Annons

Törs man köpa från Hong Kong ?

Produkter
(logga in för att koppla)
imajica skrev:
Är det nån ny regel, det där med varuvärdet? För så upplever jag inte alls att det funkar. Nu var det iofs ett tag sen nåt fastnade i tullen, men förr i tiden har jag fått betala tull, moms och expeditionsavgift för paket som innehållt ett par dvd-filmer. Alltså långt under både 1700 och 500.
Om du medför varan själv som resande finns det en värdegräns. Skickar du efter något från ett land utanför EU så skall du betala moms på värdet, oavsett hur litet värdet är, och oavsett om varan är begagnad eller ej. Sen finns det givetvis en gräns var tullen helt enkelt inte bryr sig ...

-- MW

Gården skrev:
Jag tror det blir att beställa från USA. Har du någon aning om hur många % tullen kan vara på ? Och försäkringen, ingår den i frakten med UPS tro ?
Här borde man kunna hitta rätt tulltariff. :)

Objektiv har jag för mig har en tullavgift på cirka 7%. Sen tillkommer förstås momsen, som läggs på hela beloppet inklusive fraktavgift, tullavgift och UPS administrationsavgift på 100-200 kr.

Jag tror att försäkring ingår i fraktavgiften när man anlitar UPS. Ring UPS och kolla. De har en ganska bra kundtjänst om man ringer tidigt. Senare på dagen brukar det kunna bli kö.

Just nu lönar det sig definitivt att köpa objektiv från USA (om man väljer rätt sak att köpa) trots alla pålagor. Dollarkursen är väldigt låg.

PMD skrev:
Här borde man kunna hitta rätt tulltariff. :)

Objektiv har jag för mig har en tullavgift på cirka 7%. Sen tillkommer förstås momsen, som läggs på hela beloppet inklusive fraktavgift, tullavgift och UPS administrationsavgift på 100-200 kr.

Jag tror att försäkring ingår i fraktavgiften när man anlitar UPS. Ring UPS och kolla. De har en ganska bra kundtjänst om man ringer tidigt. Senare på dagen brukar det kunna bli kö.

Just nu lönar det sig definitivt att köpa objektiv från USA (om man väljer rätt sak att köpa) trots alla pålagor. Dollarkursen är väldigt låg.

Tack för länken. Det verkar vara 6,7 % för objektiv, men bara 3,2 för blixtagg..
Sitter tullen verkligen och går igenom allt som finns i paketet ( objektiv,blixt,batteri,ryggsäck mm ) och specar upp alla olika tullsatser ?
Skit samma, dom får väl ta sina 6,7 om dom vill:) Ska ringa UPS och lyssna lite om hur det funkar.
Betalning då ? Betalar man först butiken på webben med kort, och betalar sen till UPS för Tull och moms ?

Du betalar till butiken med kort. Varans pris + frakt inkl försäkring om du väljer det. När grejorna kommer till Sverige så tar Posten eller i detta fallet UPS/DHL/TNT över hanteringen och driver in tull och moms. Du får ett inbetalningskort från dem och och kan betala med kort eller ta med avin och betala på posten. En del fraktbolag kräver cash innan dom lämnar ut paketet. Det är lite olika med den saken idag.

Du kan också ha "tur" och slippa ifrån tullbehandlingen helt, det beror nog bara på hur mycket dom har att göra...Måndag eller Fredag eftermiddag. Men det är bara OM det skall tullbehandlas i Sverige, hos Posten.

Gården skrev:
Betalning då ? Betalar man först butiken på webben med kort, och betalar sen till UPS för Tull och moms ?
Du betalar butiken via webben, med kort.

UPS lägger sedan tillfälligt ut för tull, moms, etc för ditt paket, så det kan passera gränsen fort. Ibland kommer det sedan ett inbetalningskort i efterskott från UPS på dessa belopp (+ någon hundring i avgift för att de fixar detta till dig). Ibland, särskilt vid högre belopp, ringer de upp när paketet är på väg, och man kan betala allt med kort, direkt i telefon.

Är värdet över 10000kr (tror jag det var), kommer UPS dessutom ringa och fråga efter personnummer, då detta tydligen krävs av Tullen vid privatimport över denna summa.

Ja, kanske det :)
Det finns säkert nån bra förklaring, men när man inte känner till den låter det bara helt befängt.

jorgene skrev:
Du betalar butiken via webben, med kort.
Om man ska handla av B&H så kräver de extra verifiering av kreditkortet första gången man handlar. De vill ha en bild av fram- och baksidan av kortet, som man kan faxa till dem eller ladda upp via deras webplats (allt är mycket pedadgogiskt utformat steg för steg när man beställer). Nästa gång man handlar av dem räcker det med kortnummer, utgångsdatum och namn som vanligt.

Trots detta initiala krångel så är B&H en mycket bra firma att handla av med bra service och gott rykte.

UPS lägger sedan tillfälligt ut för tull, moms, etc för ditt paket, så det kan passera gränsen fort. Ibland kommer det sedan ett inbetalningskort i efterskott från UPS på dessa belopp (+ någon hundring i avgift för att de fixar detta till dig). Ibland, särskilt vid högre belopp, ringer de upp när paketet är på väg, och man kan betala allt med kort, direkt i telefon.
Om det känns osäkert att lämna ut sitt kreditkortsnummer till en främmande person som ringer upp en (och det tycker jag att det gör), så kan man få betalningsuppgifter via email tillsammans med ett telefonnummer att ringa tillbaka på.

En liten nackdel med UPS är att de kör hem paketet till den leveransadress man angett vid beställningen. De kan dock inte säga vid vilken tidpunkt, utan leveransen sker mellan 9 och 17 på leveransdagen. Alla kanske inte har så lätt att vara hemma en hel dag för att vänta på ett paket.

Man kan antagligen ange sin jobbadress som leveransadress om det fungerar bättre att ta emot paket där under dagen.

Fördelen med UPS är att det går riktigt snabbt. Häromveckan beställde jag ett objektiv från B&H på tisdagen, och på torsdag kl 17 hade jag det i min hand.

Tack för alla upplysningar !

Det blir nog att jag beställer mina prylar från
B & H i det stora landet i väster. Ringde UPS idag, och allt verkar vara precis som ni skrivit här. Man behöver inte lämna ut kortnummer när dom ringer, går att betala moms och tull med kontanta medel när dom kommer med leveransen. Jag har räknat ut att jag kommer tjäna ca 4k genom att beställa från USA. Skulle jag hitta en skaplig resa till NY, så skulle jag kunna få en weekend i New York för samma penningar. Med då måste jag gå på "rätt" ställe hos tullen på Arlanda:).

PMD skrev:
En liten nackdel med UPS är att de kör hem paketet till den leveransadress man angett vid beställningen. De kan dock inte säga vid vilken tidpunkt, utan leveransen sker mellan 9 och 17 på leveransdagen. Alla kanske inte har så lätt att vara hemma en hel dag för att vänta på ett paket.

Man kan antagligen ange sin jobbadress som leveransadress om det fungerar bättre att ta emot paket där under dagen.

Fördelen med UPS är att det går riktigt snabbt. Häromveckan beställde jag ett objektiv från B&H på tisdagen, och på torsdag kl 17 hade jag det i min hand.

Kanske man kan få dom att tele.avisera leveransen? Jag har bara 10 min hem från jobbet.

2 dagar för leverans från NY ! Det är ungefär samma lev.tid som Dustin :)

Gården skrev:
Kanske man kan få dom att tele.avisera leveransen? Jag har bara 10 min hem från jobbet.
Antagligen inte. UPS-chaufförerna har inte telefon i bilen. Jag har frågat.

2 dagar för leverans från NY ! Det är ungefär samma lev.tid som Dustin :)
Ja, visst är det lysande bra? Nu dröjer det nog ett tag tills jag behöver komplettera min objektivsamling, men jag kommer med allra största sannolikhet inte att köpa det i Sverige när det blir aktuellt.

PMD skrev:
Antagligen inte. UPS-chaufförerna har inte telefon i bilen. Jag har frågat.

Ja, visst är det lysande bra? Nu dröjer det nog ett tag tills jag behöver komplettera min objektivsamling, men jag kommer med allra största sannolikhet inte att köpa det i Sverige när det blir aktuellt.

Är det inte jävligt typiskt ! Skulle precis knacka in beställningen på grejorna från B&H. Då har 17-55:an tagit slut !! Fanns igår.
Alla artiklarna verkar däremot finnas hos Adorama, men dom vet jag ingenting om.
Och varför säljer inte Amazon Nikon-grejor till Sverige ?

Gården skrev:
Är det inte jävligt typiskt ! Skulle precis knacka in beställningen på grejorna från B&H. Då har 17-55:an tagit slut !! Fanns igår.
Alla artiklarna verkar däremot finnas hos Adorama, men dom vet jag ingenting om.
Och varför säljer inte Amazon Nikon-grejor till Sverige ?

Adorama Camera är lika seriösa som B&H, jag har handlat av bägge och servicen är likvärdig.

/kent

Bokeh skrev:
Adorama Camera är lika seriösa som B&H, jag har handlat av bägge och servicen är likvärdig.

/kent

Jo jag vet att Adorama är seriösa, jag menade inte att dom försöker lura mig. Var bara lite ironisk om min vanliga otur i det mesta :)

Nu löste det sig iallafall, för när jag var på jobbet så ringde en chaffis från UPS som hade paketet i bilen ! Han levererade hem till mig nu ikväll. Rena Julafton ! Och en lysande affär blev det också. "Tjänade" ganska mycket på att köpa från USA

/ Hasse

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar