Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Törs man köpa begagnade objektiv osett?

Produkter
(logga in för att koppla)

KinaO

Aktiv medlem
Funderar på att köpa ett objektiv som jag hittat på Blocket...
Har ingen möjlighet att åka och kolla på det utan det blir i så fall att köpa det osett och att säljaren skickar det med post. Är det dumt att göra så?
Har möjlighet att få det för halva priset jämfört med butik, eller är det dumsnålt att köpa begagnat? Ifall det är nåt fel på det?
 
Absolut inte dumsnålt att köpa begagnat däremot är det ju ganska riskabelt att köpa osett. Jag köper nästan alla mina kamerasaker begagnat men då alltid på plats så jag kan titta och prova grejjerna.
 
Utgå ifrån att folk är oärliga och försöker lura dig och utgå därifrån. Är det stora summor så ska man nog överväga en extra gång. Tänkt på att det är en bedömningsfråga hur skicket på en vara är. Låter det som om säljaren är sympatisk och ger ett seriöst intryck så ska det nog gå bra ändå. Säkrast är ju såklart testa och betala på plats... tyvärr... Lycka till! :)
 
Ja hörrni ...beslutsångesten är enorm... :)

Har möjlighet att köpa ett objektiv för 1200 som kostar runt 3000 i butik...
Är så grymt velig!! Sparar ju rätt mycket pengar och kan lägga det på annan utrustning. MEN om det inte funkar felfritt så är det ju bortkastade pengar ändå. Och eftersom jag tycker det känns lite ofräscht att köpa saker begagnade så lutar det ju åt att köpa nytt... Men det var ju det där med pengarna....
 
Visst ska du köpa begagnat, men jag hade inte köpt osett. Är det verkligen så unikt att det inte dyker upp snart i din närhet. Har du kollat på ScandinavienPhoto, där får du också 6mån garanti. Du kan också få det skickat för test och köp till den butik som ligger närmast dig
 
Visst ska du köpa begagnat, men jag hade inte köpt osett. Är det verkligen så unikt att det inte dyker upp snart i din närhet. Har du kollat på ScandinavienPhoto, där får du också 6mån garanti. Du kan också få det skickat för test och köp till den butik som ligger närmast dig

Är det ett "billigare" objektiv kan du slå till förutsatt att du vet att säljaren skickar det han lovat. Vid dyrare gäller det att se upp. Det kan finnas dolda fel (eftersom säljaren ex har tappat objektivet) och som man först upptäcker efter en stunds användning.
 
Ja om säljaren verkligen skickar det kan man ju inte med säkerhet veta.. Och man vet ju inte om det åkt i golvet så det blivit nån form av skada.... Svårt det här...

Objektivet verkar iaf vara på väg att försvinna ur sortimentet...har bara hittat det hos två internetbutiker och det är Japanphoto och Pixmania...
 
köper bara begagnat om jag har möjlighet att göra upp affären öga mot öga med säljaren, då kan jag kolla varan ordentligt på egen hand och se att skicket är det jag förväntar mig.

Är kanske lite tråkig, men jag utgår ifrån att alla försöker lura mig tills motsatsen är bevisad, å andra sidan har jag aldrig blivit lurad heller...
 
Jag har inga problem med att köpa begagnat men jag köper inget osett. Jag vill verkligen klämma och testa det jag köper först. Jag har varit med många gånger när de säger att sakerna är "så gott som nya" när de i verkligheten sedan visar något helt annat.
 
Min grundregel är att aldrig köpa något dyrare osett än att jag kan ta att bli blåst på pengarna.

1200:- är ju inte jättemycket men det beror ju på vad det är för glugg. Dessutom så även om det är en bra deal så är den ju inte bra för dig om du inte hade tänkt att köpa något liknande ändå. Du ska mao inte köpa något för att det är en bra deal utan för att du behöver det.

M
 
Jag har köpt alla mina gluggar begagnat genom nätet, så när som på ett, en 28-300 som jag skickade iväg 18.000 på PayPal till Taiwan för. 5 dagar fick jag hämta paketet på Posten med en liten avgift.
Alltid handlat på Tradera, och även kamerahusen.
Jag har aldrig blivit blåst, men så ser jag till vilka omdömen de har som jag köper av och dessutom brukar jag ställa dum-dryga frågor på mail för att se hur de svarar och baserat på det så tycker jag att jag har klarat mig helt utan missöden under 7 års tid.
 
Inte på Blocket kanske, men här på fotosidan om det är en person som har varit medlem länge, har skrivit en del på forumen, har bilder uppe o kanske tillomed är bronsmedlem eller så, då köper iaf jag lätt osett. Har tillomed gjort det flera gånger.
Enda gången det varit nåt kruxx är mitt 35/2D jag köpte som typ ett halvår efter inte kunde blända ner ordentligt, är alltså olja på lamellerna. Men då var det ganska billigt också, så säljaren var nog medveten om det o prissatte därefter..

Men från Blocket, nej, det skulle jag verkligen inte göra. Kanske om det är nåt gammal 70-80-tals objektiv, för det känns som det inte är så vanligt att man försöker blåsa folk på såna gamla grejer..
 
Funderar på att köpa ett objektiv som jag hittat på Blocket...
Har ingen möjlighet att åka och kolla på det utan det blir i så fall att köpa det osett och att säljaren skickar det med post. Är det dumt att göra så?
Har möjlighet att få det för halva priset jämfört med butik, eller är det dumsnålt att köpa begagnat? Ifall det är nåt fel på det?

Jag avråder Blocket.Om det är ett superobjektiv, varför har han kvar det isåfall till halva priset.Kanske spekulanter i området har tittat på det och avtstått.Men det är svårt att få en rättvis uppfattning.Be att få kolla den först och betala sen.Blir han störd av förslaget, avstå.
Tradera är i dylika fall säkrare,man kan läsa omdömen om säljaren.
 
Att köpa här på FS känns rätt tryggt. Om säljaren är aktiv med inlägg och bilder betyder det troligen att vederbörande är fotograf. Det är hederligt folk!

Per.
 
Jag har köpt många objektiv privat under många år.

Har ALDRIG blivit lurad på något sätt. Köpt på Blocket och Tradera och FS.

Har betalat förskott många ggr utan att bli lurad. Betalar förskott upp till ca 1000-1200:-, dyrare än så, så har jag använt Internetgirot.

Jag kanske har haft tur ? Eller så överdrivs faran en del ?

//Benny
 
Jag har köpt alla mina gluggar begagnat genom nätet, så när som på ett, en 28-300 som jag skickade iväg 18.000 på PayPal till Taiwan för. 5 dagar fick jag hämta paketet på Posten med en liten avgift.
Alltid handlat på Tradera, och även kamerahusen.
Jag har aldrig blivit blåst, men så ser jag till vilka omdömen de har som jag köper av och dessutom brukar jag ställa dum-dryga frågor på mail för att se hur de svarar och baserat på det så tycker jag att jag har klarat mig helt utan missöden under 7 års tid.

Likadant för mig, aldrig blivit blåst. Men jag ställer också lite mailfrågor för att se hur responsen är, är det segt eller andra konstighheter, så backar jag ur.

//Benny
 
Jag har också köpt många begagnade objektiv genom åren och aldrig blivit lurad.
Däremot skulle jag helst vilja få klämma och känna på objektivet samt testa det på min kamera om jag får välja. Jag köper helst från kända personer på Fotosidan. Kolla hur länge de varit med, om de har skrivit många inlägg eller bloggar samt om de har bilder inlagda.
 
Var ngnstans finns objektivet.
Kan du ta hjälp av vän/släkting på ort eller en medlem på FS för att titta på det i verkligheten innan affären görs upp med säljaren?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.