Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gamla kompakter och mätsökare..

Produkter
(logga in för att koppla)
1.35v batterier av märke Wein kan köpas av lp-foto för ca. 100kr eller av bRenner i tyskland. Vill du komma billigare undan så kör med hörapparatsbatterier som håller ca. 1.4 v. Dessa har bara en hållbarhet på ca 1 år.
MVH Erik Å
 
Ok..så 1,35v finns alltså att få tag på. Det låter bra!

Jag har nu också varit i kontakt med en av handlarna och enligt honom ska exponeringsmätaren tolerera ett batteri som heter 625 G 1.5v, vilket ska vara lätt att få tag på. Menar ni att ALLA 1,5v batterier kommer att bidra till en felexponering?

Konican som du nämner Olle lär som sagt också vara bra. Har du någon uppfattning om hur den står sig mot A35F:n?

Och vad är det för typ av batterier i Auto S3:an?
 
objernulf skrev:
Är autofokus verkligen bra för gatufotografering? Alla AF-kompaktkameror fokuserar (flyttar objektivet) inte förrän man trycker av även om man låst avståndet i förväg. Detta gör att det blir en fördröjning på ca 0,5 sekunder vilket är mycket irriterande för spontan fotografering. Detta gör AF-kompakter i mina ögon ganska oanvändbara för bilder på människor (vilket är vad de flesta används till!).
Denna tidsfördröjning mellan fokus/AE-lås och exponering stämmer förvisso på senare AF kompakter, t.ex. Leica Minilux. Och jag håller med att de inte alls är optimala för snabba gatubilder. Dessutom brukar motorn låta så mycket att man skrämmer iväg folk. På de första, t.ex. Minolta af-c, låses fokus/AE när man trycker ner till hälften, men därefter förflyttas inte objektivet och tidsfördröjningen är reducerad till ett minimum. Vidare är Minoltan ganska tyst (ingen motor) och enkel att använda om man vill skjuta från höften med tummen eller på annat sätt inte ha ögat i sökaren hela tiden. Det blir till slut ändå en kompromiss mellan hög kvalitet, storlek, tålighet i hantering och användarvänlighet, och där är det ju de egna preferenserna som till slut avgör vilken kamera man väljer att alltid ha med sig "i fall att".

P.S.Konica S3 är en liten pärla. D.S.
 
Senast ändrad:
Svårt att bestämma mig.. ;=)


Nu har jag nämligen hittat en Canon Canonet QL17 (40/1.7) hos en svensk handlare för 1900:-. Den är svart (vilket känns lite ovanligt) och har en tillhörande väska. Skicket ska vara fint (B-A skick).

Låter det som ett bra köp? Priset är ju relativt högt, men kanske rimligt för kameramodellen och med tanke på att den säljs av en butik?

Vad säger ni..ska jag slå till på den i alla fall?

I så fall har man ju en "riktig" mätsökare med ett vasst och ljusstarkt 40/1.7 objektiv, och Minolta AF-C:n vid de tillfällen då man behöver en liten, enkel "Point & Shoot".


En fråga om Canoneten har jag dock:

Det finns en Canonet QL17 som har tillägget "GIII", som jag förmodar är en nyare variant av QL17. Vad skiljer de båda modellerna åt? GIII-varianten verkar vara mer frekvent förekommande..
 
Enligt den sida jag hänvisade till tidigare så står GIII för "the "G" stood for "grade up" in quality improvement, and the "III" for the third of the Canonet series.

Läs mer här.

GIII:eek:rna är dyrare än vanliga QL17 & jag tycker att det känns som att 1900 är lite dyrt för en icke GIII (Är det hos L-foto?).

Nu är det mycket roliga kameror så om du får garanti + känner att detta är nåt du vill ha så får du själv bedömma om den är värd pengarna.

/Larsa som haft en QL-19...
 
forstheim skrev:
Menar ni att ALLA 1,5v batterier kommer att bidra till en felexponering?
Ja, alla kameror som använder 1,35V kvicksilverbatterier ger felexponering om batterier med annan spänning används. I dessa kameror används batterispänningen som referens eftersom kvicksilverbatterier har väldigt hög noggrannhet i spänningen. Moderna kameror med andra batterier har en referenskrets i stället och klarar därför varierande batterispänning utan problem.

Konica S3 har tyvärr 1,35V kvicksilverbatterier. Objektivet tror jag är i klass med Canonvarianterna. Mina bilder blev i alla fall väldigt bra.
 
Jo, det var hos LP-Foto jag hittade Canonet. Som du säger låter 1900:- relativt dyrt, men jag tänkte att man kanske får räkna med sådana priser om man handlar från butik.

Nä, vet ni vad..jag skaffar mig en (1) Canon A35F som trots allt ska ha skarp optik, mätsökare och möjlighet till acceptabel kontroll. Min intuition säger att det är rätt väg att gå. Kanske är det vad jag söker..i annat fall får jag väl leta vidare efter ett fint exemplar av Canonet GIII.

Eller köper jag allihop, testar och slänger de jag inte vill ha.. ;=))


Vad gäller 1,35V batterier finns dessa hos just LP-Foto. Så det verkar trots allt inte vara något större problem. Tack förresten för tipset Erik!
 
Det bjuder vi på! Ha det skoj på gator och torg!Känn HCB´s ande vila över dig så blir det säkert lysande.
MVH Erik
 
forstheim skrev:
Eller köper jag allihop, testar och slänger de jag inte vill ha.. ;=))

Det är också en tanke, åk runt på loppmarknader mm & kolla, där brukar många av dessa dyka upp men räkna tyvärr med att många har kärvande slutare, betala därför mycket lite...

/Larsa som köpt många kameror på loppisar...
 
Tack för tipsen Larsa. Jag har nu mailat annonsören av nyfikenhet. Vi får se vad det leder till. Marknader i all ära..annars kanske man kan testa att annonsera i lokala tidningar. Kameran var tydligen väldigt vanlig, vilket innebär att det säkert ligger en del fina exemplar och skräpar i garderoberna. Många ägare är säkert heller inte riktigt medvetna om de gedigna redskapen, vilket innebär att man borde kunna komma över de ganska billigt.

Och ja Erik, jag känner redan nu hur anden flåsar mig i nacken.. ;=)
 
goeran skrev:
Denna tidsfördröjning mellan fokus/AE-lås och exponering stämmer förvisso på senare AF kompakter, t.ex. Leica Minilux. Och jag håller med att de inte alls är optimala för snabba gatubilder. Dessutom brukar motorn låta så mycket att man skrämmer iväg folk. På de första, t.ex. Minolta af-c, låses fokus/AE när man trycker ner till hälften, men därefter förflyttas inte objektivet och tidsfördröjningen är reducerad till ett minimum.
...
Jag förstod inte riktigt vad du menade men jag grävde i alla fall fram min Minolta AF-C (fin kamera som jag gav 80:- för!). Den fungerar som alla andra dvs rör faktiskt inte objektivet förrän man trycker av helt. Dock har denna modell interfokusering så fördröjningen är mycket kort.
 
Minolta CLE är mitt förslag. Med tidsautomatik är det en mycket smidig kamera, objektivet 40/2,0 är både ljusstarkt och mekaniskt ligger det i Leicaklass. Dessutom kan du byta objektiv, både 28 och 90 finns, men även Leica-M optik, och nya Voigtländer går att använda på den. Billigare kamera än Leica, smidigare, men ändå inte så plastig som de moderna kompakterna.
 
Okej..det verkar som om valet till slut föll på dessa modeller:

- Minolta AF-C för användning som en point&shoot kamera, vilken man jämt kan bära med sig i jackfickan. Bra för snapshots helt enkelt.

- Canon Canonet QL17 för lite mer "planerade" gatubilder.


Eventuellt blir det också en Canon A35F av ren nyfikenhet på modellen. Och för att min intuition säger så.. :=).


Men vad gäller Canonet QL17 så blev den ju inte direkt billig, men kanske prisvärd!?

Försäljaren lät mig nämligen få den för 1500:- istället för det ursprungliga priset på 1900:-. Och enligt honom ska kameran vara i nästan nyskick med perfekta linser. Just denna modellen har en ovanlig svart finish. Dessutom erhåller jag 6 månaders garanti. Var det ett ok köp..eller är det nu jag ska ångra mig..!? ;=)
 
Kanske ska förtydliga att Canoneten är köpt/köps av en butikshandlare och inte privat. Därav det det förmodligen ganska så mycket högre priset.
 
jag känner inte till modellen men med 6 månaders garanti så är det ju bara att slå till, köper du den på postorder så gäller dessutom distansköplagen.

Ta ett par rullar dia, ljusmätaren inställd på nominell känslighet och kör igenom tid/bländarkombinationerna.
Oavsett om det blir lite över eller underexponerat så är det ju br aom alla rutor enl samma EV är lika exponerade.
Avvikelser kan du ju justera med ISO-inställningen sedan.
Lycka till!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.