Annons

Tänkte prova plåta analogt

Produkter
(logga in för att koppla)

-danne-

Aktiv medlem
Jag har blivit lite sugen på att testa. Som vuxen har jag bara använt digitala kameror.
Tänkte inte hålla på med vätskor och sånt, utan bara skicka in rullen till en framkallare och få tillbaka negativen och bilderna på RAW-format. Ser det lite som en billig men lite långsammare FF :)

Nått tipps på hus?
De flesta guggar jag har är DA-objektiv, men även några från M, A och D-FA-serien. Jag vet att många av DA-objektiven kommer att ge vinjettering, men framför allt så saknar dom och D-FA macrot bländarring. Så det måste kameran klara av att styra.

/D

Jag var precis som dig sugen på att köra lite analogt, kör annars Pentax K-5 (tidigare K-x).

Det är från och med Pentax Super A / Program A (samtidigt som A-serien av objektiv lanserades) och då klarar husen av att styra bländaren. Ibland ser man också att fattningen refereras till som KA (istället för bara K).

Jag hade själv en hel del manuella gluggar, så jag satsade på en ME Super. Den klarar tyvärr inte att styra bländaren. Jag hade gärna haft en Super A annars, den har kvar det mer klassiska utseendet och kompakta yttermåtten, samtidigt som den som sagt klara bländarstyrningen. Annars fungerar alla nyare med.

http://www.pentaxforums.com/camerareviews/pentax-manual-focus-film-slrs.html

Om du vill ha aufofokus så klarar alla dessa att styra bländaren (undantaget den udda ME-F som bara gav AF med ett enda specialobjektiv).

http://www.pentaxforums.com/camerareviews/pentax-autofocus-film-slrs.html

Generellt att tänka på är väl att kolla upp funktionerna på huset i förväg. Det finns rätt så många som är förvånansvärt avskalade och många enklare modeller saknar t.ex. manuella inställningar.

Tack för tipsen. Jag är nog mest inne på en med autofokus. Hur är den på dom gamla husen gämfört med dagens kameror?

Fins det några do's and don'ts med olika filmtyper/rullar?

Skickat från min GT-P7500 via Tapatalk 2

Hej!
Nikon FE2 är min favorit men under några år hade jag en Pentax MZ5N med objektivet FA 28-70 4,0 AL. Gjorde under tiden ett par långresor och bilderna jag tog njuter jag av fortfarande. Tyvärr krånglade blixtuppfällningen och trots att detta påpekades fick kameran ny ägare på annons. Men de fina bilderna har jag kvar!
Hittar Du ett exemplar i felfritt skick så köp.
per

@digitell
Kunde MZ5N styra bländaren? Verkar inte så enligt pentaxforum.. Synd då jag hellre har en ratt för slutartid och en för exponeringskompensation.

Om jag minns rätt så valdes önskad bländare genom vridning av bländarringen på objektivet och inför en exponering är ju det valet det viktigaste. Därefter valdes en lämplig tid som gav rätt mängd ljus på filmen.
Kameran har en ratt för slutartid och en för kompensation.

Om Du är intresserad av just den här modellen så har jag en broschyr som Du kan få ta del av.

per

Hej!

Jag har en MZ-3. Den påminner mycket om Pentax digitala hus med knappar och hantering. Du kan styra bländaren med huset (A-läge). Jag har inte använt den med något DA-objektiv ännu.

MZ-5N kan styra bländaren på DA-objektiven. Alla Pentax från c:a 1985 och frammåt klarar detta.

Den enda analoga med autofokus jag provat är SFX från 1987. Den är stor och klumpig och väldigt plastig. Autofokusen verkar tillförlitlig men den är långsam och högljudd. Den har bara en punkt med. För autofokus hade jag nog satsat på ett så nytt hus som möjligt, de flesta husen ur MZ-serien bör fungera fint.

Som du säger så är DA-objektiven gjorda för cropsensor, men vad jag förstått på pentaxforums så ska de flesta gå ganska så bra på film, åtminstonde sålänge man undviker de mest vidvinkliga. Jag har bara "torrkört" dem på mina analoga hus, men jag har inte märkt någon märkbar vinjettering i sökaren (som visserligen inte har 100% täckning). En teori jag läst är att DA-objektiven ändå fungerar så pass bra då de är byggda för att klara bildstabilisering på APS-C, så de måste ha viss marginal där, låter väl rimligt antar jag :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar