Annons

T-max fix

Produkter
(logga in för att koppla)

fredrikru

Aktiv medlem
Hej

Letade efter datablad på Tmax-fix och undrar om det är jag som har blivit blind eller om produkten kan gå under annan namn?

Mvh
Fredrik
 
Jag ser att det finns T-max fixer hos Photax i alla fall men hittar ingen .pdf-fil på Kodaks hemsida.

Kanske den har slutat tillverkas? Däremot har Polymax fixer begåvats med ett "T" i sin beteckning - möjligen har den gjorts om för att passa T-max. T-Max kräver ju som bekant en mer aktiv fixer för att lösa ut det färgskikt som finns på filmbasen.
 
egaeci skrev:
polymax fix kanske?

Hej Anna

Misstänker också att det är samma men är inte helt säker. Köpte en 500ml burk på Claes Olsson igår här i Partille för 35kr. Verkar som att dom rear ut nästan alla mörkrums prylar.

Mvh
Fredrik
 
jerevan skrev:
Jag ser att det finns T-max fixer hos Photax i alla fall men hittar ingen .pdf-fil på Kodaks hemsida.

Kanske den har slutat tillverkas? Däremot har Polymax fixer begåvats med ett "T" i sin beteckning - möjligen har den gjorts om för att passa T-max. T-Max kräver ju som bekant en mer aktiv fixer för att lösa ut det färgskikt som finns på filmbasen.

Hej Jimi

Fick ett parti T-max 100 film (utgångetdatum) och min fix började ta slut så jag köpte in T-max fix för detta för jag har också hört att T-max behöver bättre fix. Vad jag inte gillade med T-max fix är lukten. Har Polymax fixer samma obehagliga lukt?

Då är jag inte blind för jag hittade inte heller några PDF filer på Kodaks hemsida.

Mvh
Fredrik
 
Jag har faktiskt aldrig använt Polymax så jag har ingen aning om hur den luktar.

Men T-Max går att fixera i vilken fixer som helst - det är bara det att T-Max kräver mer av fixern, det vill säga att om du kan köra 8 vanliga rullar av en "vanlig" film genom en fixer så kanske det bara går att köra 6 T-Maxfilmer genom samma sorts fixer innan den tar slut. En film som inte blivit ordentligt fixerad, kan fixeras om i ny fixer, om det skulle visa sig att fixern tappat i styrka.

Ett sätt att få bort färgen från basen (om du har problem med det) är att förskölja filmen i en eller två minuter i samma vattentemperatur som framkallaren. Ett högt PH-värde på framkallaren tycks också kunna lösa ut färgen i filmbasen.
 
jerevan skrev:
Jag har faktiskt aldrig använt Polymax så jag har ingen aning om hur den luktar.

Men T-Max går att fixera i vilken fixer som helst - det är bara det att T-Max kräver mer av fixern, det vill säga att om du kan köra 8 vanliga rullar av en "vanlig" film genom en fixer så kanske det bara går att köra 6 T-Maxfilmer genom samma sorts fixer innan den tar slut. En film som inte blivit ordentligt fixerad, kan fixeras om i ny fixer, om det skulle visa sig att fixern tappat i styrka.

Ett sätt att få bort färgen från basen (om du har problem med det) är att förskölja filmen i en eller två minuter i samma vattentemperatur som framkallaren. Ett högt PH-värde på framkallaren tycks också kunna lösa ut färgen i filmbasen.

Hej igen.

Det var första gången jag framkallade T-korns film och filmes "Bäst före datum" hadde gått ut för några års sedan. Det var lite varmare den dagen så kemikalierna var lite varmare och jag orkade inte kyla ner det så jag framkallade i högre temepratur och ändrade tiderna enligt Kodaks datablad.

När jag hälde ut fixen så var den helt violett och jag trodde den var slut så jag slängde fixen. Är det normalt T-max fix blir violett vid fixering av T-max film?

Det var lite av dessa frågor jag hadde så det är därför jag letade efter datablad på Kodak.

Brukar alltid testa statusen på mitt fix innan jag börjar framkalla genom klarningstestet för att få fram fixerings tiden.

Mvh
Fredrik
 
Det stämmer att vätskorna kan bli missfärgade ja, men de går att återanvända som vanligt.

Om du handlar på Clas Ohlson så är det Polymax fix ja :) Billigt som sjutton nu när det är rea.
 
egaeci skrev:
Det stämmer att vätskorna kan bli missfärgade ja, men de går att återanvända som vanligt.

Om du handlar på Clas Ohlson så är det Polymax fix ja :) Billigt som sjutton nu när det är rea.

Lite synd om dom slutar sälja mörkrums kemi för vilken butik kan man hitta detta på en söndag och man upptcker att fix är slut.

Mvh
Fredrik
 
T-Max fix är inte samma som Polymax men om Polymax nu finns med T vet jag inte vad det är? Polymax är annars samma som Unifix men i liten och dyrare förpackning. Kanske är Polymax T samma som T-max? Nya Tri-X har samma rosa färgskikt i basen som T-Max filmer och framkallaren blir färgad av det. Jag fixerar i 5 minuter i Unifix enligt instruktion och har inga problem med rosa färgton i de torkade filmerna. Får man det är det bara att förlänga fixtiden så försvinner det.
 
Graal skrev:
T-Max fix är inte samma som Polymax men om Polymax nu finns med T vet jag inte vad det är? Polymax är annars samma som Unifix men i liten och dyrare förpackning. Kanske är Polymax T samma som T-max? Nya Tri-X har samma rosa färgskikt i basen som T-Max filmer och framkallaren blir färgad av det. Jag fixerar i 5 minuter i Unifix enligt instruktion och har inga problem med rosa färgton i de torkade filmerna. Får man det är det bara att förlänga fixtiden så försvinner det.

Oki. Kan konstatera att jag slängde bort fix i onödan för jag var rätt förvånad över fixet var färgat.

Ikväll så blir det att framkalla igen om jag får tid över :)

Mvh
Fredrik
 
FIX-TIDER

Angående diskussionen om T-max fix.
Är ni inte säker på fixtider använd följande
formel som jag lärde mig för många år sedan
när svartvitt var stort.
Fixera dubbel klarningstid.
Om klarningstiden är 5 minuter fixera 10.
När klarningstiden är 10 minuter släng fixet.
Jag slänger fixet betydligt tidigare i detta
fall ca 7 minmuter klarningstid.
Ferenc Szeplaky
Härnösand
 
Rätt att fixera dubbla klarningstiden för en liten provbit film som man lägger i fixet (obs exponerad film i ljus). Och när klarningstiden blir för lång slängas fixet. Personligen återanvänder jag endst fix (en gång, sedan kasserar jag det) tillsammans med nytillblandat i ett andra bad (halva fixtiden i vardera), detta för att det ger absolut bäst hållbarhet på bilderna. Men man bör vara observant på att filmfixet lätt blir förbrukat vid återanvändning och min erfarenhet är att det inte räcker till två framkallningar om optimalt minsta mängd används. Dessutom riskerar hållbarheten att försämras om endast återanvänt fix används pga att alltmer silverföreningar hamnar i fixet. Vid en viss kritisk gräns börjar även olösliga föreningar bildas och dessa kan inte avlägsnas vid sköljningen, som annars sker med de resterande lättlösliga föreningarna. Resultatet blir att negativen och bilderna får gula fläckar som till slut förstör dem. Vid tvåbadsfixering löses nästan alla de oanvända silverhaloiderna i det första badet och i det andra avlägsnas resterna eller görs lättlösliga så att de försvinner totalt vid sköljningen. Vid nästa framkallning används det sista badet som första bad osv. Sköljningen blir då också effektivare och behovet av HCA-bad före sköljning minskas. Men HCA är ger givetvis extra bra hållbarhet. Tvåbadsmetoden är även mycket rekommendabel för fixering av papper.
 
Senast ändrad:
FIX-TIDER

Jag har framkallat negativ nu i 43 år.
Mest tri-x.Jag har använt fix max det som
kodak rekommenderar och dubblar klarningstiden.
När jag tittar på mina negativ sedan 43 år är
de fortfarande fina.Vissa filmer har börjat
gulna men det beror troligen på att jag har
sköljt fel.
Följande process använder jag för Tri-X idag.
10 minuter D76 1:1
avbrytningsbad ca 1 min
Fix pulver minst 10 minuter.Klarningstiden från
början är ca 4 minuter.
Fixerar ca 10 stycken per liter.
skölj 10 minuter
selentoning 6 minuter 1 del selen 10 delar vatten.
skölj minst 20 minuter. oftas 30.
Ferenc Szeplaky.
Kom gärna med kommentarer om detta. Det går
alltid att förfina tekniken.
 
Selentoning bidrar till att förlänga de exponerade och framkallade silverhaloidernas motståndskraft mot luftföroreningar och det förlänger ju hållbarheten avsevärt. Men har du missat vid fixeringen är jag inte säker på att du undgår problemet med att oexponerade samt mycket svårlösta silverföreningar finns kvar i papperet och som med tiden förstör bilden/negativet? Fixet är ju huvudsakligen till för att lösa ut de oexponerade silversalterna eller göra dom lätta att skölja ur i sköljningen. Finns de kvar är bilden knappst mera hållbar trots selenbehandlingen? HCA-bad tror jag inte heller skulle bidra till detta, om fixeringen är inneffektiv och otillräcklig, eftersom det väl används för att förkorta sköljtiden genom att ta bort rester av fixkemin och annan kemi som kan finnas kvar i papperet, inte de svårlösliga silverföreningarna? Men jag kan ha fel? Finns någon med säker kunskap om detta på fotosidan?

Jag tror att tvåbadsfixering enligt den metod jag beskrev är den mest underskattade metoden att förlänga negativs eller bilder hållbarhet. Men analog fotografi, även utan alla dessa metoder, är nog väldigt hållbart i jämförelse med mycket annat.
 
Senast ändrad:
Fernc, jag tycker att din sköljtid före selenbehandlingen (bara 10 min) verkar vara i kortaste laget. Det är mycket viktigt att inga fixrester finns kvar när du tonar, annars kan man få färgstick i basen. Det är därför en del använder HCA efter kort sköljning och sedan sköljer ytterligare 10 min innan toning.

Jag undrar också om några av dina negativ som gulnat. Du skrev att det kunde bero på dålig sköljning men jag tror snarare att de är för dåligt fixerade. Det är nämligen typiskt att de kan gulna efterhand av de oexponerade och svårlösta silverföreningar som bildas vid otillräcklig och felaktig fixering. Och då kan du skölja i timtal utan att de försvinner för den skull. Man måste fixera om och kanske kan du prova det igen? Jag har själv fixerat om filmer som gulnat lite grand i vissa partier och det har funkat. Men hur det funkar på selenbehandlade negativ har jag ingen erfarenhet av?
 
FIX-TIDER

Jag pratar om väldigt gamla negativ nu.
Mer än 35 år sedan.
Du kan mycket väl ha rätt i det du skriver om
fixtider. När jag var ung slarvade jag
mer än vad jag gör nu. Nu är jag extremt noggrann. Tyvärr kommer jag väl inte att leva
i 43 år till så jag får väl aldrig svar på
om mina negativ av idag är riktigt behandlade.
OBS att de flesta av de negativ som är 40 år
gammal är riktiga.

Hälsningar
Ferenc Szeplaky
 
Favorit fix

Hej

Har igentligen bara testat 3 sorter olika fix till filmframkallning

1 Stena Scanfors snabbfix
2 Tetenal fixersalt
3 Kodak T-max fix

Tyckte inte T-max fix för lukten av den fick mig att må lite illa.

Några andra tipps på bra fix för film som inte luktar så man mår illa?

// Fredrik
 
Jag använder T-max fix (1+4) men jag undrar om jag använder det rätt. När jag testar klarningstiden så är den på ca 1 min och 10-20s vid nyblandat fix. Tyckte att det verkade väldigt kort. Men jag har kört på dubbla klarningstiden ändå. Kanske en halv minut längre. Rumstemperaturen är väl kanske 23 grader.

Låter det rimligt?

Jag framkallar mest Tri-X med Barry Thorntons 2-bath och skannar. Tycker ibland att det svarta i bilderna inte blir riktigt svart. Det svarta är fullt med ljusare gryn.

Mvh
Marcus
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.