ANNONS
Annons

Tågluffa med min D300

Produkter
(logga in för att koppla)
Brukar ha Lowes toploader 75 AW i bröstsele över magen och med regnskyddet på. Där har jag ständig järnkoll på kameran, kan få upp den på sekunder och gömma undan lika snabbt. Märkt att folk inte riktigt uppfattar det som en kameraväska. Mer som "ryggsäck på magen också".
Finns i lite olika modeller där 75 AW är den största.
 
Re: Försäkring

Peter Almqvist skrev:
Jag har tecknat en försäkring på Fotovideo som täcker alla eventuella förluster och olycker. Den var visserligen dyr (ca 3000 kr för 4 år). Skulle olyckan vara framme så betalar man bara en mindre summa i självrisk.

Varför duger inte vanliga hemförsäkringen?
 
Tänkte precis fråga ungefär det som diskuterats här, ska ner till Egypten om en vecka och tänkte ta med D300an. Är också lite tveksam till om man ska ta med den men man har ju trots allt köpt den för att fota med.

Finns det något förutom att ständigt ha koll på prylarna när man befinner sig på marknader och bazaarer och sånt?
 
Mattias.. dina rader var kanon!.. kameran är för sjutton köpt att fota med.

Om man köpt en dyr kamera med tillhörande utrustning.. ska man bara fota med den här hemma i krokarna då??

Näe, herregud.. ta med kameran och fota massor :eek:)

Vanligt sunt förnuft råder när det gäller dyra saker, precis som plånbok, mobil, pass och allt annat stöldbegärligt.

Någon nämnde en lite sjabbig ryggsäck.. jag tror inte det finns några genvägar egentligen, mer än att aldrig släppa sina saker ur sikte.

Är du ute på resa, så sätt ett litet hänglås på ryggsäckens öppning.. då är det inte lika lätt att ta sig in i väskan när du har den på ryggen.

Njut av att ha en kanonfin kamera att fota med!!
 
Jo det är väl rätt svårt att vara helt säker från stöld och övrigt men som sagt, lite sunt förnuft och ständig koll så borde det inte vara några problem.
 
Looped skrev:
Jo det är väl rätt svårt att vara helt säker från stöld och övrigt men som sagt, lite sunt förnuft och ständig koll så borde det inte vara några problem.

Har precis varit i Thailand med D300 och två gluggar i en Slingshot. Vi kuskade runt på båt, knallade på marknader osv, fick inga problem.

Fördelen med Slingshoten är att toppfacket inte är så lätt att öppna och gräva ut kameran när spännena är på (de som begränsar öppningen). Jag körde också i många lägen med regnskyddet på. Sedan går det att "låsa" toppfacket genom att trä öglan till blixtlåset genom ett spänne, s¨där hade jag värdesaker.

Som sagt, sunt förnuft och lite fiffighet så ordnar det sig säkert.
 
Lite andra tips: Packa lätt, man är rörligare och risken är mindre att man är ouppmärksam pga trötthet. Jag brukar själv hålla mig under 11 kg vid utresan (totalt för all packning inkl själva ryggsäcken) när jag reser med ryggsäck. Extra kläder och andra prylar kan man köpa på vägen när man behöver dem.

Ta med en liten kompaktkamera också. Den går att använda när man inte vill skylta med stora systemkameran. Människor är mer avslappnade framför en liten kamera också. Är den dessutom väderskyddad (t ex Olympus my2) så kan man använda den miljöer där man annars riskerar få sand/vatten i systemkameran. Själv har jag tömt en av mina systemkameror på vatten en gång efter ett irländsk skyfall (den fungerar dock fortfarande så här 10 år efteråt).

Trots tidvis flitigt resande (ofta utan sällskap) så har jag aldrig hamnat i en rån- eller ficktjuvs-situation. Inte blivit bestulen heller (förutom ett bilinbrott i Polen). Sunt förnuft och tänka lite framåt räcker ofta för att hålla tjuvar undan. Man bör t ex kränga stolsbenet i ryggsäcksremmen på utomhusserveringar, inte lägga väskan framför fötterna på offentliga toaletter där någon kan sticka in handen under dörren och ta den osv. Och man kan ofta lita mer på människor i ett fattigt land än ett rikt västeuropeiskt land. Risken för exempelvis ficktjuvar är troligen större i Nordstan här i Göteborg än på marknaden i Warszawa.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.