Nu har jag provat selentoning - det blev toppen. Jag gjorde tre identiska kopior vilka jag körde i KRST 1+9 i 1/2, 5 resp 10 minuter. Skyddstoningen i en 1/2 minut syns knappt jämfört med ingen toning alls, och jag tycker 10 minuter blev bäst. Snyggt! Jag har ingen scanner så jag kan tyvärr inte visa mina analoga bilder.
Jag sonderade lite hos kameradoktorn och fann flera märken och varianter på sepiatonare, men den som Kodak tillhandahåller verkar bra med två påsar (ett blekbad och ett tonbad) i samma paket - ger en liter av varje. Det står i bruksanvisningen att efter tonbadet ska man använda en "hardener" - är det en sorts härdare, alltså? Kör ni med det sistnämnda eller kan man skippa det. Kunde inte hitta den i affären. Verkar för övrigt vara en jäkla process med flera bad (och sköljningar emellan), men det kanske är värt det.
En annan produkt från Kodak är en "variabel" tonare, som ger olika toner beroende på koncentration, från blek brun till mer brun - vilka erfarenheter har ni av den?
//Lasse