Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Systemkameran med bästa filmfunktion

Produkter
(logga in för att koppla)

Snuskfia

Avslutat medlemskap
Jag är en glad amatör som törstar efter en systemkamera att leka och utvecklas med. Problemet är att jag vill kombinera foto och film, vilket få på den här sidan kanske kräver - ni fokuserar främst på foto. Förståeligt. Mitt önskemål är däremot att även kunna filma proffsigt.

Alla systemkameror på marknaden verkar ju bra, även om det självklart skiljer mellan modellerna. Folk brukar generellt sätt rekommendera Canon eller Nikon för de är störst på marknaden. Vad jag har förstått innebär det att man har mer objektiv att välja mellan vilket absolut ska understrykas. När det kommer till bildkvalité vågar jag dock påstå att de andra systemkamerorna prestera utmärkt också.

Problemet är inte att fina en systemkamera som fotar bra nog för mig. Jag anser att i princip alla systemkameror uppfyller det. Däremot uppfyller långt ifrån alla systemkameror mina krav på filmfunktion.

Frågar nu er i hopp om att ni har en susning, om vilken systemkamera som har den absolut bästa filmfunktionen idag?

Hittills har jag kommit fram till att jag inte vill ha en Nikon eftersom de har absolut sämst filmfunktion på sina kameror jämfört med övriga. Därtill är jag inte intresserad av Panasonic heller eftersom de har digital zoom vilket stör mig. Å andra sidan vet jag att Panasonic ska vara den som erbjuder bäst autofokusering vid filminspelning? Stämmer detta? Olympus har jag också läst ska vara en av de bättre i det avseendet.