Annons

Synktid blixt

Produkter
(logga in för att koppla)

zosma

Aktiv medlem
Nu fotograferar jag väldigt sällan med blixt. Men fotar lite prylar nu på jobbet. Då har jag två externa blixtar. När jag använde min Nikon D7200 och 105 mm makro obektiv slutartid 1/200 sek. Så blev bilderna som dom ska. Men igår fotade jag med min Nikon D750, på 1/200 del så ser man på nedre delen av bilden att slutaren har börjat stänga. Testade på 1/160 sek, och den blev bättre, men tycker mig fortfarande se lite av det. Är inte synktiden 1/200? Eller måste man gå till ännu längre tid 1/125?
1676544119424.png 1/200
 
Det är inte alla kameror som klarar den synktid de är specificerade mot om man inte använder blixtar som är certifierade med den kameran, eller om man använder blixtar som fjärrstyrs. Då kan man behöva hålla öppet något steg till, eller ibland ännu längre, för att det ska fungera.
 
Säkert någon inkompatibilitet där blixten inte lyser riktigt när den borde. Att det går bättre med D7200 kan bero på att den har 1/250 som kortaste synktid.
 
Blixtarna är trådlös kopplade. Det är en dosa i kameran och motsvarande i den ena blixten. Men då får man kanske gå upp till 1/125, 1/160 är på gränsen.
 
Jag har inte specen men tycker det verkar märkligt att D750 inte klarar 1/200s. Det brukar börja märkas först när man går under den tiden. Kan det vara möjligt att den ger fel slutartider?
Fungerar det med blixten ansluten till kameran. Om den trådlösa överföringen försenar blixten?
 
Det är möjligt att det kan vara det trådlösa som krånglar lite. Jag har inte upplevt det med min D7200, men när jag pratade med den andra som fotar, som använder jobbets kamera Nikon D7100, han sa att han fick det problemet ibland att han behövde starta om den trådlösa som sitter på kameran. Men det hjälpte inte igår.
 
Kanske öppen dörr men nästan varje kamera har en speciell synktid för blixt. Omkring 125 dels sekund. Några något snabbare. Slutaren synkas för att stå i öppet läge när blixten "går av". Brinntiden för ett blixtsken ligger ju på ca 1/20.000 sek. Fryser varje rörelse. När slutaren inte står i öppet läge hinner den inte med och man kan man se vart den befann sig på bilden.

Det är numer inte lika enkelt som jag beskrev det. Men i princip. Det finns också blixt system som utlöser blixtljuset flera gånger efter varandra

En del använder som alternativ LED ljus istället. Enklare men det ljuset fryser ju inte rörelsen på samma sätt
 
Nej det gör den inte.
EN SB-5000: ~1/980 s vid maximal ljusmängd

Så snabba brinntider på blixtar som du nämner och du kommer bli riktigt FATTIG.
Ni har ju rätt båda två men den ena pratar brinntid vid maximal ljusmängd och den andra vid minimal. Jag brukar ofta hamna runt 1/4 styrka på speedlights vilket ungefär ger en brinntid på 1/4000s om jag minns rätt. Detta skiljer sig mellan fabrikaten och inte minst om vi jämför med studioblixtar. Studioblixtar som pumpar fullt med snabba brinntider är inte billiga😃
 
Troligen ligger problemet i sändaren. Kan bara kameran och inte sändaren synka över 1/125s så blir det att förhålla sig vad sändaren klarar. Lite äldre sändare till Elinchromblixtar klarar tex bara 1/125s medan nyare fixar upp till 1/250s. Med hs och hss-tekniken funkar det upp till 1/8000s men med ljusförlust.
 
Jag har för mig att sändare är ungefär som denna Hähnel Fjärrkontroll Captur till Canon | Scandinavianphoto.se fast till Nikon, får kolla upp det när jag är där nästa gång, på onsdag tror jag.

Jag har sånna där Hähnel Captur (för Canon) som jag har provat på både Canon och Leica, och jag kan inte köra max sync-tid på någon av kamerorna har jag för mig, utan får gå ner några steg. Fotar jag med Profoto Air Remote TTL-C så fungerar den snabbaste sync-tiden på båda kamerorna. Så jag har tänkt att Hähnel Captur helt enkelt är lite långsamma och inte håller samma kvalité som Profoto t.ex.
 
Svårt att säga, med Nikon D7200 har det funkat bra med 1/200, det var nu i onsdags som jag hade med mig min D750 och där märkte jag att det blev inte bra i 1/200, 1/160 blev rätt så bra, men märkte lite mörkt i nederkanten, men det var rätt så lite. Men eftersom den andra som fotar nämde att det ibland blev så för honom också, med sin D7100, så är det antagligen problem med sändarna, eller så är det dax att byta batterier.
 
Ni har ju rätt båda två men den ena pratar brinntid vid maximal ljusmängd och den andra vid minimal. Jag brukar ofta hamna runt 1/4 styrka på speedlights vilket ungefär ger en brinntid på 1/4000s om jag minns rätt. Detta skiljer sig mellan fabrikaten och inte minst om vi jämför med studioblixtar. Studioblixtar som pumpar fullt med snabba brinntider är inte billiga😃
Ja, det varierar på hur mycket ljus man fläskar på. Läser på Wikipedia att mellan 1/300 och 1/40.000 sek beroende på ljusmängd. Det finns visst blixtar som har en brinntid uppåt helt otroliga 1/80.000. Ser att just den kostar 90k
 
Det där verkar variera. Jag tittade i instruktionsboken samt på websidan där min senast köpta blixt fanns. De kör med alternativet att inte ange någon brinntid alls.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.