Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Systemkameran med bästa filmfunktion

Produkter
(logga in för att koppla)

Snuskfia

Avslutat medlemskap
Jag är en glad amatör som törstar efter en systemkamera att leka och utvecklas med. Problemet är att jag vill kombinera foto och film, vilket få på den här sidan kanske kräver - ni fokuserar främst på foto. Förståeligt. Mitt önskemål är däremot att även kunna filma proffsigt.

Alla systemkameror på marknaden verkar ju bra, även om det självklart skiljer mellan modellerna. Folk brukar generellt sätt rekommendera Canon eller Nikon för de är störst på marknaden. Vad jag har förstått innebär det att man har mer objektiv att välja mellan vilket absolut ska understrykas. När det kommer till bildkvalité vågar jag dock påstå att de andra systemkamerorna prestera utmärkt också.

Problemet är inte att fina en systemkamera som fotar bra nog för mig. Jag anser att i princip alla systemkameror uppfyller det. Däremot uppfyller långt ifrån alla systemkameror mina krav på filmfunktion.

Frågar nu er i hopp om att ni har en susning, om vilken systemkamera som har den absolut bästa filmfunktionen idag?

Hittills har jag kommit fram till att jag inte vill ha en Nikon eftersom de har absolut sämst filmfunktion på sina kameror jämfört med övriga. Därtill är jag inte intresserad av Panasonic heller eftersom de har digital zoom vilket stör mig. Å andra sidan vet jag att Panasonic ska vara den som erbjuder bäst autofokusering vid filminspelning? Stämmer detta? Olympus har jag också läst ska vara en av de bättre i det avseendet.

Ös mig med tips och råd! Tänkte först invänta bättre filmfunktion på systemkamerorna men börjar bli lite otålig så vill ha hjälp med vilken systemkamera jag ska köpa om jag inte klarar av att vänta.

Jag är inte rik men väljer att inte skriva vilken prisklass jag helst vill att den ligger i. För om det finns en systemkamera med överlägset bäst filmfunktion på marknaden idag så kan jag vara villig att spara ihop. Dessutom har jag kikat på de dyraste modellerna och alla erbjuder verkligen inte mycket till filmfunktion varav jag inte är rädd att proffsfilmaren är den absolut dyraste systemkameran.

OBS! Vill inte få rådet att köpa en videokamera istället för jag vill inte köpa två dyra prylar utan allt i ett. Ingen videokamera kan fota i närheten till så bra som en systemkamera kan, och efter läst flera artiklar är det ett faktum att systemkamerans möjlighet till att byta objektiv kan ge mycket bättre filmkvalité än många videokameror ger.

Senast ändrad:
Det tråkiga med alla dslr videokameror är ju att så fort du panorerar så börjar allt att luta... Fast det kanske du vet om.

Canon 5D Mark2 är kanske bäst idag.
Tänk på att ingen DSLR är helt vettig att filma med. Det är inte för intet proffsvideokameror ser väldigt annorlunda ut jämfört med stillbildskameror, rent fysiskt. Alla reglage är helt anpassade för stillbild. Autofokus fungerar också uselt vid filmning.
Den som har tålamod, kunskap och STATIV kan dock knåpa ihop ganska imponerande filmer.

När du skriver "filma proffsigt", menar du då att du ska filma något som arrangerats för att du ska kunna filma det? Största problemet med dagens systemkamerors filmande är just att det inte passar bra alls till spontanfilmande, men däremot kan erbjuda kvalité som skulle kostat mångdubbelt, för den typ av filmer där man regisserar allt och alla som medverkar i filmen.
Dessutom hänger då de "proffsiga" filmarna på systemkameran extra utrustning för minst lika mycket pengar till, för att få den ergonomiskt användbar till filmning på den nivån.

Ta dig en funderare på om det är dit du vill komma. Om ja, så ä det bara att tuta på. Men om nej, då lär du lik förbaskat hamna på två kameror, vare sig du vill eller ej. Eller så får du ge upp den ena verksamheten.

Canon 5D Mark2 är kanske bäst idag.
Tänk på att ingen DSLR är helt vettig att filma med. Det är inte för intet proffsvideokameror ser väldigt annorlunda ut jämfört med stillbildskameror, rent fysiskt. Alla reglage är helt anpassade för stillbild. Autofokus fungerar också uselt vid filmning.
Den som har tålamod, kunskap och STATIV kan dock knåpa ihop ganska imponerande filmer.

Autofokusering verkar ju fungera mycket bra på vissa modeller har jag läst?

Jag är väl medveten om att det är skillnad att filma med en systemkamera och att filma med en videokamera.

Vad har Canon EOS 5D Mark II som inte Canon EOS 550D har? Har 5D Mark II till exempel AI servo vid filmning?

När du skriver "filma proffsigt", menar du då att du ska filma något som arrangerats för att du ska kunna filma det? Största problemet med dagens systemkamerors filmande är just att det inte passar bra alls till spontanfilmande, men däremot kan erbjuda kvalité som skulle kostat mångdubbelt, för den typ av filmer där man regisserar allt och alla som medverkar i filmen.
Dessutom hänger då de "proffsiga" filmarna på systemkameran extra utrustning för minst lika mycket pengar till, för att få den ergonomiskt användbar till filmning på den nivån.

Ta dig en funderare på om det är dit du vill komma. Om ja, så ä det bara att tuta på. Men om nej, då lär du lik förbaskat hamna på två kameror, vare sig du vill eller ej. Eller så får du ge upp den ena verksamheten.

När jag skriver filma proffsigt så menar jag arrangerat, ja.

Tack, håller på att kika på klippet.

I klippet nämner de Kodak och Fuji, hittar inga systemkameror ifrån dem hos CyberPhoto?

Dom pratar då om gammal hederlig film som man ofta använder i branschen när man jobbar med långfilmer. Dessa är bara med för att man ska kunna jämföra dslr-kamerorna med vad som används i vanliga fall så att säga. :)

Han pratar om jelloeffekten som uppstår vid snabba panoreringar på DSLR kameror där vertikala linjer lutar. Den effekten kan ju korrigeras i post så jag ser det inte som något större problem, dessutom är snabba panoreringar ganska störande att kolla på.

Har du en begränsad budget, köp en 550D. Har du en något större budget, köp en 7D. Båda är awesome! :)

/ Magnus

Jag är en glad amatör som törstar efter en systemkamera att leka och utvecklas med. Problemet är att jag vill kombinera foto och film, vilket få på den här sidan kanske kräver - ni fokuserar främst på foto. Förståeligt. Mitt önskemål är däremot att även kunna filma proffsigt.

Alla systemkameror på marknaden verkar ju bra, även om det självklart skiljer mellan modellerna. Folk brukar generellt sätt rekommendera Canon eller Nikon för de är störst på marknaden. Vad jag har förstått innebär det att man har mer objektiv att välja mellan vilket absolut ska understrykas. När det kommer till bildkvalité vågar jag dock påstå att de andra systemkamerorna prestera utmärkt också.

Skulle jag nog i det stora hela hålla med om ;)

Problemet är inte att fina en systemkamera som fotar bra nog för mig. Jag anser att i princip alla systemkameror uppfyller det. Däremot uppfyller långt ifrån alla systemkameror mina krav på filmfunktion.

Frågar nu er i hopp om att ni har en susning, om vilken systemkamera som har den absolut bästa filmfunktionen idag?

Generellt bäst är nog, som någon annan redan svarat, Canon Eos 5D Mark II. Näst efter den är det nog Canon Eos 7D och sedan tätt efter den Canon Eos 55D och Panasonic GH1.

Hittills har jag kommit fram till att jag inte vill ha en Nikon eftersom de har absolut sämst filmfunktion på sina kameror jämfört med övriga.

Alla Nikons filmande kameror utom D3s har den i mitt tycket fatala begränsningen att du inte själv kan sätta exponeringen manuellt. Det gör dem ointressanta som videokameror i alla fall för mig. Med D3s kan man exponera helt manuellt och den och är faktiskt mycket bra på att filma - i riktigt extremt svagt ljus rentav den överlägset bästa. Men den filmar med det lite klumpigare kodningen MJPEG (vilket på just höga iso är en fördel), den har bara en hastighet (24 bilder/sek) och den filmar med 720p där flera av de övriga klarar 1080p.

Därtill är jag inte intresserad av Panasonic heller eftersom de har digital zoom vilket stör mig.

Huh? Det finns kanske digital zoom som möjlighet, men det är definitivt inget du behöver använda om du inte vill. Annars har de samma typ av zoom som övriga och tack vare konstruktionen så kan deras kameror (och alla andra spegellösa kameror med videofunktion) dessutom med hjälp av adaptrar använda i stort sett vilka andra objektiv som helst - utan autofokus då förstås, men du får i praktiken tillgång till ett enormt utbud av optik.

Å andra sidan vet jag att Panasonic ska vara den som erbjuder bäst autofokusering vid filminspelning? Stämmer detta? Olympus har jag också läst ska vara en av de bättre i det avseendet.

Jag har inte jämfört Panasonics och Olympus AF med varandra under filmning, men jag skulle nog säga att de gör det bättre än Canons och Nikons kameror - men skillnaden är inte himlastrmande och vill du få ett snyggt och proffsigt resultat kommer du ändå inte vilja använda autofokus - det blir för ryckigt och chansartat. Autofokus används i ytterst begränsad omfattning vid den typen av filmning som en filmande systemkamera är bra på, så det skall man nog inte fundera allt för mycket på.

Ös mig med tips och råd! Tänkte först invänta bättre filmfunktion på systemkamerorna men börjar bli lite otålig så vill ha hjälp med vilken systemkamera jag ska köpa om jag inte klarar av att vänta.

Jag är inte rik men väljer att inte skriva vilken prisklass jag helst vill att den ligger i. För om det finns en systemkamera med överlägset bäst filmfunktion på marknaden idag så kan jag vara villig att spara ihop. Dessutom har jag kikat på de dyraste modellerna och alla erbjuder verkligen inte mycket till filmfunktion varav jag inte är rädd att proffsfilmaren är den absolut dyraste systemkameran.

Jag kan upprepa, med lite utökning, vad jag skrev högre upp:
1) Canon Eos 5D Mark II
2) Canon Eos 7D
3) Canon Eos 550D
4) Panasonic GH1

Skall du filma i extremt svagt ljus är Nikon D3s överlägsen - här blir som jag tidigare nämnt deras val av den klumpigare MJPEG-kodningen en fördel - de kan brusreducera sin video på samma sätt som de gör med vanliga JPG-stillbilder, någon som Nikon för övrigt är väldigt bra på. De övriga som kör med AVCHD-kodning kan inte göra den typen av brusreducering av varje filmruta vilket gör att deras video får et ganska fult digitalbrus på riktigt höga iso.

Har du lite tålamod, kika på de här mycket utförliga testerna (i tre delar, ca en halvtimme styck) gjorda av och med ett gäng riktiga filmproffs där de bland annat jämför med traditionella cinema-kameror. Mycket sevärt!

http://www.zacuto.com/shootout

OBS! Vill inte få rådet att köpa en videokamera istället för jag vill inte köpa två dyra prylar utan allt i ett. Ingen videokamera kan fota i närheten till så bra som en systemkamera kan, och efter läst flera artiklar är det ett faktum att systemkamerans möjlighet till att byta objektiv kan ge mycket bättre filmkvalité än många videokameror ger.

De är bägge bra, men på lite olika saker. I många lägen ger nog en videokamera minst lika bra eller rent av bättre kvalitet, men de är inte lika bra på det här med filmning i svagt ljus och när man vill styra skärpedjupet.

(redigerade, glömde ju att nämna Eos 550D som videomässigt är mycket lik Eos 7D)

Dom pratar då om gammal hederlig film som man ofta använder i branschen när man jobbar med långfilmer. Dessa är bara med för att man ska kunna jämföra dslr-kamerorna med vad som används i vanliga fall så att säga. :)

Jaha, då förstår jag! Haha, för de såg ju bättre ut (eller i varje fall på texten "Pure").

Ska se vidare på klippet! :)

Han pratar om jelloeffekten som uppstår vid snabba panoreringar på DSLR kameror där vertikala linjer lutar. Den effekten kan ju korrigeras i post så jag ser det inte som något större problem, dessutom är snabba panoreringar ganska störande att kolla på.

Har du en begränsad budget, köp en 550D. Har du en något större budget, köp en 7D. Båda är awesome! :)

/ Magnus

Alltså det finns säkert flera funktioner som en renodlad videokamera har och gör bättre än en systemkamera. Nu vill jag dock inte att man ska jämföra systemkamerorna mot renodlade videokameror utan systemkamerorna emellan.

Däremot anser jag fortfarande att man filmar bättre med en systemkamera än med många videokameror. Självklart är de renodlade videokamerorna som används vid storfilmer betydligt bättre än någon av dagens systemkamerors filmfunktion, men då hamnar vi också i en helt annan prisklass. Jag söker ett budget alternativ. Systemkamera ger mig två saker - bra foto och bra film!

Jag är riktigt sugen på 550D, skulle du vilja förklara vad som skiljer dess filmfunktion mot 7D? Båda saknar ju AI servo vid filmning nämligen. :)

Det är nog inget tvivel om att Canon har den bästa äkta HD-filmningen idag. I rätt händer är den häpnadsväckande bra. Och "billiga" 550D ligger inte på något väsentligt sätt efter 7D eller 5DMkII. De två senare används av div. reklamfilmsmakare, rockvideos och numer även TV-serier (!). Men - det som DLSR:erna är bra på är ganska "ambitiös" filmning. Sådan som kräver planering, tid och redigering. Ska man filma skolavslutningen, studentfesten eller mer improviserade saker gör traditionella videokameror ett mycket bättre jobb.

Snuskfia: Kul nickname förresten, jag gillar det :) apropå skillnaden mellan 550D och 7D vid filmning så är jag inte helt säker på exakt vad som skiljer, men jag tror det mesta som skiljer är att på 7D har du en snabbknapp på baksidan av kameran för att snabbt filma, den knappen finns inte på 550D. I övrigt så tror jag du får i samma features på 550D med fördelen att 550D hade en extra filmningsfunktion som hade något med zoomning att göra som saknas på 7D. Kvalité och fps bör vara densamma på båda kamerorna. Men sån info hittar du annars på Canon's hemsida och diverse engelskspråkiga foto och filmningsforum.

Nu vet jag inte hur erfaren du är av att filma och vad du filmar för något men du bör ju helst inte zooma eller köra autofokus vid filmning, man brukar köra manuell fokusering sen sekvenser editerar du ju ihop i datorn och inte i kameran som många försöker göra när de filmar.
En filmrigg är ju att rekommendera för stabilitet, annars ser det ut som moster Berits semestervideo från Hawaii..
Extern mikrofon är ett måste om du inte gillar monoljud. :)
Ett problem är ju nivåkontrollen på 550D och 7D, det finns ingen. Det är nog den största nackdelen av alla just nu. :(

/ Magnus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar