Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Synktid för blixt?

Produkter
(logga in för att koppla)

ulsa

Aktiv medlem
Hej,

Jag skulle vilja veta hur man tar reda på vilken den kortaste blixtsynktiden man kan använda med en viss kamera/blixtkombination är.
Bestäms det av kameran, blixten eller båda?

Jag har en Canon 500D och de blixtar jag tittat på är:

Canon 270EX
Canon 430EX II

Jag vet att dom är ganska olika, men är nu bara ute efter synktiden.

synktiden beror helt på hur snabbt slutaren kan röra sig innan den börjar stänga. Runt 1/250sekund ligger det nog på ditt hus.

Hej,

Jag skulle vilja veta hur man tar reda på vilken den kortaste blixtsynktiden man kan använda med en viss kamera/blixtkombination är.
Bestäms det av kameran, blixten eller båda?

Jag har en Canon 500D och de blixtar jag tittat på är:

Canon 270EX
Canon 430EX II

Jag vet att dom är ganska olika, men är nu bara ute efter synktiden.

Det bestäms av kameran, ta en titt i instruktionsboken, där står den. Men sen kan man också fuska lite med att låta blixten blixtra flera gånger under exponeringen vilket en del modernare blixtar kan. Med Nikons blixtar och kameror kan man i vissa kombinationer komma ner till 1/8000s som kortaste exponeringstid på det sättet. Men den egentliga blixtsynktiden beror på kamerans slutare.

På en 430Ex II så kan man ställa in den på snabbsynk, då kan du använda tider upp till 1/4000, med rätt inställningar när det gäller iso och bländare :)

Hej,

Tack för svaren.

Det jag är ute efter är att kunna använda blixt vid korta slutartider tex vid fotografering av fallande vattendroppar eller flygande insekter.

Jag hittar inget som jag kan tolka som svar på detta i kamerans manual och vände mig därför hit. Kortaste blixtsynktid anges till 1/200 men det känns konstigt om det inte skulle gå att använda blixt vid kortare tider och tydligen går detta genom att "fuska" på en del "modernare blixtar".

Följdfrågan blir såklart hur man vet om en modern blixt klarar detta. Måste man söka i blixtens manual eller går det att läsa sig till detta på webshoppens hemsida? Jag vill helst inte behöva fråga om varje blixt jag funderar på...

I de fallen du nämner så funkar det ändå. Eftersom blixten brinner av på kanske 1/10.000 s så fryser den rörelsen. Alla 20000 vattendroppsbilder som fins här på fotosidan är tagna med vanliga blixtar på vanliga synktider.
Det enklaste är väl att fråga i affären är du köper din blixt om den klarar det? Jag vet att det kan låta som rena stenåldern men man kan göra så. Har man tur hittar man en affär där personalen kan något och då kan man lägga nån hundring på att ha den affären kvar :)

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto