Annons

Tågluffa i Europa!

Produkter
(logga in för att koppla)

silfver

Aktiv medlem
I sommar så bär det av. Jag och mina tre bästa vänner tar tåget genom Europa för att leva ut. :)

Nu vill jag ha tips! Tips på sevärdheter, stränder, god öl, vad bör man tänka på? Vad ska man akta sig för?


Sen en annan sak jag grubblar rejält över är kameran. Jag vet inte ifall jag vågar ta med mig min kamera på en sån här resa. Att inte göra det är ju döden, egentligen. Jag kommer missa så sjukt mycket grejer. Men friheten att slippa tänka på utrustningen hela tiden väger också tugnt. Vad gör man? Köper en kompakt?


Jag hoppas på att bli överöst med tips och idéer!!
 
Klart du ska ha med kameran!

Jag och min tjej ska med ut med interail-biljett i sommar. Dock ingen utpräglad tågluff då det mesta redan är planerat. vi ska iaf vandra en vecka i alperna och sen resa runt bland städer för att besöka vänner eller bada.

Har faktiskt inte funderat så mycket på kameran som ett problem, då jag ju rest ett otal gånger mellan göteborg och luleå, luleå-narvik och en gång jkpg-enafors. Många nätter på tåg med vandringsryggsäck och kamerautrustning.

Däremot funderar jag på att ta ut minneskortet över nätterna för att inte riskera det med..(har ett gepe cardsafe extrem som kan följa med i sängen.)

tips på ställen är annars alperna, italienska-franska gränsen vid menton, norra spanien (undvik södra under högsommar), södra tyskland osv.
 
Man får lära sig den ädla konsten att ta med sig så lite som möjligt....

Vad hadde du tänkt att packa ner?
 
fredrikru skrev:
Man får lära sig den ädla konsten att ta med sig så lite som möjligt....

Vad hadde du tänkt att packa ner?
I klädväg ska jag inte ha med mig så mycket. 10 par underkläder/strumpor, några t-shirts, ett par jeans (som jag har på mig), badbyxor, handduk och lite hygienartiklar. I en 70L-väska får det plats MYCKET mer.

Men i kameraväg så grubblar jag fortfarande. Jag offrar nästan hellre kameran än att gå miste om så mycket fina bilder jag kommer att ta.

Så det blir nog att ta med 10-22 och 24-70. Vet inte ifall jag vill ha med mig mer, då blir man ju nästan mer begränsad.
 
Jag tågluffade med en vän under sommaren 2004.
Vi valde zon interrail A-B-C-D för 3600kr och så kunde vi åka hur mycket vi vill runt i hela Europe under en månad.

Vi packade så lite som möjligt 3 t-shirt, 2 shorts, 3 strumpor osv. Jag lånade även farsans analog systemkamera och gömde den bland med kläderna i ryggsäck. Det gick utan problem :)

Ett tips: Packa så lite som möjligt! Om du bor hos familjer utomlands så kan de tvätta åt dig så betalar du lite som tack.

Några länderna är väldigt billigt så kan man bo riktigt lyxigt med bubblorbad eller vad det heter nu igen, pool o allt ändå betalar nästan samma pris som ett vanlig hotell i Sverige.

Kan tillägga att vi är döva och när det gäller kommunikation så är det inget problem utomlands. De förstår mycket av kroppspråk och är trevlig. De är mycket lättare att kommunicera med än svenskar faktiskt eftersom de är mer öppet med kroppspråk jämför med svenskar. Det är ju olika kultur där och här :)
 
Oj! Det där låter häftigt! Inte att ni är döva, utan att ni gjorde en sån här resa utan tolk?! :) Men som du säger, kroppsspråk kommer man långt med! Det märkte jag i Kina. :)

Hur hittade ni boende hos familjer? Var det nåt ni gjort upp innan resan, eller fanns det skyltat?
 
Klart du ska ta med kameran. Se till att ha den försäkrad, och ta med i beräkningen att du kanske blir tvungen att köpa en ny kamera på plats om du blir av med den, om du har råd.
 
Låter riktigt nice med tågluff i Europa. Packa lätt som sagt, känns ju lite riskfyllt å ha med kameran men frågan är om orkar med å vara utan den:)

Kan ju dock bli lite ansträngande å behöva oroa sig för utrustningen under resan å hålla den under uppsikt, när man badar å så, om man är få personer vill säga.

Men tips i objektiv väg är:

10-22
100 2.8 macro
o kanske 50 1.4 .
 
Jag tågluffade ensam i sex veckor i höstas. Jag hade med mig för mycket grejor, bara för att jag inte kunde bestämma mig. D200, 17-35 och 85 hade räckt, men jag tog med Rolleicord, digitalkompakt och en Canon Dial också.

Jag förvarade alltihop i en risig axelväska, och klarade mig utan stölder.
 
silfver skrev:
Oj! Det där låter häftigt! Inte att ni är döva, utan att ni gjorde en sån här resa utan tolk?! :) Men som du säger, kroppsspråk kommer man långt med! Det märkte jag i Kina. :)

Hur hittade ni boende hos familjer? Var det nåt ni gjort upp innan resan, eller fanns det skyltat?

Det brukar finnas skyltar där man kan hitta familjer som erbjuder boende. Man kan även ringa på dörrar och fråga om man får slagga över en natt eller fler nätter :)

En del blir glad och tycker det är kul att turister kommer. Bonus med att bo hos familjer då får man en stor del av deras kultur te.x. man får smaka på deras mat, frukost, goda fika, m.fl.

Man får också bra tips om olika ställen genom familjer som man inte får via turistbyrån :)

Det beror naturligvis på vilket land. Östeurope är mer lätt än västeurope, sånt fungerar inte i Sverige :)

Det är en bra prövning i Kina så får man se hur långt man kommer med kroppspråket men vissa saker får man se upp när man är utomlands. Te.x om man ger tumme upp så kan det betyda att man vill ha en till te.x. dryck eller något :)
 
silfver skrev:
I klädväg ska jag inte ha med mig så mycket. 10 par underkläder/strumpor, några t-shirts, ett par jeans (som jag har på mig), badbyxor, handduk och lite hygienartiklar. I en 70L-väska får det plats MYCKET mer.

Men i kameraväg så grubblar jag fortfarande. Jag offrar nästan hellre kameran än att gå miste om så mycket fina bilder jag kommer att ta.

Så det blir nog att ta med 10-22 och 24-70. Vet inte ifall jag vill ha med mig mer, då blir man ju nästan mer begränsad.

Du får minska på klädväskan. Finns alltid kemtvätt och kallingarna går att vända :)

Själv hadde jag valt ett bra standard zoom och en 50 1,8 (den är lätt) att ta med mig. Skulle även ta med mig en bra liten kompakt (med RAW) så man slipper skylta hela tiden med system kameran.

Tänk på att det finns speciella handdukar som är effektivare och mindre att ta med.

Berätta lite om resmålen du tänkte besöka...
 
fredrikru skrev:
Du får minska på klädväskan. Finns alltid kemtvätt och kallingarna går att vända :)

Själv hadde jag valt ett bra standard zoom och en 50 1,8 (den är lätt) att ta med mig. Skulle även ta med mig en bra liten kompakt (med RAW) så man slipper skylta hela tiden med system kameran.

Tänk på att det finns speciella handdukar som är effektivare och mindre att ta med.

Berätta lite om resmålen du tänkte besöka...
Mja, det blir inte så mycket packning som det låter. :)

Du verkar utgå ifrån att jag har hur mycket pengar som helst. :e Jag har inte råd att köpa en kompakt... hade varit gött med en Sigma DP1 dock.


Vi har inte riktigt planerat så jättemycket vilka städer eller länder vi ska till. Men det blir väl något sånt här:
Köpenhamn -> Berlin -> Amsterdam -> Paris -> Österrike/Schweiz -> Slovakien, och sen upp mot Lettland.

Men vi har ingen aning om hur lång tid sånt här kan tänkas ta dock.


Standardzoom, t.ex. mitt 24-70? Och mitt 50 1.4? vill nog ha mitt 10-22 med, vill fånga så mycket som möjligt. :D
 
Till er som tågluffat i Europa:
Hur länge var ni ute, och vilka länder hann ni med att besöka?

Vi är lite osäkra på hur långt man ska planera resan. Hur långt hinner man? Hinner man med att åka ända ner till Slovenien, t.ex?
 
Tyskland:
Hamburg: finns hur mycket som helst att göra
Berlin: En underbar stad, Potzdamer platz, brandenburger thor mm mm
Kan rekomendera München och sen till Berechtesgaden, där finns Hitlers tehus Kehlstein haus och ett alldeles nytt museeum om 2a världskriget, en fantastisk saltgruva som är mycket värd ett besök och underbar natur att plåta.

Slovenien:
Kalkstensgrottorna. Jag tyckte Skotjanske Jama (stavningen ger jag inga garantier för) var bäst. De säger att det är fotoförbud, men guiden sa ingenting om fotograferingen och alla plåtade helvillt.

Italien: Vad säger man...underbar mat och vin till bra priser. Håll er till de norra delarna som är billigare och vackrare. Jag älskar omgivningarna runt Gardasjön.

Några korta tips av vad jag gillar i Europa.
 
Hur mycket man hinner beror väl på hur man åker.

Förra året t.ex. åkte jag med kompisar Stockholm-Odessa (flyg tillbaka) med hotell i Budapest, Brasov, Chisinau, Gajvoron och Odessa (om jag inte glömt nåt)
Resan var väl knappt 14 dagar. Nattåg Köpenhamn-München, Budapest-Brasov, Bukarest-Chisinau, Chisinau-Shmerinka.

De resor vi gjort har vanligtvis haft flyg med, ibland tur & retur och ibland bara resan tillbaka.

Jag hade med mig D200+18-200VR samt 10,5 mm fisheye. Nästa gång funderar jag på att också ta med mig ett litet stativ. Har alltid haft med mig systemkamera men varit uppmärksam.
 
silfver skrev:
Mja, det blir inte så mycket packning som det låter. :)

Min erfarenhet från förra sommaren är att om man kan klara sig med en sportbag för kläderna, och en mindre (icke foto) rygga för kameran så blir resandet mycket lättare.
Vandrarhem och billiga (och bra!) pensionat ligger ofta en bit från stationerna, och ffa. tågen i fd. öststaterna är ofta fullsatta med mycket små bagagehyllor.

Pär B

Ps.
Ett restips om man är naturintresserad är Zarnesti i Rumänien. För 30 Euro per person fick vi i princip helpension på ett trevligt pensionat med fantastiska bergsängar inom promenadavstånd.
Ds.
 
Du nämnde Schweiz. Då kan jag helt klart rekommendera en resa upp på någon besöksplattform i Alperna. Det finns många, både mer och mindre kända. Välj en som inte är så känd, eftersom de blir billigare. Jag kan rekommendera Schynige Platte i centrala Schweiz. Det är prisläge mellan. De har en av de äldsta kugghjulsbanorna, vilket är en upplevelse i sig. Väl på plats finns en alpträdgård, men många möjligheter till bra bilder på sällsynta och många gånger fridlysta blommor och växter. Vidare får du bra utsikt över Eiger, Mönch & Jungfrau-massivet, som är något av det mest kända i den regionen. Vänder du dig sedan 90 grader öster ut från massivet, får du en underbar utsikt över Thunersee & Brienzersee.

Det är mitt bidrag till er resa. Kan helt klart rekommenderas.

// Johan
 
Vill du ha fler tips gällande Schweiz, så hör av dig. Schweiz är ett årligt resmål för min del.

// Johan
 

Bilagor

  • eigermonchjungfrau2007-01.jpg
    eigermonchjungfrau2007-01.jpg
    17.9 KB · Visningar: 442
Teufelschlumpf skrev:
Vill du ha fler tips gällande Schweiz, så hör av dig. Schweiz är ett årligt resmål för min del.

// Johan
Wow. Vilken vacker vy! När jag och mina vänner bestämt lite mer efter nästa helg så lär jag återkomma! Tack igen. :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.