Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Törs man lagga bud på den här?

Produkter
(logga in för att koppla)
Vet inte riktigt! Jag höll själv på att bli lurad för ett par veckor sedan när jag bjöd på en Sony Ericsson P910 mobil. Det visade sig att personen som hade lagt ut auktionen hade stulit ett epost-konto och använt den på Tradera. Personen som hade epost-adressen var helt ovetande om auktionen när jag ringde och frågade om produkten. Därefter kopplade jag in Tradera Kundtjänst och nu är personen polisanmäld.
Det är sååå enkelt att ta över en mail-adress, speciellt om det är en yahoo/hotmail-adress eller liknande. Bedragaren kan komma hela vägen från att lägga ut annonsen till att få pengar insatta på sitt konto innan vinnaren av auktionen fattar galoppen.

Själv upptäckte jag det som sagt när jag letade upp epost-adressägaren på Gulasidorna och sen ringde henne. Sen var bedragaren så dum så han gav mig sitt personkonto på Nordea att sätta in pengar på och vips så visste jag hans namn och personnummer som jag skickade vidare till Polisen.

Så kan det gå! Så var noggrann och bjud ALDRIG på en vara om du inte har snackat med personen i telefon i förväg. Först då kan du få en känsla av om personen är ärlig och verkar seriös men även där kan du inte vara 100% säker. Kolla gärna upp namn och adress så det verkligen stämmer och fråga gärna efter det så det matchar med vad auktionären säger till dig.

Och att addera till hela den historien är att bedragare på nätet ökar lavin-artat. Det finns ingen riktig statistik över hur många som blir lurade men en sak som är säker är att Tradera och Blocket är en av de lättaste ställena att lura folk på om man verkligen vill. Det räcker med någon annans epostadress, ett anonymt bankkonto och framförallt att verka trovärdig och seriös!

Lycka till !
 
Senast ändrad:
Ser att den är ändrad nu till budgivning, det var tidigare KÖP NU för 9500. Så få se vart den slutar. ;)
 
100 kr och inget reservations pris?
hmm, skulle inte tro på den där.

Låter det för bra för att vara sant så är det nog så.
 
Har mailat säljaren och frågat om den går att hämta på plats i Köpenhamn. Jag bor i Lund och CPH är bara 40 mpn bort. Får se vad säljaren svarar...

A
 
dear sir
first i want to tell you that the camera is brand new factory box with the all accesories included and paper for 1 year international warranty.
please tell me if you have a yahoo messager to chat online
if you dont have please instal
regards and i will apreciate if you will reply me in english
regards
 
Tror inte jag kommer köpa den kameran...
Handlar helst lokalt = fotosidan. Få bedragare här antar jag.

A
 
Om du går in på säljarens ID på Tradera så är han/hon avstängd från Tradera, så kanske är det lite skumt.. vem vet?
 
snabb som tusan är han på att svara...

nytt svar:

dear sir
the camera are located in romania because here is the store
regards
 
..men om du hade köpt den så hade du fått en flygande låda på köpet. Kan ju vara nice. ;)
(skuggan låg under lådan liksom)
 
Jag har anmält auktionen på Tradera och det var troligtvis därför den avslutades och säljaren blev avstängd.
 
Helt klart att den auktionen var bluff, kunde jag förstått på 2 sekunder, dels på priset och dels på att han hade 0 omdömen, själv handlar jag ALDRIG av någon som har under 20 positiva omdömmen om ens det (helst över 100) och ingen historia på tradera. Han var också ute efter ett snabbt avslut på auktionen genom köp nu så han kunde få pengarna och sen släcka ner den och dra.. En annan klassiker kan ju vara att en säljare har ute 20 prylar samtidigt som går ut samma tid och tar in alla pengar utan att skicka, jag har också både sett och hört om folk som fått sina konton stulna..
Ett tips är att vill du ha en 20D eller StorbildsTV eller något annat dyrt köp den då inte på tradera, det hade jag inte gjort i alla fall... Däremot om någon säljer BP-511 batterier billigt och har mycket omdömmen så är det hur lugnt som helst dels för man sparar på det och att det är så små belopp att ingen skulle ödsla tid att blåsa någon på så små belopp, (tror jag i alla fall)
 
VARNING för säljare som utger sig för o sälja fabriksnya grejjor från rumänien, det har pratats om detta på andra community. det är en bluff.
 
så här kan ett svar från bluffen se ut:

XL2's for only 400$ ???? what ??? I sent an email to the seller, who by the way has the safebuyer guarentee from amazon. This was his responce to my email.

Hello,

The product is band new in the box ,unopened,with 1 years international warranty,we are small company in Romania and here all products are cheaps for others countrys like US.
If you are interested ,i will explain you the method :
We can make the deal trough amazon.
You will give me your shipping address where you want to receive the product,i will send the product to your address and after you'll receive the confirmation from Amazon,they will told you what is the next step to make the deal.The products are already at amazon,we have a contract with them.You will receive the product in 2-3 days after will get the email from Amazon.
So let me know about your final decision to make this deal more fast.Please read with carefull this email and respond me as soon as possible.

Thank you.
Calin Laurentiu Ionut
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.