Annons

Systemkamera eller inte?

Produkter
(logga in för att koppla)

Zivaochjag

Ny medlem
Julklappspengarna bränner i fickan och jag är sugen på att lägga dem på en ny kamera. Jag var fram till igår säker på att det var en systemkamera jag var ute efter men nu är jag inte så säker längre.

Egentligen söker jag bara en kamera som kan ta bilder i serie snabbt och skarpt. Samt kan göra detta även när ljusförhållanden inte är de bästa. Det som kommer fotas mest är min hund, oftast i rörelse. Även annat givetvis tex landskap eller den lilla fågeln uppe i trädet. Att kameran inte kan vara lika bra på allt det förstår jag ju och därför är det snabbheten jag prioriterar.

Så, är det ändå en systemkamera som gäller eller klarar "vanliga" digitalkameror detta också? Egentligen har jag ett pristak på ca 4000kr men ge gärna förslag oavsett prisklass så jag får lite mer att kika på ;)

Har det senaste året haft en Samsung digitalkamera som visserligen är liten och smidig men den är extremt långsam och klarar inte att ta vettiga bilder alls i annat än i perfekta ljusförhållanden (behöver jag nämna hur besviken jag är på den?...)

Har inte haft anledning att fråga om kameror tidigare så är helt ny på denna sidan, hoppas på många kloka svar ;)
 
Egentligen söker jag bara en kamera som kan ta bilder i serie snabbt och skarpt. Samt kan göra detta även när ljusförhållanden inte är de bästa. Det som kommer fotas mest är min hund, oftast i rörelse. Även annat givetvis tex landskap eller den lilla fågeln uppe i trädet. Att kameran inte kan vara lika bra på allt det förstår jag ju och därför är det snabbheten jag prioriterar.
Med tanke på detta är det absolut en systemkamera du ska ha. :)
 
Låter som det är systemare Du behöver om snabba serietagningar är viktigt, kika på beg kameror och då modeller som klarar 4-5 b/s det räcker bra för att fota Din vovve och Du kan köpa en bättre beg systemare av mellanmodell med objektiv för Din budget.

Som Pentaxian rekomenderar jag såklarrt en Pentax kolla på modellerna K-x och K-r med en normalzoom på 18-55 och en extra på 50-200 så är Du helgarderad och även om det är enklare kit objektiv så räcker de till det Du behöver så kan Du skaffa fräsigare grejor framöver.

Kolla även på Canon och Nikon som beg men där är jag dålig på modellnumren men det kan andra svara på.
 
Just nu har Mediamarkt en mellandagsrea på Canon 60D för 4995:- vilket är ett fyndpris om man kan lägga det. Sedan har dessutom Canon cash back på tror jag 500:-. Sedan behövs ett objektiv. Här finns allt från 18-55/3,5-5,6 IS som är OK men ingen höjdare. Finns mycket beg.

Överhuvudtaget finns mycket extrapris på Canon och Sony nu. Kan man gå ner ett snäpp eller två i kameraprestanda men ändå få något hyffsat och bekosta lite mindre har net on net Canon 600D+18-55 IS plus 55-250 IS för 4995:-.
 
Tack alla för svar och fortsätt gärna att fylla på :)

Jag känner mig tyvärr tveksam till att lägga så mycket som 5000kr på endast ett kamerahus, fotografering är trots allt inte mitt största intresse så jag behöver inte nyaste bästa med tusen finesser.

Funderar lite på Eos1100D som kan fås för endast 2000kr ny (och ger utrymme att köpa till ett objektiv direkt) eller Nikon D3100/5100
En vän är mycket nöjd med sin 1100D och en annan vän har en 5-6år gammal Nikon som jag inte minns modellen på men som med ett 50/1,8 objektiv tar helt underbara bilder. Båda fotar också oftast hundar i rörelse.

Hur är annars Nikons Coolpix modeller eller liknande? De större utav dem verkar ju ha hyffsad seriebildstagning med även om en riktig systemkamera antagligen är bättre på det.

Far min har en "gammal" Sony DSC-H2 som på sätt och vis är/har varit min måttstock för en bra kamera. Det är bara en "systemwannabe" som jag kallar den men den tar förvånansvärt fina bilder och är den kameran som gett mig mersmak på det här med serietagning. Det är iallafall denna typen av kamera jag är mest van att hantera just nu även om det är liknande sämre varianter som varit i min ägo. Så egentligen kanske jag skulle vara nöjd med en modern uppdaterad variant av denna typ, kanske skulle jag återigen bli besviken på att det som ser helt perfekt ut på kamerans display är hopplöst suddigt när det visas i större storlek på datorn.

Jag ska definitivt ut till butiker för att klämma och känna på lite olika kameror men det underlättar ju att ha ett hum om lite olika modeller innan så man vet lite om vad försäljarna snackar för något ;)
 
Systemkamera eller inte ?

Du beskriver ditt fotointresse på ett välldigt bra sett . Du berättar för mej att foto inte är det vicktigaste i ditt liv . Då kann det inte vara speciellt svårt att välja kamera . Systemkamera är till för mäniskor som är välldigt intreserade för sitt intresse . En kompackt långzoomare med den kvaliten som ges i dag vore nog det bästa alternativet för dej . Tror att du skulle bli välldigt belåten med en kamera som ger dej möjligheter . VäljNikons Långzomare eller Samzungs . Två välldigt bra alternativ . Kanske Sonys- men då är det Carl- Zize optik som gäller- dyrare? Hälsningar Krillan 54 .
 
Canon EOS 1100D är en perfekt kamera att börja med, gjorde det själv. Och med tanke på priset, får man helt klart en bättre start än med en kompaktkamera. Som du själv säger har Canon ett 50 mm 1.8 för strax under 1 000 kronor. Kan inte det bästa för springande hundar, men när de väl är stilla och mysiga får man ut riktigt härliga bilder med den optiken :)
 
Du beskriver ditt fotointresse på ett välldigt bra sett . Du berättar för mej att foto inte är det vicktigaste i ditt liv . Då kann det inte vara speciellt svårt att välja kamera . Systemkamera är till för mäniskor som är välldigt intreserade för sitt intresse . En kompackt långzoomare med den kvaliten som ges i dag vore nog det bästa alternativet för dej . Tror att du skulle bli välldigt belåten med en kamera som ger dej möjligheter . VäljNikons Långzomare eller Samzungs . Två välldigt bra alternativ . Kanske Sonys- men då är det Carl- Zize optik som gäller- dyrare? Hälsningar Krillan 54 .

Fast en kompakt långzoomare är direkt olämplig om ens intresse är att fotografera hundar i rörelse. Både kameran och autofokusen är helt enkelt för långsamma. Som du säger beskriver trådskaparen sitt fotointresse mkt väl, det är snabbhet och rörelse som är prio ett. Skulle satsa på en äldre begagnad lite bättre modell, exempelvis Canon 40D som har bra autofokus.

Vill man köpa nått så välj någon av Nikon eller Canon's enklaste instegskameror med kit-objektiv. Kanske inte bästa autofokusen men helt klart duglig för att fånga hundar i rörelse.
 
Det man betalar dyrt för med en systemkamera är inte finesser, det är hastighet. Oavsett vilken kamera du köper får du 90 % funktioner du inte kommer att använda, men bara en lite dyrare kamera kan ge dig hastigheten du behöver både vad gäller bilder per sekund och autofokushastighet. 2000 kr är pengar i sjön i det här fallet, det kommer inte att ge dig vad du vill ha, en kompakt kommer ännu mindre att göra det!

En instegskamera är inte bättre än någon annan kamera för nybörjare, de är sämre för alla andra så därför är det bara nybörjare som är nöjda med dem.

Dock kan du titta på en begagnad Canon 50D eller Nikon D300 och något objektiv.
 
Som "alla" redan sagt, köp en systemkamera. Där får du hastigheten du behöver både på fokus och antal bilder per sekund.

Bättre att satsa på en begagnad semi-pro än en instegskamera, då dessa är så att säga sämst i klassen på just det du eftersöker.

Märket är egentligen inte så viktigt men jag kör Nikon och där kan du hitta D300 som passar bra för dina ändamål och din plånbok.
 
Du beskriver ditt fotointresse på ett välldigt bra sett . Du berättar för mej att foto inte är det vicktigaste i ditt liv . Då kann det inte vara speciellt svårt att välja kamera . Systemkamera är till för mäniskor som är välldigt intreserade för sitt intresse . En kompackt långzoomare med den kvaliten som ges i dag vore nog det bästa alternativet för dej . Tror att du skulle bli välldigt belåten med en kamera som ger dej möjligheter . VäljNikons Långzomare eller Samzungs . Två välldigt bra alternativ . Kanske Sonys- men då är det Carl- Zize optik som gäller- dyrare? Hälsningar Krillan 54 .

Rekommendationerna är tyvärr lika bristfälliga som stavningen.
En systemkamera krävs om du är beroende av hastighet och skärpa.

Vad du än gör så gå inte blint på enskilda tips här eller från andra "frälsta" för ett specifikt märke eller modell. Lyssna/läs gärna med en nypa salt men framförallt, offra lite tid på att gå in på respektive tillverkares hemsidor (Nikon, Canon, Sony, Pentax m.fl.) och läs noga igenom specifikationerna - kolla sen upp prisläget för nytt och begagnat på nätet.
 
Rekommendationerna är tyvärr lika bristfälliga som stavningen.
En systemkamera krävs om du är beroende av hastighet och skärpa.

Vad du än gör så gå inte blint på enskilda tips här eller från andra "frälsta" för ett specifikt märke eller modell. Lyssna/läs gärna med en nypa salt men framförallt, offra lite tid på att gå in på respektive tillverkares hemsidor (Nikon, Canon, Sony, Pentax m.fl.) och läs noga igenom specifikationerna - kolla sen upp prisläget för nytt och begagnat på nätet.

Generellt ett klokt råd men i mellandagsreatider kan det vara klokt att vara lite snabbare. Alla systemkameror (i detta fallet DSLR (med spegel alltså)) är bra med mer prestanda ju mer man lägger. Med de aktuella kampanjerna nu, ffa på Canon och i mindre omfattning Sony, kan det ändå vara klokt att agera ganska snabbt. För de angivna behoven kommer en Canon inte vara sämre än något annat och det man får med 60D, unikt med detta pris, är flera korsformade AF sensorer som lämpar sig väl för att fota t ex hundar i rörelse. 600D paketet jag nämnde är även det högst prisvärt om än autofokussystem inte är fullt så avancerat. Hade jag sett samma paket hos Nikon eller Sony eller Pentax hade jag nämnt det. Jag har personligen inget av dessa system idag så märkesblind torde jag knappast vara.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.