Annons

Systemkameran stendöd som resekamera!

Produkter
(logga in för att koppla)
Den gamla kompaktkameran som många såg som helt död för bara några år sedan har ju fått ett ordentligt lyft på grund av (tack vare?) TikTok trender, återbruksmentalitet hos gen Z och skicklig marknadsföring.
En av Olympus TG-serie är en bra äventyrskamera. Fins från 1 till 7 och ju nyare ju bättre.

Det du kallar "låtsasprisma" inrymmer bl.a. EVF och allt som hör därtill, samt ytterligare elektronik. Det finns anledning till att A7C har begränsningar jämfört med de större husen.
En A7CR kostar nästan lika mycket som en A7RV, har sämre sökare, mycket sämre skärm och endast en kortplats.
Det där har nog ingen vidare bäring. Att mindre kamerahus har mindre plats för knappar med mera är självklart men att minus ett fuskprisma skulle äventyra AF i sig tror väl få på idag. Borde inte varenda superminiatyriserade mobil ha ett fusk prisma också i så fall i konsekvensens namn?

Det säljs ungefär 6 miljoner systemkameror per år. Försäljningen av systemkameror föll snabbt efter introduktionen av iPhone och branschen hamnade i kris. Nu har siffrorna återhämtats något och stabiliserats och åtminstone Canon, Nikon och Sony tjänar pengar.

Numera är det mest personer som är genuint intresserade av fotografi eller yrkesfotografer som använder systemkameror.

iPhone tar ju jättebra bilder. Jag tar själv 90% av mina bilder med iPhone, men när jag vill ha kvalitet är en kamera självklart bättre.

Visa bilaga 177175
Sex miljoner systemkameror world wide på en världsbefolkning på 7-8 miljarder. Snacka om döda poeters sällskap. Vilken piss i Nilen vi är. Vi tillhör väl om någon en utrotningshotad art eller ....

Dom som verkligen vill ha en systemkamera och dom som verkligen behöver en har nog alltid varit konstant.
Däremot är det nog få bland gemene man som ens vill ha en systemkamera.

Det har varit perioder då systemkameror varit så mycket bättre än andra alternativ, vilket förmodligen då skapade många ofrivilliga systemkamerafotografer.
T.ex.
I början av digitaliseringen av kamerorna var kvalitetskillnaden enorm mellan DSLR och andra digitalkameror.
Det fanns också sådana perioder på den analoga tiden.

Nu är systemkameran mer ett kreativt verktyg vars kreativa fördelar inte överväger klumpigheten för dom flesta, för 99% av befolkningen blir det tillräckligt bra med mobilen.

Jag har svårt att se att systemkameran vare sig skall dö innom den närmsta tiden eller att marknaden skall explodera och att i princip alla kommer ha en.

Dom som verkligen vill ha en systemkamera och dom som verkligen behöver en har nog alltid varit konstant.
Däremot är det nog få bland gemene man som ens vill ha en systemkamera.

Det har varit perioder då systemkameror varit så mycket bättre än andra alternativ, vilket förmodligen då skapade många ofrivilliga systemkamerafotografer.
T.ex.
I början av digitaliseringen av kamerorna var kvalitetskillnaden enorm mellan DSLR och andra digitalkameror.
Det fanns också sådana perioder på den analoga tiden.

Nu är systemkameran mer ett kreativt verktyg vars kreativa fördelar inte överväger klumpigheten för dom flesta, för 99% av befolkningen blir det tillräckligt bra med mobilen.

Jag har svårt att se att systemkameran vare sig skall dö innom den närmsta tiden eller att marknaden skall explodera och att i princip alla kommer ha en.
Nä systemkameraägarna kommer bara sakta dö av. Vad baserar jag ett sånt påstående på då? Ja även jag har ju varit med i en fotoklubb och kanske Sveriges största - Enskede Fotoklubb - och den var jättebra och livaktig med massor av medlemnar - åtminstone innan pandemin.

Det var dock inte särskilt svårt att se problemen vid horisonten för medelåldern var väl runt pensionsåldern. Det fanns inga yngre att tala om som kunde fylla leden när de äldre tog ned skylten och det sker ju som bekannt redan innan folk faktiskt dör.

Systemkameran har självfallet sin plats och kommer så alltid att ha men det är idag ytterst få som verkligen tar med sådan på resor med ytterst få undantag - safaris, fågelfotoevents, flyguppvisningar och bilnördsmöten. Annars är det väl mest till fotoklubbsevents och sedan finns fortfarande en viss användning inom vissa områden som medicin, inom polisen, mäklar och skolfoto samt för dokumentation inom exv. byggnation och konstruktion. En och annan aura-fotograf finns det väl också på Södrrmalm har jag sett.

Tycker du formulerade det väldigt elegant själv Karl :

"Nu är systemkameran mer ett kreativt verktyg vars kreativa fördelar inte överväger klumpigheten för dom flesta, för 99% av befolkningen blir det tillräckligt bra med mobilen."

Däremot tror jag inte alls att de som verkligen velat ha en systemkamera verkligen behövt en. Hur många har inte raskt hamnat i bokhylkan då ägarna tröttnat på att släpa på dem. I de fallen kanske kameran nog mest var en assessoar.

Jag tror nog istället att vi äntligen börjar närma oss ett verkligt jämviktsläge efter en fullständig huvudlös hausee och överhettning som följde på ett nyhetens behag då den tekniska utvecklingens inverkan på marknaden blev exempellöst stark. Det krönet har vi passerat sedan många år nu.

Kom ihåg att min rubrik också var "Systemkameran stendöd som resekamera!" och inget annat och den raden står jag fortfarande för för så är det nog tyvärr och det tycker jag är lite synd faktiskt.

Senast ändrad:
Jag tror att fotoklubbsdöden inte är relaterad till systemkameradöden.

Jag har själv aldrig varit med i någon fotoklubb, när jag började fotografera på 80-talet var det redan då nästan bara pensionärer i fotoklubbarna där jag bodde. Ämnena som diskuterades i alla fall vad som syntes utåt var av ringa intresse för mig då.

Det som dödade fotoklubbarna tror jag var digitaliseringen, för den tog bort deras trumfkort som var att dom oftast hade bra mörkrum. Om dom hade bra fester så var det ingen som kände till det och det var betydligt viktigare för dom flesta 20åringar på 80-90-talet. Så ynglingar från 90-talet och framåt har experimenterat på egen hand, det var billigt att experimentera med digitalkameror samtidigt som vi gjorde det som vi tyckte var kul förutom fotografering istället för att försöka få erfarenhet av dom som redan hade den.

Det där med digitaliseringen tror jag också på vad gäller klubbarna. Jag har heller aldrig varit med i nån fotoklobb, men kollat läget då och då. Jo, när jag pluggade tror jag att jag kanske var med i en studentklubb, minns inte riktigt hur det funkade. Men jag använde nationens mörkrum som låg lägligt i källaren till huset där jag bodde. Trorligtvis var nån slags medlemsskap involverat, men om det var några träffar så gick jag aldrig på dem.

Nu vet jag inte vad jag skulle göra i en fotoklubb. Behöver man ny kunskap kan man inhämta den på nätet. Och jag är nog inte rätt person för att passa in på den typen av träffar där alla visar sina bilder och får dem kritiserade. Det kan man också ordna på nätet om man känner för det.

Senast ändrad:
Det där har nog ingen vidare bäring. Att mindre kamerahus har mindre plats för knappar med mera är självklart men att minus ett fuskprisma skulle äventyra AF i sig tror väl få på idag. Borde inte varenda superminiatyriserade mobil ha ett fusk prisma också i så fall i konsekvensens namn?
Jag skrev inte att AF påverkas av sökaren (A7c R har samma AF som A7RV).

Det är bara en tidsfråga.
Proffs vill skicka sina bilder snabbt till sina redaktioner.
Amatörer vill kunna livestreama och ladda upp på sociala medier.
Sedan finns det dom som vill kunna fjärrstyra sina kameror på större avstånd.

Så jag tror inte vi kommer få vänta så länge innan vi ser en systemkamera med 5G, dom har redan mikrofon och högtalare. Så om just "telefonappen" som mina ungar kallar den inte installeras är det bara för att någon bestämt det.

Jag tror inte våra systemkameror kommer byta namn när det händer.

Det behövs inga fotografer längre. AI fixar bilden. Berätta vad den ska innehålla och vips har du bilden.

Ja man behöver inte ens åka på semester för att ta semesterbilder heller. Lämna både kameran och dig själv hemma. 😉

Det behövs inga fotografer längre. AI fixar bilden. Berätta vad den ska innehålla och vips har du bilden.

Ja man behöver inte ens åka på semester för att ta semesterbilder heller. Lämna både kameran och dig själv hemma. 😉

Det kan man ju göra om man vill och det finns säkerligen många som vill det. Jag tror dock att dom flesta föredrar den traditionella semestern där man faktiskt åker iväg högst personligen. Av dom som åker iväg själva vill nog ha äkta minnen av största majoriteten av sina semestrar, men det är också rätt roligt att ha kvar bilder från dom semestrarna man varit på som inte blev helt som man tänkt sig.

Verklighetens bilder brukar inte innehålla så mycket mångfald som AI-bilder. Ta bara en sådan sak som antal fingrar per hand, där brukar verkligheten väldigt ofta vara inskränkt till fem.

Jag funderar aldrig på hur många som fotograferar med mobilen eller systemkameran. Jag fotograferar för att skapa mina bilder. Ibland kommer mobilen fram, mer som en dagbok, men det är inga seriösa bilder. Gillar inte de spegellösa systemkamerorna heller. Köper kameror på begagnadmarknaden numera, då jag vet vad jag vill ha. Fotografi har andra värden för mig, än för de 99% som tycker det räcker med mobilen.

[...] Gillar inte de spegellösa systemkamerorna heller. [...]
Jag har varit stort fan av spegellösa kameror sedan 2008 när Panasonic G1 kom. Innan dess hade jag också, sedan slutet av 70-talet, vanliga systemkameror med spegel.
Av ren allmän nyfikenhet: Vad är det du inte gillar med moderna spegellösa systemkameror?

Jag tror att fotoklubbsdöden inte är relaterad till systemkameradöden.

Jag har själv aldrig varit med i någon fotoklubb, när jag började fotografera på 80-talet var det redan då nästan bara pensionärer i fotoklubbarna där jag bodde. Ämnena som diskuterades i alla fall vad som syntes utåt var av ringa intresse för mig då.

Det som dödade fotoklubbarna tror jag var digitaliseringen, för den tog bort deras trumfkort som var att dom oftast hade bra mörkrum. Om dom hade bra fester så var det ingen som kände till det och det var betydligt viktigare för dom flesta 20åringar på 80-90-talet. Så ynglingar från 90-talet och framåt har experimenterat på egen hand, det var billigt att experimentera med digitalkameror samtidigt som vi gjorde det som vi tyckte var kul förutom fotografering istället för att försöka få erfarenhet av dom som redan hade den.

Det var ingen brist på digitala systemkameror i Enskede Fotoklubb så det du såg såg inte jag. Innan pandemin var den verkligen jättebra och livaktig och det var väl aldrig färre än 50 på mötena. Fattar ni melkan 50 och hundra varje månad!

Värre var det med Stockholms Fotoklubb för där kändes det som det hängde på repen. Där var det istället så att samlingarna verkade utarmas då folk hellre samlades i grupper på andra tider än på månadsmöten. Grupper fanns även i Enskede men de utarmade inte då åtminstone de gemensamma träffarna.

Nyckeln till Enskedes framgång då var ledningens brinnande intresse och man ansträngde sig verkligen för att alltid se till att bjuda in intressanta fotografer till dessa möten vid sidan av de egna medlemmarnas insatser. Att jag slutade berodde på att jag flyttade ut på Rindö och begränsningarna i färjetrafiken. Jag saknar dem och hoppas de klara att förnya medlemskåren för bra fotoklubbar behövs och är både skitkul och utvecklande. Synd att inte fler fått uppleva det, för de som missat det har verkligen missat det.

Det var ingen brist på digitala systemkameror i Enskede Fotoklubb så det du såg såg inte jag. Innan pandemin var den verkligen jättebra och livaktig och det var väl aldrig färre än 50 på mötena. Fattar ni melkan 50 och hundra varje månad!

Värre var det med Stockholms Fotoklubb för där kändes det som det hängde på repen. Där var det istället så att samlingarna verkade utarmas då folk hellre samlades i grupper på andra tider än på månadsmöten. Grupper fanns även i Enskede men de utarmade inte då åtminstone de gemensamma träffarna.

Nyckeln till Enskedes framgång då var ledningens brinnande intresse och man ansträngde sig verkligen för att alltid se till att bjuda in intressanta fotografer till dessa möten vid sidan av de egna medlemmarnas insatser. Att jag slutade berodde på att jag flyttade ut på Rindö och begränsningarna i färjetrafiken. Jag saknar dem och hoppas de klara att förnya medlemskåren för bra fotoklubbar behövs och är både skitkul och utvecklande. Synd att inte fler fått uppleva det, för de som missat det har verkligen missat det.

Nu var jag aldrig med i någon fotoklubb, så vad som hände inne i dom har jag ingen insyn i.

Frågan var om dom fick några nya medlemmar med digitalkameror eller om dom lyckades behålla dom som bytte till digitalkameror?

Det som lockar in folk i klubbar är ju oftast i grunden att man delar på kostnaderna på något man inte kan/vill betala själv, sedan kommer en massa bieffekter av det som trevligt umgänge etc.

Tror det största problemet nu är att folk med kameror inte först och främst identifierar sig som fotografer. Dom har först och främst ett annat intresse där en kamera passar in.

Jag har varit med i en fotoklubb under ett år. Den enda riktiga fördelen var att det fanns en studio som man kunde låna/hyra, men på den tiden fotade jag inte studio/modellbilder - så jag gick ur.
Jag skulle vilja påstå att fotoklubbarnas nergång beror på digitaliseringen samt på den allmänna föreningsdöden. Dagens individer är inte lika intresserade av att göra saker tillsammans - individuella aktiviteter är populära.
Som en avslutning på min spaning så skulle jag vilja ta mig friheten att killgissa på att andelen som 2025 fotar med systemkamera är ungefär lika stor som på 1970-talet.

Jag har varit med i en fotoklubb under ett år. Den enda riktiga fördelen var att det fanns en studio som man kunde låna/hyra, men på den tiden fotade jag inte studio/modellbilder - så jag gick ur.
Jag skulle vilja påstå att fotoklubbarnas nergång beror på digitaliseringen samt på den allmänna föreningsdöden. Dagens individer är inte lika intresserade av att göra saker tillsammans - individuella aktiviteter är populära.
Som en avslutning på min spaning så skulle jag vilja ta mig friheten att killgissa på att andelen som 2025 fotar med systemkamera är ungefär lika stor som på 1970-talet.

På 70-talet hade många en systemkamera som togs fram vid högtidliga tillfällen.
Just resor klassade ofta in som högtidligt tillfälle. Gemene man fotograferade rent allmänt rätt lite på 70-talet eftersom framkallning och film inte var jättebilligt.

Vad gäller föreningar generellt, så tror jag de ofta missar hur viktig den sociala aspekten är. Det finns ett behov av träffpunkter, tror jag. Om de sen är kopplade till en hobby eller nåt annat är inte så himla viktigt. Men att kunna träffas i en lokal, snacka skit och ta en fika utan att det ska handla om möten eller vara nåt schemalagt, det tror jag det faktiskt finns efterfrågan på.

Om vi bortser från att sökarhuset Inte påverkar AF på en spegelfri kamera (vilket det kan göra på en spegelreflex), så innehåller det en bildskärm som är mer eller mindre högupplöst och i olika storlek. Därtill kommer elektronik som styr skärmen och optik som gör det möjligt att se bilden med ögat mot sökaren, i många fall med möjlighet till dioptrijustering.
Detta finns förstås inte på mobiler, och gör att kameran blir större ju bättre sökaren är.
Det är inte unikt för Sony; Alla tillverkare med bra EVF behöver utrymme för densamma.

Med en bra vinklingsbar skärm klarar jag mig ofta utan EVF, men det är svårt att hitta en dylik kamera.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto