Annons

Systemkamera + objektiv för 4500kr (Frilans)

Produkter
(logga in för att koppla)

vikham

Medlem
Hej,

Jag behöver köpa en systemkamera och ett "all-round" objektiv som fungerar bra åt det mesta. Jag tänker mig att de flesta bilder som kommer tas är utomhus, situationsbilder, saker i rörelser osv. Men jag vill också kunna ha möjligheten att ta okej porträtt bilder också.

4500kr tänkte jag lägga. Har tittat en del på Nikon D3200 och 18-105VR som verkar prisvärt.
http://www.fotokungen.com/nikon-d3200--18105vr-p-5885.aspx

Vad tror ni om det paketet? Eller finns det något som lämpar sig bättre för mig? Tacksam för svar! :)

Jag skulle nog hoppat över kitlinsen 18-105, i mitt tycke en ganska medioker lins.
Köp huset och komplettera med t.ex. tamrons (eller sigmas) 17-50 f/2.8, de objektiven är det bra pris på och de är mycket bättre än 18-105.
Antagligen kommer du då över din budget på 4500 då objektiven kostar mellan 3500 och 4000.
Men det är det dock värt anser jag. Du kommer ändå att vilja skaffa ett bättre objektiv när du kört med 18-105 ett tag.

Jag skulle nog hoppat över kitlinsen 18-105, i mitt tycke en ganska medioker lins.
Köp huset och komplettera med t.ex. tamrons (eller sigmas) 17-50 f/2.8, de objektiven är det bra pris på och de är mycket bättre än 18-105.
Antagligen kommer du då över din budget på 4500 då objektiven kostar mellan 3500 och 4000.
Men det är det dock värt anser jag. Du kommer ändå att vilja skaffa ett bättre objektiv när du kört med 18-105 ett tag.

Okej, det var en tankeställare.. Dock blir det ju en ganska påtaglig större summa, runt 6000kr då? Men det kanske är värt ändå.

Pris är såklart avgörande och jag säger inte att kameran är dålig, men det kan vara värt att tänka på följande:

Slutartid max 1/4000, är inget stort problem och är samma för hus i den prisklassen. Men snabbare är "bättre" om du nu ska ta kort på snabbare saker och ting. Hjälper även om du vill ha stora bländare ute i starkt solljus.

Lite enklare AF, "bara" 9 punkter, samma här. Du hittar inte mycket bättre för de pengarna, men kan vara värt att tänka till om du nu har krav på bra och snabbt AF.

4 bps kan vara lite snålt om du nu vill "fånga ögonblicket", men däremot har du en rejäl buffer (i JPEG) vilket är ett plus.

ISO är väl lite si sådär med, men är det främst ute så blir det inget problem.

Däremot så håller jag med om att du kan få bättre optik. Ett bra exempel har lämnats redan så jag tänker inte upprepa det. Och även om jag "kritiserat" kameran här lite, så tycker jag att om du ska lägga pengar, så lägg det på optiken istället!

Pris är såklart avgörande och jag säger inte att kameran är dålig, men det kan vara värt att tänka på följande:

Slutartid max 1/4000, är inget stort problem och är samma för hus i den prisklassen. Men snabbare är "bättre" om du nu ska ta kort på snabbare saker och ting. Hjälper även om du vill ha stora bländare ute i starkt solljus.

Lite enklare AF, "bara" 9 punkter, samma här. Du hittar inte mycket bättre för de pengarna, men kan vara värt att tänka till om du nu har krav på bra och snabbt AF.

4 bps kan vara lite snålt om du nu vill "fånga ögonblicket", men däremot har du en rejäl buffer (i JPEG) vilket är ett plus.

ISO är väl lite si sådär med, men är det främst ute så blir det inget problem.

Däremot så håller jag med om att du kan få bättre optik. Ett bra exempel har lämnats redan så jag tänker inte upprepa det. Och även om jag "kritiserat" kameran här lite, så tycker jag att om du ska lägga pengar, så lägg det på optiken istället!

Ursäkta men jag är relativt ny inom dessa termer. Vad innebär bara 4 "bps" för mig i praktiken?

Jag tänkte faktiskt spara filerna i RAW format i kameran, eftersom jag hört att bilderna blir bättre och att man kan "göra" mer med dom i efterhand. (?) Eller är det bättre att spara i JPEG standarden? Om jag förstår rätt innebär det att jag kan ta fler bilder samtidigt, stämmer det?

Lägga pengarna på optik istället? Optik = Objektiv?

Bps betyder bilder per sekund. Spara bilderna i både raw och jpg, åtminstone tills du hanterat raw-filer så mycket att du känner dig bekväm med det.

Och återigen: paketet är alldeles utmärkt för den summan. Visst kan du få bättre kamera och bättre objektiv, men knappast utan att betala mer.

Jag håller med Erland här, med den budgeten är D3200 + 18-105 ett bra paket, och när du har råd senare lägg till ett AF-S 50/1,8G så har du ett bra komplement till zoomobjektivet.

Jag kan förstå synpunkterna från de som menar att 18-105 är ett tråkigt objektiv. För att göra en bil-analogi (alltid populärt :) så är det objektivet lite som att köpa en begagnad volvokombi. Tråkigt och inget man kör för att det är kul, bara praktiskt, användbart och prisvärt. Men skall man som du fotografera situationsbilder så är det ju trots allt innehållet (motivet) och tajmingen som gör bilderna, objektivet spelar en underordnad roll i sådana bilder.

Har man en begränsad budget så är ju i slutändan ändå det bästa objektivet ett man faktiskt har råd med.

Jag håller med Erland här, med den budgeten är D3200 + 18-105 ett bra paket, och när du har råd senare lägg till ett AF-S 50/1,8G så har du ett bra komplement till zoomobjektivet.

Jag kan förstå synpunkterna från de som menar att 18-105 är ett tråkigt objektiv. För att göra en bil-analogi (alltid populärt :) så är det objektivet lite som att köpa en begagnad volvokombi. Tråkigt och inget man kör för att det är kul, bara praktiskt, användbart och prisvärt. Men skall man som du fotografera situationsbilder så är det ju trots allt innehållet (motivet) och tajmingen som gör bilderna, objektivet spelar en underordnad roll i sådana bilder.

Har man en begränsad budget så är ju i slutändan ändå det bästa objektivet ett man faktiskt har råd med.

Men vad är dom stora skillnaderna mellan AF-S 50/1,8G och 18-105VR? Vilka sorters foton blir bättre med den ena än den andra och vice versa? Ursäkta för jag frågar men jag är så pass ny inom detta

Men vad är dom stora skillnaderna mellan AF-S 50/1,8G och 18-105VR? Vilka sorters foton blir bättre med den ena än den andra och vice versa? Ursäkta för jag frågar men jag är så pass ny inom detta

Nu går jag lite av en omväg till svaret, men se det så här: Alla objektiv är kompromisser på något sätt. Om en egenskap i ett objektiv skall bli bättre, då får man acceptera en försämring av något annat. Och försämringar kan både handla om prestanda, men också om storlek och pris.

18-105/3,5-5,6 och 50/1,8 är helt enkelt två ganska olika kompromisser, var och en bra på sitt eget sätt.

Lite mer konkret: 18-105/3,5-5,6 är ju en zoom, den kan ge dig alla bildvinklar från vidvinkligt vid 18 mm (ca 75 graders bildvinkel) upp till teleobjektiv vid 105 mm (strax över 15 graders bildvinkel). Jämför det med en 50/1,8 som bara ger dig en bildvinkel (kort tele, eller strax över 30 grader på en D3200). Kort sagt, en 18-105 ger dig mycket mer flexibilitet än en 50:a.

Men om inte 18-105/3,5-5,6 skall bli väldigt stor och dyr så får man kompromissa bort något. En sak man kompromissat med är maxbländaren, alltså (starkt förenklat) hur stor den maximala öppningen som släppa igenom ljus är. 18-105/3,5-5,6 har en maxbländare på f/3,5-5,6, dvs f/3,5 vid 18 mm och f/5,6 vid 105 mm (och en glidande skala däremellan). Medan 50/1,8 har en maxbländare på f/1,8. Och ja, mindre tal = större öppning.

Kort uttryckt, en 50/1,8 kan släppa in fyra till åtta gånger mer ljus under en lika lång exponering som en 18-105/3,5-5,6 kan. Vilket innebär att med en 50/1,8 kan du ta bra bilder i avsevärt svagare ljus än du kan med en 18-105/3,5-5,6. En annan effekt av stora bländaröppningar (små tal) är att du får ett tunnare skärpedjup och en mer utsuddad bakgrund - väldigt praktiskt till exempel vid porträtt.

Det finns andra skillnader också, som att 50:an nog är lite skarpare (på samma bländare) än zoomen är, men i gengäld är zoomen stabiliserad ('VR' = vibration reduction) vilket dämpar effekten av att dina händer skakar vilket märks vid långa exponeringstider. I gengäld är 50:an är mindre och lättare ...

Så där kan man hålla på, men om vi håller oss till huvudskillnaderna så är 18-105/3,5-5,6 mer mångsidig och flexibel än en fast 50/1,8. Du kan till exempel få vidvinkelbilder som en 50:a inte kan ge (om du t.ex. är på ett trångt ställe). Men i gengäld kan 50:an ge dig bilder i svagare ljus eller med mer utsuddade bakgrunder. Kort sagt, bägge har sina poänger. Det de har gemensamt är att de bägge ger enormt mycket för pengarna.

Faller in i allt som alla säger här. Till de pengarna har du valt en bra kamera.

Om du inte vet vad du ska skjuta, så är det bra med det längre objektivet 18-105. Då har du ett objektiv som täcker "allt". Du kan sen sätta dig ned och utvärdera ditt behov om någon månad, titta igenom dina bilder och se var du fotograferar. Ligger du på 18-50 området, kanske en bättre "normalzoom" om 17-55 f2.8 är en bra uppgradering. Ligger du kanske istället på 75-105 området vill du kanske istället lägga pengarna på en bättre zoom, en 70-200 t ex.

Man får alltid massa råd, ibland i onödan, här i forumet. Gillar jämförelsen med en Volvo här, det är det vid tittar på här. Billigt, funktionsdugligt och i din prisklass. Resten är bara försök från vår sida att hjälpa dig till något "bättre". Men just nu är det kanske inte det viktigaste för dig =)

D3200 med 18-105 är ett utmärkt nybörjarkitt. Det ger mycket kamera och möjligheter för pengarna.

Dessvärre är det så att 4500 kr inte är så mycket pengar i fotosammanhang och därför finns det otaliga kombinationer av kameror och objektiv som ger mer, men å andra sidan kostar mer också.

Av ämnesrubriken att dömma så siktar du på att arbeta som frilansfotograf, och då kanske den föreslagna utrustningen är lite tunn. Om du vill fota saker i rörelse så kan ett objektiv med större bländare vara bra. Det ger möjlighet till kortare slutartider vilket minimerar rörelseoskärpa. Dessutom brukar de vara skarpare. Även för porträtt är stor bländare fördelaktigt eftersom det ger större möjligheter att göra bakgrunden oskarp.

Jag skulle ha sattsat på en äldre men mer avancerad kamera som t.ex. Nikon D7000 eller D300s och ett zoomobjektiv med zoomomfång runt 17-50 mm och bländare f/2,8 av valfritt märke, gärna med bildstabilisering.

Någonstans måste man börja. Att köpa den med normalzoomen är en bra start du märker sedan när du lär dig o då kommer du kanske sakna en optik med stor bländare för att kunna få en suddig bakgrund efter det kanske du blir intresserad av Marco foto o börjar med ett par närbildslinser sedan satsar du på ett renodlat Marco optik så,fortgår det om du blir biten av fotografin . Visserligen så var min andra kamera en Hasselblad med 3 gluggar o sedan var man i ekorrhjulet;)
Köp o bättra på när du vet,förstår skillnaden på utrustning o när du har nytta av den eller börja stort köp det du vill ha oavsett pris o lär dig därifrån men risken då är att du tröttnar o lagt ut mycket pengar o förlorar en del om du tvärt tröttnar på fotografering.

Tack så oerhört mycket för svaren allihopa. Jag känner att jag fått lite mer kött på benen nu.

Det blir ett D3200 + 18-105VR köp idag :)

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto