Annons

Systemkamera för Video & Foto?

Produkter
(logga in för att koppla)

Strindlund

Medlem
Hej allesammans! Jag har nyligen fått upp ögonen för fotovärlden och vill skaffa mig en bra kamera.. Jag vill främst filma men även kunna fota. Jag har ingen pangbudget utan det är smärtsamt att lägga ut 6900kr.

Jag kan inte något om kameror eller objektiv men har förstått att Panasonic Lumix G7 är prisvärd om man vill filma?

Bör jag köpa hus + begagnade objektiv eller ett kit med kamera + objektiv?

Bör jag leta något helt annat?

Mvh

Ja, Lumix G7 är ett bra val. G7 har en mycket kompetent videofunktion som är svårmatchad till det priset.

Ja, Lumix G7 är ett bra val. G7 har en mycket kompetent videofunktion som är svårmatchad till det priset.

Tack, har hittat rätt då :) Vad tror du om objektiv då? Är det bortkastade pengar att köpa följande: Panasonic Lumix DMC-G7 + 14-42/3,5-5,6 OIS + 45-150/4,0-5,6 OIS ?

Bättre att bara köpa Kamerhus och ett begagnat objektiv?

Tack, har hittat rätt då :) Vad tror du om objektiv då? Är det bortkastade pengar att köpa följande: Panasonic Lumix DMC-G7 + 14-42/3,5-5,6 OIS + 45-150/4,0-5,6 OIS ?

Bättre att bara köpa Kamerhus och ett begagnat objektiv?

För video är det bra med stort zoomomfång och jag skulle då rekommendera 14-140 mm version 2. Och version 1 om du vill spara pengar och leta begagnat.

Tack för dina svar! Känner mig lite dum nu, vad menar du med version 2 och 1?

Inte lätt att veta med tanke på att Panasonic inte verkar märka dem med versionsnummer.

Den 14-140 som säljs nu är kompaktare och skarpare än den föregående versionen. Troligen är bildstabiliseringen också förbättrad.

Bilagor

• 2be2c5ad37d03694feb6716de2ecfc.jpg
    2be2c5ad37d03694feb6716de2ecfc.jpg
    140.1 KB · Visningar: 9
Tack, nu förstår jag! Får jag besvära med en sista fråga? Måste det vara panasonics egna objektiv eller kan man använda andra? 14-150mm?

Nej. Du kan använda alla objektiv till Micro Four Thirds-systemet. Olympus har en mängd fina objektiv. Sedan har Sigma några enstaka.

Panasonic har inbyggd bilstabilisering i de flesta av sina zoomar och i en del av de med fast brännvidd. Olympus har bara ett objektiv med inbyggd bilstabilisering eftersom de har stabilisering i alla kamerahus.

Det är långt ifrån alla filmare som gillar bildstabilisering. Bilden kan rycka till ibland och bilden kan också bli lite "sjösjuk".

Altlså: För filmning med stativ kan du lika gärna klara dig utan bildstabilisering. För handhållen stillbildsfotografering är stabilisering alltid en fördel. För handhållen filmning är det en smaksak pga för- och nackdelarna.

Nej. Du kan använda alla objektiv till Micro Four Thirds-systemet. Olympus har en mängd fina objektiv. Sedan har Sigma några enstaka.

Panasonic har inbyggd bilstabilisering i de flesta av sina zoomar och i en del av de med fast brännvidd. Olympus har bara ett objektiv med inbyggd bilstabilisering eftersom de har stabilisering i alla kamerahus.

Det är långt ifrån alla filmare som gillar bildstabilisering. Bilden kan rycka till ibland och bilden kan också bli lite "sjösjuk".

Altlså: För filmning med stativ kan du lika gärna klara dig utan bildstabilisering. För handhållen stillbildsfotografering är stabilisering alltid en fördel. För handhållen filmning är det en smaksak pga för- och nackdelarna.

Tack så väldigt mycket! Nu är jag inte lika förvirrad i denna världen längre! Har lagt kameran på prisbevakning nu, såg att den var 1300 billigare bara för en månad sedan, hoppas på att den går ned snart igen!

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto