Annons

Tålig och kompakt kamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Kisstoffs

Ny medlem
Hej!
Har kollat igenom en del trådar, men inte funnit någon som direkt passar min fråga. Är på jakt efter en mindre kamera som passar fint i fickan och gärna tål lite grann. Måste inte vara vattentät eller liknande, men nuvarande kamera har fått saltvatten bakom linsen vilket resulterar i svarta prickar på korten. Så lite fukt får den gärna tåla. Ska användas på sjön. Blir därför mestadels spontankort vilket gör att kameran hänger med i fickan hela dagarna och bör därför inte vara för stor och klumpig.
Sedan vill jag så klart ha det bästa som finns i denna kanske lite knepiga kategori. Nuvarande kamera är väldigt dålig på att ta kort i mörker och zoomen är också väldigt dålig. Har kollat på både Olympus TG-2 och Nikon AW110. Kollade sedan i en annan tråd på forumet och där nämndes kameror som Olympus XZ-2 iHS, Sony RX100, Panasonic LX-7 och Samsung EX-2F. Dessa är ju helt klart mindre tåliga, men blir säkert otroligt mycket bättre bilder. Så frågan är om det faktiskt är värt att köpa en äventyrskamera eller om ovanstående, eller liknande, håller? Kan som sagt bli lite sjösprut å regn ibland samt säkert någon stöt då man klättrar i stegar och har sig, men inget extremt.
Vad har ni för tips på kamera som någorlunda passar mina behov? Sedan är tanken att köpa denna i USA då jag snart ska dit och dollarkursen är minst sagt gynnsam. Några problem som kan uppstå med det förutom garanti?

Nuvarande kamera är en basic kompakt kamera med flera år på nacken.

Tacksam för svar!

Mvh
Niklas
 
Hej!
Alltid en avvägning mellan bildkvalitet, funktioner, pris och inte minst tålighet i detta fall. Har enbart testat en äldre dylik Panasonic, och inte någon av de nyare kvalitetskompakterna annat än i butik, men du vet säkert redan att du får mer tålighet i det ena fallet och troligen bättre bilder i det andra. Om/vad det är värt får du förstås välja själv, kanske efter test?

Apropå Usa-köp gjorde jag det förrförra året, o det enda man kunde tänka sig var att få betala moms/tull på en ny vara, men i övrigt brukar det gå bra. Ev. kan en adapter behöva köpas till laddaren, men det finns många billiga.

MVH,
/A.
 
Köp en som går att hantera med frusna fingrar... dvs de allra minsta går nog bort.
Canon G15/Nikon P7700 osv är bra kameror som kan manövreras med handskar och som tål utomhusbruk men inga bad, tack. Jag skulle kolla på en sådan, dessutom smidig exponeringskompensation med tummen, då sjö&snö ofta ställer till det.
 
andersm73:
Är som sagt helt med på att det är lite antingen eller i detta fallet. Frågan är väl bara hurpass tåliga de nyare kompaktkamerorna faktiskt är. Väljer hellre bildkvalite så klart. Blir ju ibland nå fina scener man gärna vill fånga på bild när man jobbar. Är ju långt ifrån någon expert på att ta kort, men intresset finns och när det likes ska köpas nytt kan man gå upp ett snäpp i kamera. Fast då jag inte kommer ha så mycket tid att testa samt inte är någon expert tänkte jag mer eller mindre bestämma mig innan genom hjälp från folk som kan. Sedan om kameran känns helt fel kan man ju gå på andra alternativ. Så det jag är ute efter är vilken kamera ni skulle valt om ni var i min sits å varför?

millgard:
Både Canon G15 och Nikon P7700 såg ut som fina kameror. Att de sedan kan opereras med frusna fingrar och har en smidig exponeringskomp är ju bara plus. Dessutom sådant jag inte tänkt på. Tack så mycket för tipsen!
 
Jag har en några år gammal Olympus som komplement och har haft mycket roligt med den. Att kunna hoppa i vattnet och snorkla med kameran är hur kul som helst. Bilder blir helt OK men kan inte mäta sig med med avancerade kameror förstås men å andra sidan kan jag inte ta bilderna jag kan med Olympusen med mina avancerade kameror heller.

Jag har ett litet album här på FS tagna med kameran.
http://www.fotosidan.se/gallery/view.htm?ID=250362

Kameran är bygd som en stridsvagn och har pallat tuff hantering.
http://www.fotosidan.se/reviews/viewreviews.htm?ID=18622

Nu har denna några år på nacken och nya är säkert bättre.

/Frode
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.