Annons

Tält ett måste? Kebnekaise

Produkter
(logga in för att koppla)

Gustav Lindh

Avslutat medlemskap
Är Tält ett måste vid vandring/bestigning av kebnekaise i maj/juni?
Kan man sova med endast sovsäck under bar himmel på något sätt?
Hur är det med vilda djur?

Hört talas om mygg? Det är det vildaste man råkar ut för, normalt. Kanske inte i maj men då är det snö.

Tält rekommenderas!

Gör en sökning i forumen på Utsidan

Per

Det beror mycket på hur våren och försommaren avlöper vädermässigt.Myggen är inget problem den årstiden men det kam vara rejält kallt, särskilt på nätterna.Rekommenderar tält och varma ombyten.Vilda djur? Nä,möjligen vilda turister.Björnen och lodjuret går undan människorna.

Mygg är inget problem förutom mot slutet av juni.
Vilda djur är inget problem i normala fall.
Men att sova under bar himmel ger ju viss risk för nederbörd i form av både regn men även snö.
Och skall du upp på toppen så får du räkna med att det är en del snö kvar framförallt i början på maj.
Men varför inte sova på fjällstationen?

Vill du veta mer om Kebnekaise så SÖK gärna på www.utsidan.se

Keb fjällstation stänger 3/5 och öppnar igen 12/6 så om du ska dit i maj så är det tält som gäller. Maj är inte den bästa tiden för att besöka området; i början av maj är det vinterlika förhållanden och skidor som gäller, i slutet av maj är det i regel fortfarande en hel del snö kvar när man kommer upp en bit. Riksgränsen har ju t ex öppet skidbackarna till midsommar så räkna med en del snö.

Jag skulle rekommendera att planera in en senare tur, tidigast från midsommar särskilt eftersom ditt inlägg antyder en viss ovana. Då kan du ju också bo på stationen vilket är mycket trevligt.

http://www.stfturist.se/kebnekaise
http://www.kebnekaise.nu/

Vid fjällstationen finns inga mygg (trädgränsen) Däremot är det fortfarande "vinter" där i maj. I början av juni har jag varit upp ett par gånger. Du får räkna med snö upp till knäna/midjan när du går mot toppen. Bär inte skaren faller du ner varje steg, och det är ganska jobbigt.
Risken i början av juni är att det är snöstorm och riktigt kallt när du vill till toppen. Har själv tvingats gå ner igen när sikten endast var ett snöbollskast, och allt vatten frysit.
Temperaturen är dock behaglig under fjällstationen. Du slipper svettas bort. Natten blir ju lite kallare dock.

Tält är att rekommendera.

Jag kan som andra absolut rekommendera att bo på stationen. Det är rätt skönt att kunna släpa med sig all möjlig fotoutrustning till stationen och sedan ta dagsturer i området och då slippa bära tält och annat elände också. Nu var det mellanformat och analogt som gällde för mig när jag var där sist, men det var rätt trevligt att kunna fota med 120-film och stativ utan att bryta ryggen av sig. Det räckte så bra med 15 kg fotoutrustning upp på toppen.

Sedan gör det ju inget att man börjar dagen med frukostbuffe och slutar med ripa och rödvin i restaurangen. Jag fick inga manlighets- eller friluftspoäng för den resan, men jag fick med mig riktigt bra bilder istället.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar