Jag tycker att svaren på din fråga är både lustiga och tragiska.
Det första som slår mig är att skippa uppdraget och skicka dem till Peter Sjödin som gör det för 3000 kr och är nöjd. Han är ju ändå duktig amatör och tycker det är okej. Nu....
Sedan kommer Petter och säger att en IT-konsult tar 800-1200 kronor och då ingår ingenting.... *suck*
Vilken värld lever ni i grabbar?? På en seriös fråga från Emma så (ursäkta) orerar ni med ert skit..... Fotografer är ett lustigt släkte. Tar någon inte betalt så skaldas det högt "jobba inte gratis".... Tar en fotograf betalt så blir det ett himla liv för det.... Hur ska ni ha det??
Om tjejerna i receptionen kan ta bilderna så hade väl uppdragsgivaren låtit dem göra det.
Emma, jag verkar inte som fotograf, men väl inom IT.
Hade jag varit som du, så hade jag erbjudit dem att plåta dessa 50 pers för 800 kronor i timmen. Då ska uppdragsgivaren se till att det finns plats för dig att plåta på.
De som ska plåtas dyker upp, får du stå overksam så debiteras även det.
Du debiterar per timme, för resa dit, förberedelse, fotografering, resa hem, redigering samt leverans av bilderna.
Sätt dig med uppdragsvigaren i lugn och ro, räkna igenom vilken tid ni båda, tror att det skulle ta.... och sedan multiplicerar ni båda med 800 kronor per timma.
Tycker de att det blir för dyrt, så kan du utifrån det erbjuda ett fast pris. Kanske med en extra debitering om någon inte dyker upp och genererar mer tid.
Vill uppdragsgivaren inte köpa detta, så hänvisar du till Peter S och Petter.... som kommer att landa detta uppdrag galant. Själv kan du ta ett annat uppdrag, tjäna pengar och göra det du tycker är kul.....
Trevlig helg på er!!