Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tågluffa med min D300

Produkter
(logga in för att koppla)

angervo

Aktiv medlem
Jag ska ut och tågluffa i europa under 22 dagar och undrar vad jag behöver tänka på?
Jag har 2 st 2GB CF minneskort, men jag tror inte det räcker hur gör jag när jag fyllt dem?
Hur förvarar jag kameran? Speciellt när vi åker nattåg?
Sen läste jag någonstans att man skulle skaffa en kamerarem med stålvajer i, är det nödvändigt?
Funderade på om jag skulle ta med D40:n istället? Om den var mindre stöldbegärlig...
 
Jag var ute och for i sju veckor i östra Europa med bland annat D200. Jag gjorde så att jag öste ner kamera, laptop och annat (med fodral) i en gammal risig axelväska.
På nattågen såg jag till att ha väskan antingen under täcket eller att sova närmast bagagehyllan.

Kamerarem med stålvajer...hmm, har aldrig testat det, men det kanske är bra.

Minneskort är ganska billigt, kanske räcker det med kort, om du köper nån 4 GB till. Beror på hur du plåtar, och om du är noga med att rensa bort skräpbilder. Annars finns mellanlagring med hårddisk. Vet inte hur pålitliga de är, men det borde ju funka.
Jag hade med mig totalt 10 GB kort och såg till att tömma till datorn ofta.

D40 är kanske ingen dum idé. Kan vara skönt att ha en liten diskret sak. Min lilla finepix blev rätt flitigt använd av den anledningen.

Annars tror jag inte man ska vara så jättenervös. Se till att ha kameran ordentligt försäkrad och, om du kan, se till att kunna köpa en ny kamera på plats om du blir av med den.
 
Kamera som kamera, allt är stöldbegärligt.

Undvik att skylta med grejerna.

Du kan testa att tejpa och skita ner prylarna så att de ser gamla, skabbiga och uschliga ut. Kameraväskan måste kanske inte vara framme, eller se ut att vara av nyaste snitt, ren och fin heller??
 
Om man är rädd för att bli av med sin dyra utrustning under resan så finns det bara en sak.

Ha billiga saker med dig som inte väcker uppmärksamhet.

Gamla hederliga Analoga system kameror duger bra. Canon FD är nog det mest prisvärda att köpa begagnat idag och så fort man ser att det är manuell film matning så lär du få ha din utrustning i fred.

// Fredrik
 
Det är också en variant. Så har jag också gjort ibland, men de gånger jag tagit med digitalkameran har jag varit rätt tacksam när jag kommit hem.

Film är oftast inte gratis att hålla på med heller...
 
kamerarem med stålvajer=livsfarligt.
Det finns fall beskrivna där människor med kameraremmar som inte har gått av har blivit svårt skadade vid rånförsök.
Hellre en bra kameraförsäkring.

Flyger till Rio om några timmar för att fotografera i sydamerika i 4-5 veckor, med vanliga remmar runt mina kamerahus.

Ett tips är att placera metallnät inne i kameraryggsäcken för att försvåra att de snittar upp ryggsäcken bakifrån i trånga situationer där det är mycket folk

Men inga kameraremmar som i princip kan tillfoga svåra skador om någon rycker kameran från en.

Mikael
 
Apropå kameraremmar, så kan man ju också byta ut de som hör till kameran, till anonyma sådana.. man behöver ju inte skylta att det ex står Nikon D300 i stora gula, nästan självlysande bokstäver

och Mikael, tack för tipset ang stålnät.. det har jag aldrig tänkt på förut, men skrivs ner på listan över bra-att-veta-när-man-är-på-resa listan
 
Jag tror inte att en D40 är mindre stöldbegärlig än en D300, få tjuvar ser skillnad mellan dessa. Skulle det hända något så är det ändå bättre att bli av med D40.

Risken för stöld/rån är inte ett dugg större inom EU än inom Sverige. Skillnaden är att vi på hemmaplan medvetet/omedvetet undviker allt farligt.

En nattbuss i någon svensk förort full med missanpassade invandrarungdomar är garanterat mer skrämmande än en nattlig tågresa genom rumänien tillsammans med 30 zigenare.

Eftersom vi inte vet vilka länder du har tänkt besöka och vem som följer med, så är det i princip omöjligt att ge några vettiga råd. Men rent generellt så behöver du inte vara rädd om kameran, så länge du undviker platser som du i vanliga fall även skulle undvika i sverige.
 
Vi hade tänkt oss Frankrike,Italien och på väg hem så kanske vi passerar Prag. Det är bara jag och en kompis som ska åka.
 
Jag hade tagit med mig D40 och en normalzoom. Kanske nya 16-85 med VR som bör dyka upp innan sommaren? perfekt reseoptik! Skaffa en bouncer till den inbyggda blixten.

Är du beredd att ha extra koll på kameran kan du lugnt ta med din nya fina D300.

Jag har varit över halva europa och två gånger i usa, utan att en enda gång tveka för att visa upp min systemkamera för omgivningen. Stölder, rån är ovanliga, det är mest klumpiga småbarnsföräldrar och förvirrade fjortisar som råkar illa ut. Givetvis kan man hamna i extrema situtioner, folk blir ffs skjutna för en iPod, men då får man ge bort kameran och inte kaxa sig.

Vanligtvis: ha kameran i handen, eller kring nacken, mobilen i höger framficka och pengarna+ID-kort i vänstern, inget kan gå fel.

PS. Passa er för att hela tiden åka natt-tåg och därmed spara hotellpengar. Köp i så fall sovplats på tågen och välj tåg där ni får sova ut. Man ska uppleva saker, inte kämpa med konstant sömnbrist under halva resan. Att resa runt i 22 dagar är dyrt, iaf om man vill vara på semster och inte en överlevnadskurs.
 
MattiasL skrev:
Det är också en variant. Så har jag också gjort ibland, men de gånger jag tagit med digitalkameran har jag varit rätt tacksam när jag kommit hem.

Film är oftast inte gratis att hålla på med heller...

Film är inte gratis heller men....

Man får drygt 155 rullar Fuji Velvia med framkallning eller 230 rullar Fuji Reala med neg framkallning för kostnaden för ett Nikon D300 kamera hus.

Sen att slippa vara rädd hela tiden att bli av med dyra prylar och istället kunna slappna av och njuta av resan.

Att ha dyr kamera med sig på resan och vara rätt att bli av med den hela tiden kan förstöra resan.

Skulle du bli rånad så har du med all sannolikhet blåst rånaren för han får nog inte några pengar på din gamla analoga kamera.

Själv använder jag ofta kompakt kamera när man känner på sig att man kanske ska vara lite mera diskret när man fotograferar.

Laptop behöver man inte ha med sig för det finns ofta internet Cafe lite överallt när man reser och ofta kan man få hjälp där eller mot en mindre summa att tömma minneskortet. Glöm inte USB kabeln.

Min syster ringde mig från Frankrike förra sommaren och var lite panikslagen för minnes kortet var fullt men jag sa till henne att köpa nytt istället och hon blev mycket nöjd över den lösningen.
 
Kompakten ute idag, G9.
Sedan blir det stora kamerorna.Får känna på omgivningarna
Copacabana för en stund sedan, vattnet ca 25 över 30 i skuggan
Inga ståltrådsremmar.
Mikael
 

Bilagor

  • rio3.jpg
    rio3.jpg
    31.1 KB · Visningar: 857
Jag funderade precis som Du när jag min kamerautrustning blev "dyr". Men jag har ju köpt grejerna till att plåta med och inte till att ha hemma och bara rädd om dem, då kunde jag lika gärna låtit bli. Jag pratade med föräkringsbolaget som rekommenderade extraförsäkring (några hundralappar om året) och annars plåtar jag bara på. D200:an har varit i Ukraina, Moldavien, Vitryssland, Rumänien, Bosnien mfl roliga länder. Jag brukar ha den i handen när jag plåtar, plåtar jag inte på några minuter stoppar jag den i en tygkasse (typ från ICA eller nån annan reklam), då är den snabbtillgänglig eller i ryggan (som inte är en fotoryggsäck utan en ordinär ryggsäck). Fastän när jag rest i västeuropa har jag inte brytt mig, där är man ju inte annorlunda. I forna öst sticker man ut på ett helt annat sätt.
Ståldtrådsremmar är bara korkat. Blir du rånad är det bäst för din egen hälsa att lämna ifrån dig kameran. Handlar det om ficktjuveri så håller en tygrem lika väl som en annan. Men lyckas nån peta på din kamera utan att du märker det har du varit för ouppmärksam.

I regel är rånrisken inte högre någon annanstans än i vilken storstad som helst men folk på semester gör oftast en massa saker de inte skulle göra hemma och är mycket mer distraherade. T.ex. går ensamma på nån oupplyst bakgata och är därtill fulla.
D300 och D40 är precis lika stöldbegärliga. Det är ju bara en fotonörd som på håll kan skilja dem åt. Stor kamera som stor kamera. Sen ser jag som främsta problem det faktum att bli rånad och inte hur mycket jag blir rånad på.

Minneskort har jag totalt 24 gb, de är inte så dyra. Pengar & pass och fyllda minneskort har jag i en liten platt "plånbok" (vet inte vad de kallas, har säkert nåt namn) som hänger i bältet men innanför byxan.

Nästa gång jag ska ut på sådana resor funderar jag allvarligt på att ta med mig stativet också, hade det över en dag i Polen och det vart så mycket bättre & roligare.
 
Ta med de grejor du helst använder. Du har väl ändå skaffat dem för att användas?

Tejpa över märkesnamn och byt ut remmar/väskor som skriker Canon/Nikon/xxxx. Tjuvar stjäl helst välkända märken eftersom de får bäst betalt för såna.

Och som någon sa ovan, "reparera" gärna prylarna med silvertejp lite här och där så de ser skruttiga ut.

Ner med grejorna i sovsäcken på nattåg.
 
fredrikru skrev:
Gamla hederliga Analoga system kameror duger bra. Canon FD är nog det mest prisvärda att köpa begagnat idag och så fort man ser att det är manuell film matning så lär du få ha din utrustning i fred.

// Fredrik
Är inte det det senaste i östeuropa?
 
Robin, ibland är det svårt att veta om du bara skämtar, så jag utgår från att frågan var allvarligt menad (åtminstone till största delen).

Jag har inget svar på det, men är däremot nyfiken på om det finns någon substans bakom frågan. Finns det något som tyder på att Canon FD är jätteinne i östra Europa?
 
PMD skrev:
Robin, ibland är det svårt att veta om du bara skämtar, så jag utgår från att frågan var allvarligt menad (åtminstone till största delen).

Jag har inget svar på det, men är däremot nyfiken på om det finns någon substans bakom frågan. Finns det något som tyder på att Canon FD är jätteinne i östra Europa?
Enligt min smiley så skämtade jag. Finns det digitala dslr där nere?
 
Försäkring

Jag har tecknat en försäkring på Fotovideo som täcker alla eventuella förluster och olycker. Den var visserligen dyr (ca 3000 kr för 4 år). Skulle olyckan vara framme så betalar man bara en mindre summa i självrisk.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.