Annons

Ta betalt för bild?

Produkter
(logga in för att koppla)

Röd blomma

Aktiv medlem
Jag ska sälja en bild till en intresserad i utskrivet format. Hur mycket kan/bör man ta betalt för själva bilden (exklusive framkallningskostnaden)?

Bör man ta olika priser beroende på hur stor bilden är?
Givetvis så tillkommer ju själva framkallningskostnaden vilket varierar beroende på storlek.
 
Jag ska sälja en bild till en intresserad i utskrivet format. Hur mycket kan/bör man ta betalt för själva bilden (exklusive framkallningskostnaden)?

Bör man ta olika priser beroende på hur stor bilden är?
Givetvis så tillkommer ju själva framkallningskostnaden vilket varierar beroende på storlek.
Vad ska köparen använda bilden till? Hänga på vägg eller ev publicera?
 
Vad är du värd

Vad tycker du själv om bilden? la du tid på att ta den? säljer du billigt så är det ju inget märkvärdigt varken för dej eller kunden och vi human´s uppskattar och tycker om sådant som kostar så 500 och uppåt är mitt förslag.
 
Jo, det är klart att jag själv tycker att mina bilder är värda mycket, även fast dem kanske inte alltid har varit jättesvåra att ta. Men samtidigt så är dom väldigt konstnärligt tagna och inte bara tagna rakt upp och ner. 500 kr tycker jag också känns som ett minimum och närmar man sig å andra sidan 1000 kr så kanske det är och ta i för mycket?

Men finns det inga rekommendationer på vad man bör ta? Det är alltså helt upp till en själv att avgöra?
 
Jo, det är klart att jag själv tycker att mina bilder är värda mycket, även fast dem kanske inte alltid har varit jättesvåra att ta. Men samtidigt så är dom väldigt konstnärligt tagna och inte bara tagna rakt upp och ner. 500 kr tycker jag också känns som ett minimum och närmar man sig å andra sidan 1000 kr så kanske det är och ta i för mycket?

Men finns det inga rekommendationer på vad man bör ta? Det är alltså helt upp till en själv att avgöra?
Jag tror att du börjar inse det orimliga i din fråga. Ta betalt så det känns bra, är mitt råd.
 
Ok, då gör jag så.

Tänkte mest eftersom många här brukar diskutera hur mycket de kan kräva betalt för vissa fotojobb och försäljningar till tidningar etc. Att man hänvisar till någon prislista eller så om kunden ifrågasätter...

Men då kör jag efter eget huvud.
Tack ändå.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.