Jag funderade precis som Du när jag min kamerautrustning blev "dyr". Men jag har ju köpt grejerna till att plåta med och inte till att ha hemma och bara rädd om dem, då kunde jag lika gärna låtit bli. Jag pratade med föräkringsbolaget som rekommenderade extraförsäkring (några hundralappar om året) och annars plåtar jag bara på. D200:an har varit i Ukraina, Moldavien, Vitryssland, Rumänien, Bosnien mfl roliga länder. Jag brukar ha den i handen när jag plåtar, plåtar jag inte på några minuter stoppar jag den i en tygkasse (typ från ICA eller nån annan reklam), då är den snabbtillgänglig eller i ryggan (som inte är en fotoryggsäck utan en ordinär ryggsäck). Fastän när jag rest i västeuropa har jag inte brytt mig, där är man ju inte annorlunda. I forna öst sticker man ut på ett helt annat sätt.
Ståldtrådsremmar är bara korkat. Blir du rånad är det bäst för din egen hälsa att lämna ifrån dig kameran. Handlar det om ficktjuveri så håller en tygrem lika väl som en annan. Men lyckas nån peta på din kamera utan att du märker det har du varit för ouppmärksam.
I regel är rånrisken inte högre någon annanstans än i vilken storstad som helst men folk på semester gör oftast en massa saker de inte skulle göra hemma och är mycket mer distraherade. T.ex. går ensamma på nån oupplyst bakgata och är därtill fulla.
D300 och D40 är precis lika stöldbegärliga. Det är ju bara en fotonörd som på håll kan skilja dem åt. Stor kamera som stor kamera. Sen ser jag som främsta problem det faktum att bli rånad och inte hur mycket jag blir rånad på.
Minneskort har jag totalt 24 gb, de är inte så dyra. Pengar & pass och fyllda minneskort har jag i en liten platt "plånbok" (vet inte vad de kallas, har säkert nåt namn) som hänger i bältet men innanför byxan.
Nästa gång jag ska ut på sådana resor funderar jag allvarligt på att ta med mig stativet också, hade det över en dag i Polen och det vart så mycket bättre & roligare.