Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Tänk att själv kunna välja exponeringsomfång!

Produkter
(logga in för att koppla)
.Z. skrev:
Ja tre räcker helt klart långt & samtidigt så är det väl så att om omfånget blir alltför stort så finns väl en risk för att bilderna blir ganska så platta & tråkiga, därför så skulle det ju vara mumma om man kan bestämma omfånget själv.

//Larsa

Om du har ett superstort omfång i raw filen kan du ju alltid bestämma ett lämpligt omfång beroende på vilket medium bilden skall framställas i i efterhand.
 
Ola_H skrev:
Om du har ett superstort omfång i raw filen kan du ju alltid bestämma ett lämpligt omfång beroende på vilket medium bilden skall framställas i i efterhand.
Ja det har du ju rätt i...

//Larsa
 
Om jag förstått rätt så är väl dagens sensorer linjära, dvs utsignalen är propotionell mot intensiteten.
En variant för att förbättre omfånget vore väl om man på något sätt kunde tillverka logaritmiska sensorer, det skulle väl mer likna hur våga ögon fungerar. Alltså att utsignalen vore propotionell mot logaritmen av intensiteten.
 
I mitt första inlägg så lade jag in en text om Sonys nya instegsDSLR & där står ju "new D-Range Optimizer function (seems similar to Fuji's)"

Någon som vet hur Fujis variant av detta fungerar? Har själv dålig koll på deras kameror men har läst om att deras äldre kameror har bra kontrastomfång men dock andra nackdelar.

Tycker mig dock ha ett minne att jag läst en test på någon av deras senare DSLRmodeller där det fanns en speciell funktion som funkade men som dom var lite kritiska till då den var omständig, tror jag. Tror att jag läste detta i Foto (?) men kan inte hitta tidningen, om jag ens har den?

Någon som har koll på detta & vad kan menas med denna rad "new D-Range Optimizer function (seems similar to Fuji's)". Att det har med det dynamiska omfånget att göra står ju dock helt klart.

Ska erkänna att jag fått detta med det dynamiska omfånget på hjärnan, ser det för egen del som det viktigaste att förbättra idag...

//Larsa
 
Senast ändrad:
Från Dpreview

Fujifilm SuperCCD SR vs. SuperCCD SR

The S3 Pro utilizes Fujifilm's "extended dynamic range" SuperCCD SR sensor which features two photodiodes at each photosite (a single 'input pixel'). The 'S' pixel has normal sensitivity and captures the same range of light as a conventional CCD photosite, the 'R' pixel is smaller and has a lower sensitivity and is designed to capture detail above the saturation point of the 'S' pixel, the camera can then combine the information from the 'S' and 'R' pixels to produce an extended dynamic range and avoid the loss of detail due to over-exposure. (click here for more information).

Initially the design of the S3 Pro's SuperCCD SR sensor was the same as that used in the F700, F710 and S20 Pro (the R pixel above the S pixel; diagram on the left below). However Fujifilm has since then slightly modified the design by moving the R pixel to the empty space between S pixels which now allows for a larger S pixel (diagram on the right below). This also means that the S3 Pro must have a fairly unusual microlens layout (as each S and R pixel must have its own microlens) and we'll be very interested to see if this has any impact on image quality.
 

Bilagor

  • srpixels2.jpg
    srpixels2.jpg
    28.6 KB · Visningar: 151
Tackar!

Undrar om det verkligen är den tekniken som menas i Sonys fall? Dock positivt att man arbetar på problemet!

//Larsa
 
.Z. skrev:
I
Ska erkänna att jag fått detta med det dynamiska omfånget på hjärnan, ser det för egen del som det viktigaste att förbättra idag...

//Larsa

Z du har nog fått en omfångsrik släng av dynamisk hypokondri. Kanske det kan botas om du använder en Dimage 7 någon vecka :--)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.