Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Systemkamera för ~5000:-

Produkter
(logga in för att koppla)

kalf

Medlem
Hej Jag funderar på att köpa mig en systemkamera jag vill inte lägga så mycket mer än 5000:- på kamera och objektiv finns det några vettiga alternativ? Var skall man köpa kamera? Jag bor i gbg finns det några bra butiker här omkring?

(Hoppas jag la inlägget i rätt del nu. Jag är nämligen ny på detta forumet. ;-)

5000 för kamera och objektiv??

kolla begagnade analoga systemare. Ev någon begagnad EOS 300D med ett kitobjektiv... Du får nog höja din budget med minst 2-3 tusen för att få en ny systemkamera och billigaste objektiv.

SKa det vara digitalt så kan du få en begagnad D70 med kitoptik för det priset.
Nytt blir det nog svårt att hålla sig till den budgeten.

Nej för sjutton. Inte den återvändsgränden. Pentax är bara ett av alla märken man bör se upp med.

Utbudet av bra optik är inte lika stort på t.ex. Pentax, dessutom är tillverkare som Tamron, Sigma m.flera inte lika intresserade av att tillverka optik för en mindre kundkrets.

Pentax har heller inget digitalt proffshus, och ingen vet väl om det ens kommer att dyka något.

Att byta märke och objektiv sen i efterhand blir fördyrande. Jag skulle rekommendera att du kör på en begagnad digital systemkamera från antingen Nikon eller Canon.

Personligen tycker jag att det är bra att Pentax inte gör proffskameror utan satsar på saker som folk som jag har råd med, typ deras 14/2,8 som kostar en tredjedel av canons eller nikons motsvarigheter.

marcuspajp skrev:
Personligen tycker jag att det är bra att Pentax inte gör proffskameror utan satsar på saker som folk som jag har råd med, typ deras 14/2,8 som kostar en tredjedel av canons eller nikons motsvarigheter.
Bra att dem iaf har en billig 2.8. Hoppas den presterar redan på full öppning också. Och inte som en del andra objektiv är mer eller mindre soft på 2.8.

Sen är det ju som sagt ett plus om dem kommer ut med ett proffshus, så att dem som eventuellt har behov av det längre fram slipper byta märke och köpa nytt.

Fördelen med Pentax är att man kan använda äldre objektiv med manuell fokus och ändå ha ljusmätning.

MF-objektiv kan man ofta fynda billigt på t ex Tradera och ebay.
Mitt favoritgatufotoobjektiv, Sigma 28/2.8, hittade jag för hela 200 kr på Tradera. Även mitt macroobjektiv, Kiron 105/2.8 Macro 1:1, hittade jag billigt där. Jag använder ofta bl 2.8 vid makrofoto och det objektivet är skarpt vid den bländaren.

Om det är analogt system du är ute efter, så finns det massor att välja på. Mitt tips är Nikon F90x. Då får du mycket över till optik. Ett hus kan man hitta för under 2000. Canon Eos 30 kan vara vansinnigt prisvärd begagnat också.

mohei skrev:
Fördelen med Pentax är att man kan använda äldre objektiv med manuell fokus och ändå ha ljusmätning.

MF-objektiv kan man ofta fynda billigt på t ex Tradera och ebay.
Mitt favoritgatufotoobjektiv, Sigma 28/2.8, hittade jag för hela 200 kr på Tradera. Även mitt macroobjektiv, Kiron 105/2.8 Macro 1:1, hittade jag billigt där. Jag använder ofta bl 2.8 vid makrofoto och det objektivet är skarpt vid den bländaren.

Vi lär nog kunna använda Nikons Manuell-fokus objektiv på Nikon's budget-digitalare också, så snart Nikon slutar att behandla trogna kudner som skit, så att säga.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar