Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Systemkamera vs kompaktkamera

Produkter
(logga in för att koppla)

Frostic_

Medlem
Jag är mycket intresserad av att fotografera, men jag är lite osäker på om jag ska satsa på en digital systemkamera eller kompaktkamera.

En systemkamera är väl lite jobbig att ha med sig hela tiden på semestern m.m? Har just nu inte lust att skaffa både en systemkamera och kompaktkamera på samma gång då jag har rätt så höga krav på sakerna jag köper så det skulle nog bli för dyrt.

Jag har kollat på bland annat en Canon EOS 350D och på en Fujifilm Finepix F11/F30.

Ni som kan en hel del här på forumet kan väl förklara lite för mig vad de största skillnaderna är mellan en bra kompaktkamera är och en systemkamera, kan jag som fotointresserad få ut något av en vanlig digitalkamera?
 
Jag vet inte hur jobbigt det är att bära med en systemkamera egentligen, jag bär nästan alltid med mig min Fuji s2pro med sigma 24-70mm f/2.8, som sammanlagt väger runt 1.5kg tror jag.. så det är en smaksak.

Skillnaden är väl lite bildkvalite och att du kan byta objektiv på en dslr. Bildkvaliteten är nästan alltid bättre på en dslr jämfört med en kompakt.
 
Största skillnaden ligger i att alla kompakter (utom Sony R1 som är allt annat än kompakt) har mycket mindre sensor vilket ffa leder till mer brus vid svagt ljus och gör det svårare at få tillräckligt kort skärpedjup för att kunna "isolera" motivet från bakgrunden. Och förstås bättre sökare i en SLR.

Så mitt råd blir en bra och kompakt semester/festkamera typ f11 och en bättre begagnad systemkamera att starta med.
 
Okej, jag har funderat på att skaffa en F30 nu, och sedan spara till en bättre begagnad systemkamera.

Det här med objektiv och sådant, vart kan man läsa mer om det, för som jag har förstått det så har man olika slags objektiv för olika fototillfällen?

Kan ni inte tipsa om en systemkamera som är någorlunda bra och som man kan hitta till ett bra pris begagnad? kan tänka mig att lägga ut kring 5000-7000 kr.
 
Nikon D70!

De finns från 4000 kr i dagsläget på begagnatmarknaden, såg till och med en för 3000kr.

Och jag såg en D70 + 18-70 optik häromdagen för 4900kr...mycket kamera för pengarna alltså!
 
Frostic_ skrev:
Kan ni inte tipsa om en systemkamera som är någorlunda bra och som man kan hitta till ett bra pris begagnad? kan tänka mig att lägga ut kring 5000-7000 kr.

För de pengarna får man en bra ny kamera, tex en Pentax K100D med 18-55 optik eller en Nikon D50
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.