Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Systembyte

Produkter
(logga in för att koppla)

SonnyOboy

Aktiv medlem
Kunde inte komma på ett lämpligare forum för denna fråga.

Jag sitter just nu på en Canon 400D, men känner att jag inom ett år kommer att vilja byta till en modell som ligger i alla fall ett steg upp i prisklassen.

Problemet jag sitter och våndas över är att jag känner att jag kanske kommer vilja hoppa över till Nikon istället, från Canon. Exempelvis en Nikon D300, eller kanske till och med D700, om jag sparar.

Sitter snart på en liten förmögenhet på ca 14000kr, och då har jag annars möjlighet att köpa ett nytt, lite dyrare (Canon 70-200 f.4L ligger nära till hands), objektiv till 400D:an.

Mina egentliga frågor är väl, hur lätt är det att sälja kamerautrustning idag? Om jag plockar ihop allt jag har till kameran så uppgår det ungefär till ett värde av(nypriset då det köptes) 14-15000kr, minus det som utrustningen har tappat i och med prisfall och begagnat-statusen. Lägg sedan till ca 4000-5000kr för det nya objektivet, i så fall.

Då kanske utrustningen ligger på ett värde, totalt, på ca 10000kr, hur lätt är det att få loss det?

Bör jag kanske satsa på, att om jag får ett jobb, spara ihop till en ny system direkt, så jag slipper ytterligare canon-utrustning att kränga?

Jag behöver lite tankar och tips från er! Mitt huvud är redan fyllt av dem, så snälla ge mig eran syn på saken!

Handla inget, såvida det inte är nödvändigt, förrän efter höstens mässa. Då ser du mer av vad som är på gång och kan avgöra om du vill byta system eller inte.

Varför funderar du på att byta system? Är du missnöjd med Canon?

Bäst är väl då att köpa en 40D begagnat eller eller ny från USA och sälja din 400D.

/Rommél

Det som lockar om jag jämför D300 vs 40D så är det bland annat ergonomin, jag tycker att de gånger jag hållt de båda i händerna så sitter D300 bättre i handen, trots att mina händer är rätt små.

Sedan verkar brushanteringen (speciellt på JPEG, även om jag själv fotar helt i RAW) bättre på D300 än 40D - vilket alltid är en fördel.

Sedan tycker jag att det är schysst att sökaren täcker upp 100% på Nikon, jämfört med 95% på Canon - en försumbar skillnad, men den finns ändå där.

51 fokuspunkter. Min 400D som jag har nu missar rätt ofta det som jag ska fota, och jag får ibland sitta och trycka på knappen ett par gånger för att den ska ställa sig rätt (eller välja en enskild fokuspunkt, fokusera och sedan flytta kameran innan jag tar bilden)

Naturligtvis är det bara ergonomin jag kan stå för, eftersom resten bara är det jag har läst om kamerorna, jag har ju inte möjligheten att själv testa dem - så jag får lite på "expertkommentarer".

Fast med tanke på vad en D300 kostar och hur många tusenlappar du förlorar på att byta system så skulle du ju ha råd med en Canon 5D istället.

Njae, 19000kr jämfört med 13000kr för bara kamerahuset skulle jag inte säga är en bra jämförelse...

Fullstor sensor, absolut, men vad för fördelar ger det egentligen? Och sedan börjar kameran bli gammal överlag, saknar exempelvis "automatisk rengöring" av sensorn - något jag inte har gjort själv hittills, och kanske inte heller klarar av. Sedan kommer ju även Nikon D700 ut nu - vore det inte bättre att satsa på den i så fall? Ergonomin på 5D verkar vara liknande som på 40D - som jag inte gillar.

4500 till 5000 skulle jag gissa på att du får för din utrustning i dagens läge, fast kan ha sjunkit ngt ytterligare nu med 450D men inte helt säker.

Så som andra redan sagt, så känar du ju inte på å köpa fler nya prylar å sälja dom begagnade.

Egentligen är det väl bara å jobba ihop å spara det pengar du ska köpa utrustning inte mer med det, å Nikon är absolut bättre på vissa saker, vem som tycker det är värt det är upp till dig. Å låter tyvärr rätt jobbigt å fundera på dessa saker så man blir så trött, visst är det kul med prylar, men fundera inte så himlans mycke på det så löser det sig nog.

För övrigt om man ska lita på det test tidningen Foto gjorde så har Canon 40D dubbelt så snabb autofokus med högklassiga objektiv som Nikon D300, absolut inte sagt att 40D är en bättre kamera, men prestanda blad/specifikationer hit å dit men säger det så mkt egentligen?

Så mitt råd är att jobba å satsa på Nikon så att du får det överstökat, å inte funderar så mkt på system mer å sådana saker mer, å kanske mer vad syftet med kameran är istället...

Men tro inte att gräset är grönare på andra sidan om än inte hela tiden...

Budget för en kamera som D700 borde väl vara runt runt 50 hinkar å uppåt.

Båda kameror har nog sina för- och nackdelar, och att köpa ytterligare utrustning är uteslutet fram tills dess att jag bestämmer mig för vilket märke jag vill köra på - vilket som blir antagligen bra i slutändan. Men jag åkte in till Mediamarkt (älskar den affären) och kände och klämde på de båda kamerorna, och Nikonen ligger absolut bättre i handen, och har knapparna placerade bättre än vad Canons 40D har.

Exempelvis så ändrar man bländaren vid rullhjulet på Canon - som sitter utom räckhåll för min tumme. Jag måste alltså i princip släppa kameran för att kunna ställa in bländaren, medan Nikon har sina långt mer tillgängliga.

Det ska ju vara roligt att fotografera med sin kamera, och då är ju bekvämligheten viktig. :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar