Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Törs man köpa från Hong Kong ?

Produkter
(logga in för att koppla)

Gården

Aktiv medlem
Väldigt sugen på att köpa ett objektiv,blixt och lite annat smått o gott från utlandet.

http://www.unioncameraltd.com/

Hittade ovanstående butik, som har bra priser.

Men törs man ? Jag menar, det blir väl frågan om förskottsbetalning. Och betala 15-20k från en butik man aldrig hört talas om.
Nu ska jag ju åka ner till Thailand i Januari,och en biljett till Hong Kong från Bangkok lär ju inte kosta så mycket. Så det är ju ett alternativ.

Vad tror ni ?

Har köpt en del via Ebay och ett företag som heter HKSupplies. Det har fungerat mycket bra varje gång. Har väl gjort ca 5 köp från detta ställe. Har även gjort småköp från andra företag i Hong Kong och det har alltid fungerat väl. Oftast är det dock från s k Powerseller på Ebay och det skapar en sorts trygghet hos mig ivilketfall.

http://stores.ebay.com/Hong-Kong-Supplies

// Maxe

Har aldrig riktigt satt mig in i hur det där med e-bay funkar. Får nog ta och göra det tror jag.

Åker du på tull och moms när du köper där ?

// Hasse

Gården skrev:
Har aldrig riktigt satt mig in i hur det där med e-bay funkar. Får nog ta och göra det tror jag.

Åker du på tull och moms när du köper där ?

// Hasse

Klicka på "Buy it Now" eller lägg ett bud på grejen du vill köpa. Du meddelas om du vinner och sen är det bara att betala via Paypal typ. Du behöver inte betala tull eller moms på begagnade grejor eller om varuvärdet understiger 500:- SEK.

Jag har handlat en hel del grejor från Link-Delight i Hong Kong, dom säljer motsvarande grejor.

Senast ändrad:
Maxieboy skrev:
Du behöver inte betala tull eller moms på begagnade grejor eller om varuvärdet understiger 500:- SEK.
Det sista stämmer (värdegränsen är t.o.m högre, nånstans kring 1700:- har jag för mig), men det första är fel. Det är varuvärdet som bestämmer, inte huruvida varan är begagnad eller inte.

Ok, snart kommer vi till pudelns kärna (som man tydligen måste dra ur er med tång:)
Konkret fråga: Om man beställer från tex Honk Kong Supplies/Ebay, (eller ge exempel på andra asiatiska /USA bolag som ni har erfarenhet av), är det då troligt att tullen uppmanar mig att betala tull och moms?

Är det slumpen som avgör, och i så fall, är det stor eller liten sannolikhet att tullen öppnar paketet?

Eller beror det på hur paketet är märkt, dvs vilken firma man beställt från?

(Rent hypotetiska frågor, endast för att öka min förståelse av vår samtid och den globaliserade värld vi lever i.)

Nej, det är väl ganska liten risk att Tullen "haffar" ditt paket. Men, OM det händer, så lär det bli tull+moms+böter och en otrevlig registrering i något brottsregister. Är det värt det? Upp till var och en, antar jag...

Det som i huvudsak styr risken för tullpåslag (eller snarare moms och straffsatser, själva tullen är inte så blodig), är hur varorna fraktas.

Används ett stort, etablerat fraktföretag som UPS, DHL eller liknande är det närmast 100%-igt att tullen tar det. Det verkar nämligen vara UPS/DHL som anmäler detta per automatik.

Däremot via ex. US postal service (USPS) har det i mitt fall gått bra från USA. Kan tänka mig att det är samma med andra lokala postföretag.

Dock kan det vara en del pot. problem med postförsäkringen. Om du uttryckligen deklarar värdet på ditt paket till ex. $2000 så kan jag tänka mig att riskerna ökar att det haffas?

jorgene skrev:
Nej, det är väl ganska liten risk att Tullen "haffar" ditt paket. Men, OM det händer, så lär det bli tull+moms+böter och en otrevlig registrering i något brottsregister. Är det värt det? Upp till var och en, antar jag...
Nej, det enda som händer om paketet "fastnar" i tullen är man blir tvungen att betala tull och moms.

Det är en helt annan sak om man blir stoppad om man går i grön gång genom tullen på en flygplats eller hamn. Då kan man bli åtalad för varusmuggling.

PMD skrev:
Nej, det enda som händer om paketet "fastnar" i tullen är man blir tvungen att betala tull och moms.

Det är en helt annan sak om man blir stoppad om man går i grön gång genom tullen på en flygplats eller hamn. Då kan man bli åtalad för varusmuggling.
Jag var nog lite otydlig där, ser jag. Vad jag avsåg, var fallet med att vissa företag i HongKong på begäran skriver ned försändelsens värde. Kan det styrkas att du bett dem göra det, så föreligger ett klart uppsåt till smugglingsbrott (förutom att du riskerar en jätteförlust om paketet kommer bort eller förstörs, då försäkringen bara ersätter uppgivet värde).

chry skrev:
Även för begagnat....

Samma gäller om det är "nytt" eller begagnat. Varuvärdet är ju för det mesta lägre på begagnat så då blir moms och tull "lägre" i förhållande till vad det blir på nypriset. Det kan vara bra att veta då man handlar på e-bay i USA eller annat land utanför EU/EFTA. Bäst är att hitta grejerna inom EU.

Problemet är ju om man vill ha sitt paket försäkrat, då syns det ju vad priset är och därmed lätt för tullen att kolla.

Frågar man snällt om säljaren kan skicka paketet som gift (present) till ett så lågt värde att tullen inte är intresserad så brukar det för det mesta slinka igenom, det har det gjort för mig dom gånger jag gjort det, och firmor från Hongkong brukar skicka som gift om man ber om det, men väldigt sällan företag från USA då dom till 99% aldrig skickar utan försäkring, nackdelen med #gift# är att paketet inte är försäkrat och inte går att följa på vägen.

/kent

Bokeh skrev:
Problemet är ju om man vill ha sitt paket försäkrat, då syns det ju vad priset är och därmed lätt för tullen att kolla.

Frågar man snällt om säljaren kan skicka paketet som gift (present) till ett så lågt värde att tullen inte är intresserad så brukar det för det mesta slinka igenom, det har det gjort för mig dom gånger jag gjort det, och firmor från Hongkong brukar skicka som gift om man ber om det, men väldigt sällan företag från USA då dom till 99% aldrig skickar utan försäkring, nackdelen med #gift# är att paketet inte är försäkrat och inte går att följa på vägen.

/kent

Jag tror det blir att beställa från USA. Har du någon aning om hur många % tullen kan vara på ? Och försäkringen, ingår den i frakten med UPS tro ?
/ Hasse

Sample är billigast

Jag har köpt lite elektronik prylar från USA typ IC kretsar och effekttransistorer. Jag brukar be dem sända det som "Sample" om det inte är så många och då tar dom inte ens betalt :) Det är lite olika från ena företaget till det andra. Hur stora firmorna i Hong Kong är vet jag inte.

PMD skrev:
Det sista stämmer (värdegränsen är t.o.m högre, nånstans kring 1700:- har jag för mig), men det första är fel. Det är varuvärdet som bestämmer, inte huruvida varan är begagnad eller inte.
Är det nån ny regel, det där med varuvärdet? För så upplever jag inte alls att det funkar. Nu var det iofs ett tag sen nåt fastnade i tullen, men förr i tiden har jag fått betala tull, moms och expeditionsavgift för paket som innehållt ett par dvd-filmer. Alltså långt under både 1700 och 500.
Sen är det ju lite av ett lotteri också. Många grejor passerar utan att tullen lägger sig i alls, medan andra fastnar.
Och som sagt, som jag har upplevt det har det inte så mycket med varuvärdet att göra.

För övrigt är det inte tullavgiften man behöver bekymra sig om eftersom den är så låg. Däremot blir momsen snabbt dyr.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar