Annons

Systemkamera för en nybörjare!

Produkter
(logga in för att koppla)

AnnaaaM

Ny medlem
Hej!

Jag är en fotointresserad 20-åring som äntligen skall köpa min första systemkamera. Jag skall fota vardagliga händelser (kalas, resor osv). Jag är just nu ganska grön på området fotografering och vill ha en enkel kamera men som det finns utrymme att utvecklas i med tiden.

Efter att ha besökt 2 fotoaffärer har jag fått rekommenderat Nikon D3300 på ett ställe och Pentax K-500 på ett annat. Min spontana reaktion efter att ha sett och provat båda är att jag gillar D3300 mer. Efter att ha läst lite på internet (t.ex http://snapsort.com/compare/Nikon-D3300-vs-Pentax-K-500) så verkar det ju som att Pentaxen är vinnaren då den (rätta mig om jag har fel) har bildstabilisatorn i kamerahuset och inte i objektivet som i Nikonen.

Jag har nu några funderingar jag hoppas att ni kan hjälpa mig att få svar på:

1. Spelar det stor roll om stabilisatorn sitter i kamerahuset eller objektivet? Om ja, varför?
2. Hur mycket bör man lita på sitt ”första intryck” om kameran? Om en kamera känns bra i handen och är snygg och bekväm, bör det väga upp mot något sämre ”innehåll”?
3. Har ni någon övrig nybörjarkamera att tipsa om förutom de ovan nämnda? Jag är öppen för förslag. Vill betala cirka 5000 för den. Kan ge något mer för en bra kamera.

Vore grym tacksam om ni kunde svara på någon eller alla frågor.
Anna
 
Om du kan tänka dig en spegellös utan sökare tycker jag du skall titta på Canon Eos M. Säljs nu för 2000kr med objektiv och blixt och har nog lika bra bildkvalite som Canon 7d/550d osv.. Tänk på att val av kamera beror lite på vad man skall foto. Ovan är tex. inte optimal för sport och fåglar.
 
Om bildstabiliseringen sitter i kameran eller objektivet spelar ingen roll för själva funktionen. Sitter den i kameran funkar det med alla objektiv, annars måste den sitta i objektivet och alla objektiv har inte stabilisering. Några tillverkare som har det i objektivet säger att stabiliseringen då kan anpassas till varje objektiv och det kan ligga något i det men jag vet inte säkert. De två stora märkena Nikon och Canon har en fördel framför de andra. Systemen är mycket större, flera objektiv, flera blixtar mm att välja på och dessutom är begagnatmarknaden förstås större.

Alla kameror är egentligen bra men de kan ha litet olika inriktningar. Jag tycker att första intrycket är viktigt, man skall trivas med kameran. Har du kompisar som har systemkameror? Då kan du be att få testa och det har den fördelen att om du köper samma märke så kan man få låna och testa grejer.

/Frode
 
Jag är en fotointresserad 20-åring som äntligen skall köpa min första systemkamera. Jag skall fota vardagliga händelser (kalas, resor osv). Jag är just nu ganska grön på området fotografering och vill ha en enkel kamera men som det finns utrymme att utvecklas i med tiden.

Efter att ha besökt 2 fotoaffärer har jag fått rekommenderat Nikon D3300 på ett ställe och Pentax K-500 på ett annat. Min spontana reaktion efter att ha sett och provat båda är att jag gillar D3300 mer. Efter att ha läst lite på internet (t.ex http://snapsort.com/compare/Nikon-D3300-vs-Pentax-K-500) så verkar det ju som att Pentaxen är vinnaren då den (rätta mig om jag har fel) har bildstabilisatorn i kamerahuset och inte i objektivet som i Nikonen.

Jag har nu några funderingar jag hoppas att ni kan hjälpa mig att få svar på:

1. Spelar det stor roll om stabilisatorn sitter i kamerahuset eller objektivet? Om ja, varför?

Som någon annan påpekade, funktionellt spelar det ganska liten roll, men fördelen med stabilisering i kameran är att du alltid har den, oavsett objektiv.

Stabilisering är en mycket bra och hjälpsam funktion men inte heller en livsnödvändighet.

2. Hur mycket bör man lita på sitt ”första intryck” om kameran? Om en kamera känns bra i handen och är snygg och bekväm, bör det väga upp mot något sämre ”innehåll”?

Lite en smakfråga :) Men generellt skulle jag säga att första intrycket ändå är viktigt. Kameror innehåller en massa teknik, och visst är den viktig på många sätt. Men glöm inte att kameran också är ett konstnärligt verktyg och något man skall trivas med att använda, vantrivs man med en kamera kommer man inte använda den lika mycket och sannolikt inte ens få bättre bilder med den, hur tekniskt bra den än är.

3. Har ni någon övrig nybörjarkamera att tipsa om förutom de ovan nämnda? Jag är öppen för förslag. Vill betala cirka 5000 för den. Kan ge något mer för en bra kamera.

Generellt är alla systemkameror som säljs idag kapabla att ta oerhört bra bilder - och det oavsett om de är spegelfria, har fast eller rörlig spegel, oavsett märke, oavsett om de är små och eleganta eller stora och tunga. Om du kikar på systemkameror som kostar 5000 kronor eller mindre så kommer alla du hittar att vara tekniskt helt ok. Sedan är det ju en annan fråga om du trivs med dem eller inte :)

Mitt tips: Köp gärna en utgående modell som ofta säljs ut billigt, i synnerhet om ersättaren redan har dykt upp. Får du pengar över, lägg dem på hög för att
a) spara hop till objektiv, det är objektiven som gör systemkameror speciella.
b) gå en fotokurs/fotoresa/fotoworkshop av något slag, det är fantastiskt givande och gör att du kommer igång ännu fortare med ditt fotograferande.
 
Den stora skillnaden mellan stabilisator i hus lr objektiv är om den går sönder.
Huset så påverkas alla bilder.
Objektivet, byt objektiv så funkar det.
 
Hej!

Vad kul att äntligen skaffa sig en kamera! :)

Nikon D7000 är jag mycket nöjd med, min första systemkamera, som säljs billigt nu eftersom den ersatts av en nyare modell. Läs på lite om den, det kanske kan vara ett alternativ. Lite över din budget, och inget objektiv med i priset om du hade tänkt det, men vill i alla fall tipsa dig om denna:

Produktlänk: http://www.cyberphoto.se/info.php?article=NiD7000

Lycka till!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.