Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Systembyte, ja eller nej?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ett av hans argument i framtiden, precis, men varför ni vrider på det sett som ni gör är ju en ren gåta. Man kan köra FF till 85 1.2 å 100 2.8 makro för att få fina effekter. Å behålla 1.6 crop för fågelfoto.

400 2.8 är ett extremt objektiv tätt efter 600 F/4, 500 IS skulle vara det rätt och passar fint på tex 5D och 40D, 35 k från bh exklusive moms å frakt.

Att ni ens engång får för er att jämföra ett Pentax 300 F/4 med ett N/C 400 2.8 är också rätt roligt:)

Nä satsa på en olympus med ett sigma 70-300 med 1.4 konverter då får du ju ett 840 mm F/8, lätt som ett plätt då 800 5.6 IS kostar 120 k.

Allemyr skrev:
Att ni ens engång får för er att jämföra ett Pentax 300 F/4 med ett N/C 400 2.8 är också rätt roligt:)
Kul om jag lyckades roa dig:), men du tycks ha missat att han ville ha ett ljusstarkare objektiv än 300/4. Även om Alexander väljer att fota med liten sensor blir alternativet 300/2,8 för 43995: och vikten 2,55 kg. Inte så lite det heller. (Nikon kanske är billigare. Jag har inte kollat det.) Bra att tänka på ifall pris och vikt har betydelse, vilket förstås bara Alexander vet.

Olle

Som jag skrev tidigare har min uppfattning om tele- och normalzoom ändrats efter att ha testat 70-200/4 L IS, väldigt skarp glugg.
Trots alla rekommendationer och argument för att hålla mig kvar vid Pentax känner jag fortfarande att det finns mycket att få ut av ett systembyte. Visst, det kommer kosta, men det får jag helt enkelt acceptera, ingenting är gratis.

Möjligt att ni kan ha misstolkat hur länge jag använt Pentax utifrån min första post. Jag har använt Pentax system sedan sommaren -06. Inför julen -07 var det dags för uppgradering från min sedan länge urväxta *ist DL med budgetgluggar. Systembyte fanns på tapeten även då, lustigt nog stod det mellan Canon 40D, Nikon D300 och att hålla sig kvar vid Pentax. Jag valde det senare och köpte Pentax K10D + DA 16-45/4 av ekonomiska skäl, det var ju fortfarande en ordentlig uppgradering.

Efter drygt ett halvår känner jag att jag gjorde fel val. ISO-bruset är för högt på K10D (vill inte uttala mig om bruset på K20D innan jag har sett officiella jämförelser). Trots efterbehandling i Noise Ninja är jag ändå inte nöjd, det är inte samma sak som lågt brus direkt i kameran. Eftersom jag så småning om även ska ge mig in på att fota på spelningar där blixt oftast är förbjudet behöver jag en kamera som hanterar bruset betydligt bättre än K10D.

Var inne på Fotovideo i Stockholm tidigare idag och kände lite på alternativ och hittade ett intressant alternativ: Fujifilm FinePix S5 Pro. Väldigt slö skrivhastighet och batterislukare, men mycket bra brushantering och möjlighet till högre dynamiskt omfång är väldigt intressant. Dessutom är det en D200 på utsidan, med modifieringar på insidan, vilket betyder att alla Nikons tillbehör passar (utom batterier dock). Är det värt att satsa på denna, eller är det lika bra att lägga upp ett par tusen till för en D300? S5:ans slöa sekvenstagning ser jag inte som ett hinder, då jag oftast fotar stillastående objekt och prioriterar bildkvalité.

japp, där är ju en poäng ang iso,
ska du ha ett proffsigare hus då får du helt enkelt göra ett systembyte.blir dock ett saftigt steg från en d300 till d3

Slash2 skrev:
Känner att Pentax utbud, inte bara av objektiv, hämmar min möjlighet att utvecklas som fotograf.
Hur då? Förlåt, men om jag tittar på dina bilder så ser det ut som att du har gott om utrymme att utvecklas med den utrustning du har, ett bra tag till. Det säger jag inte för att vara elak, utan för att försöka spara dig bortkastade pengar av helt irrationella skäl. Prylbegär har väldigt lite med personlig utveckling att göra.

Slash2 skrev:
Visst, det kommer kosta, men det får jag helt enkelt acceptera, ingenting är gratis.
Jo, kunskap kan faktiskt vara helt gratis. Det kostar inte ett öre att försöka bli en bättre fotograf med den utrustning man har.

Jag klandrar dig inte; jag hade säkert gått raka vägen och köpt en Nikon D3 om jag hade haft pengarna. Men skulle bilderna bli bättre? Knappast. Möjligen lite mindre brusiga.

NEJ!

Utan att ha läst alla inlägg särskilt ordentligt skriver jag:

Men om du ändå vill byta, så skulle jag i ditt fall rekommendera nikon eller canon.
Om du vill kunna använda fasta gluggar, begagnade, billiga och manuella, men av ypperlig kvalitet så väljer du nikon. Fast du bör då välja en D300.
I det läget kan du köpa huset (D300) och komplettera med manuella AI- objektiv. Jag försäkrar dig att du för en förhållandvis låg peng får mycket för den.

Ska du fotografera flygande fåglar, då blir det dyrare och du bör fundera ordentligt innan du väljer att byta. Du bör också ha autofokusobjektiv. I nikons fall AF-S eller AF-I, där fokusmotorn är inbyggd i objektivet. Dom 2 typerna har betydligt snabbare autofokus, än andra typer där kameran driver fokusen. Detsamma gäller om väljer andra objektiv än från nikon. Köp med fokusmotorn i objektivet!

När jag gick över till digital fotografering i början av året, var det just för att Nikon kom med 2 modeller (D300 och D3) som kunde hantera alla mina gamla objektiv på ett bra sätt. Jag har ett 15-tal gamla Nikongluggar. I mitt fall var valet lätt.

Lycka till med ditt beslut

Manuella Nikonobjektiv går utmärkt att montera även på Canonkameror (med adapter) om det är just såna man är ute efter.

Annars finns det ju massor av begagnade Pentaxobjektiv som passar bra på en digital Pentax.

Nu tror jag i och för sig att Alexander bestämt sig för att byta redan innan någon ens svarade i tråden, och bara vill ha bekräftelse på att han inte gör bort sig allt för mycket ;)

Inget fel med det - gillar man inte en kamera lär man inte göra några bra bilder med den, oavsett vad det är för kamera ...

Som sagt är jag rätt så säker på att det blir ett systembyte, dock blir det först efter sommaren i så fall. Jag ger min K10D en chans nu i sommar (tiden på året jag fotograferar mest), ska dessutom sälja min 16-45:a och köpa en 35/2.8 Macro istället. Ska även på en resa med fotografering som huvudsyfte, vilket kommer sätta K10D och Pentax på prov. Får se hur det känns efter sommaren och då avgöra om det blir ett systembyte eller ej. Det finns ju ändå rykten om att Pentax har stora saker på gång, en fullformatare hade inte varit helt fel att se.

Jag ger som sagt en sista chans till Pentax att bevisa vad de går för, blir jag förälskad i 35/2.8 Macro är saken nog rätt klar att jag behåller min K10D och trots allt köper DA* 300/4. FÖr drygt 12000 kr här i Sverige är det mycket glugg för pengarna. Det som oroar mig mest är ISO-bruset, men man får väl hoppas att nästa semiproffshus från Pentax kontrollerar det fint, K20D ska tydligen vara bra på det men jag väntar hellre på nästa hus, för fler borde det väl bli?

Efter min resa kommer avgörandet, fortsättning följer...

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto