** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Tänk att själv kunna välja exponeringsomfång!

Produkter
(logga in för att koppla)

.Z.

Aktiv medlem
Enligt rykten, ja grund finns säkert men(?), så har Sony en sensor på gång som skulle kunna utöka det dynamiska omfånget rejält.

Klippt ur en annan tråd skrivet av Ove Lundqvist:

"Av de trådar som jag läst runt om på nätet så finns det en teori om hur det kan fungera. Om det här stämmer vet jag inte men tekniken finns så det bör inte vara omöjligt eller otänkbart. Istället för att som Fuji använda två sensorer så spekuleras det om att använda HDR (High dynamic range) direkt i kameran. Det finns redan idag i t ex PS CS2 och man använder sig av flera exponeringar och plockar det bästa från vaje exponering (kort förklarat) från lågdager till högdager. Det innebär att man måste ha flera olika exponeringar, från t ex -2 till +2.
Sony har presenterat en sensor som kan registrera 60 högupplösta bilder/sekund. Det gör att man kan ta flera bilder handhållet, och en HDR-processor i kameran gör en beräkning på hela tonomfånget av dessa exponeringar och slår sedan ihop det till en välexponerad bild. Tekniken finns men frågan är fortfarande; är det så här de kommer att lösa problemet med det smala exponeringsomfånget som digitala kameror har idag. Vi är väl få veta så småningom."

Detta låter ju mycket intressant då man med en sådan teknik skulle kunna välja vilket kontrastomfång man vill ha, ibland så vill man kanske ha stora kontraster.

Sony har ju även lite knapphändigt presenterat sin kommande instegsmodell. Detta kunde läsas i Dpreviews forum för nån vecka sedan:

"new Alpha dimensions: 5.2" x 3.7" x 2.8" similar to 5d
memory: memory stick but also compact flash I and II
sensor APS-C size 23.6" x 15.8" CCD
megapixels : 10.2 effective megapixels
LCD same 2.5", 230 000 pixels
exposure bracketing: 3 increment but in .3 or .7EV
Flash Sync Speed: 1/160 or 1/120 is Anti-Shake
Anti-Shake is now called "Super Steady Shot"
new anti-dust system
new D-Range Optimizer function (seems similar to Fuji's)
processing engine is now called "Bionz"
shooting speed 3fps
new battery NP-fm55h"

Skrivet av någon som påstår sig ha insikt i detta så ta det för vad det är. Men om det nu stämmer så står där bl.a. "new D-Range Optimizer function (seems similar to Fuji's)"... Nån sorts metod för att utöka det dynamiska omfånget.

Hmm, detta börjar bli intressant!

Vad tror ni om detta & är det metoden man får ta till för att få upp det dynamiska omfånget på DSLR:arna & vad skulle det kunna innebära om Sony gick iland med detta? Snacka om försäljningsargument!

Som tidigare sagts, hur mycket av detta som stämmer med verkligheten vet vi inte men det ser onekligen intressant ut...

//Larsa

Detta är så pass intressant att det skulle få många att byta märke. Att tekniken finns för att genomföra detta vet vi redan, men frågan kvarstår, är det fler sensorer eller HDR som är valet. Kanske finns det fler alternativ/tekniker som vi ännu inte känner till. Ja det ska onekligen bli intressant att följa Sonys kommande pressreleaser.

mvh/Ove

.Z. skrev:
Vad tror ni om detta

Jag tror inte det kommer i Alpha-100 nästa vecka. Inte en chans (ja, jag tar skammen att ha gissat käpprätt åt skogen om jag har fel)!

Om ett år eller två, kanske. Om nånsin.

& är det metoden man får ta till för att få upp det dynamiska omfånget på DSLR:arna

Tja, det skulle ju vara entt sätt. Men inte kan man ta 60 bilder i sekunden med 1/30s slutartid :)

& vad skulle det kunna innebära om Sony gick iland med detta?

Tja, att de sålde lite fler kameror.

/Andreas

Vevo skrev:
Detta är så pass intressant att det skulle få många att byta märke.
Sen är ju frågan om Sony tänker dela med sig till Nikon & Pentax som dom säljer sensorer till. Deras enda mål är ju att tjäna storkovan så dom gör väl det som ger mest pengar, behåller för sig själva eller säljer dyrt till de andra & använder själv?

//Larsa

Re: Re: Tänk att själv kunna välja exponeringsomfång!

hazard skrev:
Jag tror inte det kommer i Alpha-100 nästa vecka.
Nä, knappast den där 60bildssekundvarianten men nåt som förbättrar kontrastomfånget verkar ju komma, om texten på Dpreview är att lita på alltså...

//Larsa

Stämmer det så låter det som en väldigt bra funktion. Och jag kan inte se varför det skulle vara omöjligt. Jag har i och för sig läst att snabb tömning ökar bruset, så det kan komma att ske till ett pris.

Sensorn har en maxkapacitet på 60 bilder/sek.
För att få ett mycket bra dynamiskt omfång kanske det räcker med tre bilder -1 0 +1. Om man under en berknad tid får 1/30 och ska använda ett högre dynamiskt omfång så kommer förmodligen den exponeringstiden att förändras och det krävs stativ.
Det är är inte ens säkert att de använder just den metoden, men ett bredare dynamiskt omfång kommer vi absolut få se inom snar framtid. Frågan är bara hur Sony löser det. Fuji har använt sig av ett högre omfång sedan flera år tillbaka S2 och S3. Så om flera år, det tror jag inte. Så du får nog ta skammen ;0))

mvh/Ove

Aha, jag förstår.
Men jag tror nog att vi får se ett utökat dynamiskt omfång redan till hösten. (hoppas jag i allafall;0))

mvh/Ove

Det blir lätt att låsa sig till att man måste ta (t ex) tre bilder med motsvarande exponering och därmed få en tre gånger så lång eponeringstid och tre gånger så mycker skakningoskärpa. I praktiken kan man dock tänka sig andra prioriteringar, t ex att man själv väljer en 3ggr större bländare och liksom delar upp sin exponeringstid på tre. Då blir det ju motsvarande skakningsoskärpa fast mindre skärpedjup istället. Fattar ni (är lite suddig så här dags efter att just ha manglat igenom fyra examensarbeten om matematiksvåriheter..)

Hur som helst så är väl teknikutmaningen att kunna ta de tre(eller flera) bilderna i följd i vad som upplevs som en exponering och frågan blir lite hur man reglerar exponeringen mellan de tre. Tre olika tider eller tre olika ISO. Varför inte tre olika bländare? I de två senare fallen kan det dock bli intressanta fenomen när med skall lägga ihop de tre bilderna eftersom de kommer skilja sig lite åt (map brus respektive skärpedjup).

Ola_H skrev:
frågan blir lite hur man reglerar exponeringen mellan de tre. Tre olika tider eller tre olika ISO. Varför inte tre olika bländare?
Om typ 3 bilder eller fler ska tas mycket snabbt så är det väl ändring av ISO som gäller antar jag? Det är väl sensorn som ska exponera eller missuppfattar jag, slutaren i sig kan ju idag inte bli så snabb...

//Larsa

Det blir troligen elektroniskt styrt. Slutaren öppnar sig en gång men under exponeringen så registeras fler bilder, likt en filmsekvens. Sedan går slutaren igen och bearabetningen av bilderna i HDR-processorn börjar. Så tror jag att det kommer se ut om man väljer den metoden.

mvh/Ove

.Z. skrev:
Om typ 3 bilder eller fler ska tas mycket snabbt så är det väl ändring av ISO som gäller antar jag? Det är väl sensorn som ska exponera eller missuppfattar jag, slutaren i sig kan ju idag inte bli så snabb...

//Larsa

Man kan också tänka sig tre olika tider vid samma ISO, men avläsningen får då ske elektroniskt vilket med CCD varit möjligt länge (och jag har för mig att det funkar med CMOS också nuförtiden, eller?). Man tar helt enkelt en exponering (med slutaren) med läser ut bilddata tre gånger i "ojämna intervall". Har inte första EOS1D:n t ex 1/16000 slutartid där "sista halvan" regleras elektroniskt (dvs själva slutaren har 1/8000 som kortaste tid). På motsvarande sätt borde det inte vara någon oöverkomlig svårighet att ur en slutarexponering på 1/100 läsa ut en exponering på 1/4000 och en på 1/150 och en på 1/300 (ni kan väl er bråkräkning....). Det finns antagligen tekniska svårigheter med det hela ("pixlarna" måste läsas av och nollas och läsas av igen), men problem är till för att lösas. När jag funderar på det så skall jag nog sätta lite pengar på att detta kommer finnas i handeln inom ett år (om ingen övertygar mig om de tekniska svårigheterna)

Det kan också bli problem med utläsningen när sensorn ökar i storlek. Signalvägarna blir längre och lite andra saker.

Vevo skrev:
Det blir troligen elektroniskt styrt. Slutaren öppnar sig en gång men under exponeringen så registeras fler bilder, likt en filmsekvens. Sedan går slutaren igen och bearabetningen av bilderna i HDR-processorn börjar. Så tror jag att det kommer se ut om man väljer den metoden.

mvh/Ove

Du hann före...

Det kommer dock finnas en prioritering mellan antalet exponeringar och hur lång tid de får på sig. Personligen tror jag redan två eller tre exponeringar kommer räcka mycket långt.

Nej, ni får fortsätta spekulera, nu går jag och sover. Godnatt på er.

mvh/Ove

Själv så jobbar jag fram till 06.00 så jag får väl spekulera för mig själv:)

//Larsa

Ola_H skrev:
Personligen tror jag redan två eller tre exponeringar kommer räcka mycket långt.
Ja tre räcker helt klart långt & samtidigt så är det väl så att om omfånget blir alltför stort så finns väl en risk för att bilderna blir ganska så platta & tråkiga, därför så skulle det ju vara mumma om man kan bestämma omfånget själv.

//Larsa

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar