Dom som verkligen vill ha en systemkamera och dom som verkligen behöver en har nog alltid varit konstant.
Däremot är det nog få bland gemene man som ens vill ha en systemkamera.
Det har varit perioder då systemkameror varit så mycket bättre än andra alternativ, vilket förmodligen då skapade många ofrivilliga systemkamerafotografer.
T.ex.
I början av digitaliseringen av kamerorna var kvalitetskillnaden enorm mellan DSLR och andra digitalkameror.
Det fanns också sådana perioder på den analoga tiden.
Nu är systemkameran mer ett kreativt verktyg vars kreativa fördelar inte överväger klumpigheten för dom flesta, för 99% av befolkningen blir det tillräckligt bra med mobilen.
Jag har svårt att se att systemkameran vare sig skall dö innom den närmsta tiden eller att marknaden skall explodera och att i princip alla kommer ha en.
Nä systemkameraägarna kommer bara sakta dö av. Vad baserar jag ett sånt påstående på då? Ja även jag har ju varit med i en fotoklubb och kanske Sveriges största - Enskede Fotoklubb - och den var jättebra och livaktig med massor av medlemnar - åtminstone innan pandemin.
Det var dock inte särskilt svårt att se problemen vid horisonten för medelåldern var väl runt pensionsåldern. Det fanns inga yngre att tala om som kunde fylla leden när de äldre tog ned skylten och det sker ju som bekannt redan innan folk faktiskt dör.
Systemkameran har självfallet sin plats och kommer så alltid att ha men det är idag ytterst få som verkligen tar med sådan på resor med ytterst få undantag - safaris, fågelfotoevents, flyguppvisningar och bilnördsmöten. Annars är det väl mest till fotoklubbsevents och sedan finns fortfarande en viss användning inom vissa områden som medicin, inom polisen, mäklar och skolfoto samt för dokumentation inom exv. byggnation och konstruktion. En och annan aura-fotograf finns det väl också på Södrrmalm har jag sett.
Tycker du formulerade det väldigt elegant själv Karl :
"Nu är systemkameran mer ett kreativt verktyg vars kreativa fördelar inte överväger klumpigheten för dom flesta, för 99% av befolkningen blir det tillräckligt bra med mobilen."
Däremot tror jag inte alls att de som verkligen velat ha en systemkamera verkligen behövt en. Hur många har inte raskt hamnat i bokhylkan då ägarna tröttnat på att släpa på dem. I de fallen kanske kameran nog mest var en assessoar.
Jag tror nog istället att vi äntligen börjar närma oss ett verkligt jämviktsläge efter en fullständig huvudlös hausee och överhettning som följde på ett nyhetens behag då den tekniska utvecklingens inverkan på marknaden blev exempellöst stark. Det krönet har vi passerat sedan många år nu.
Kom ihåg att min rubrik också var "Systemkameran stendöd som resekamera!" och inget annat och den raden står jag fortfarande för för så är det nog tyvärr och det tycker jag är lite synd faktiskt.