ANNONS
Annons

Synkronisera kameror

Produkter
(logga in för att koppla)

MattiasL

Aktiv medlem
Då och då skulle jag ha nytta av att två kameror fyrade av samtidigt från två olika platser. Alltså: när jag trycker ner avtryckaren på kameran i handen, så tar en kamera på stativ en bild samtidigt. Jag har förstått att Pocket Wizards sändare och mottagare funkar för det.

Två frågor:
Stämmer det, och är det några modeller som fungerar bättre än andra?
Och kan man även blanda märken? Alltså om jag tar en bild med min Nikon, så kan jag synkronisera en Sony också?
 
Vad jag kan se så ska Plus IIe och IVe fungera med rätt sladd dvs en anpassad till kameran.

Ett alternativ kan vara Godox X1 (eller XPro) trigger och X1 mottagre. Sändare och mottagarna är anpassade för kamera märke och mottagaren levereras med synkkabel för märket. Det går bra att mixa mottagre för olika kamera märken dvs Nikon, Canon, Sony. Godox säger upp till 100m men det har jag inte testat.
 
Jag testade med XPro transmitter och X1 mottagare och det fungerade. Godox säger att det ska gå med X1 transmitter också.
 
Det går säkert. Själv har jag kört med WiFi mellan två kameror. Men då ska de nog vara av samma fabrikat för att det ska fungera.
 
Pocket Wizards är branschstandard blande de som jobbar mycket med remoter, det funkar inte felfritt men jag har inte hört om något system som funkar bättre (utom med sladd).
Personligen kör jag med PW Plus III, en i blixtskon på "mastern" och en kopplade till ingången för trådutlösare på "slave". Har inte testat mellan olika märken men ser inte varför det inte skulle fungera.
 
Senast ändrad:
Pocket Wizards är branschstandard blande de som jobbar mycket med remoter, det funkar inte felfritt men jag har inte hört om något system som funkar bättre (utom med sladd).
Personligen kör jag med PW Plus III, en i blixtskon på "mastern" och en kopplade till ingången för trådutlösare på "slave". Har inte testat mellan olika märken men ser inte varför det inte skulle fungera.

Det låter lovande! Tack!
 
Jag testade med XPro transmitter och X1 mottagare och det fungerade. Godox säger att det ska gå med X1 transmitter också.

Det var som sjutton. Sådana har jag redan. Hade inte ens tänkt på att det skulle kunna gå. Tack för det!
 
Det låter lovande! Tack!
Det går definitivt att använda Pocket Wizard med olika kameror. Det viktigaste är att Du har rätt kabel i mottagaren.

Finns lite info om hur jag har jobbat med "remote-kameror" och en del bilder (sport) som exempel på min blogg, som i bästa fall kan vara till inspiration/hjälp:
 
Det går definitivt att använda Pocket Wizard med olika kameror. Det viktigaste är att Du har rätt kabel i mottagaren.

Finns lite info om hur jag har jobbat med "remote-kameror" och en del bilder (sport) som exempel på min blogg, som i bästa fall kan vara till inspiration/hjälp:

Å, jättebra, tack för det!
 
Nu har jag blivit en hel del klokare, tack igen för det. En följdfråga: spelar det någon större roll om fjärrkameran är spegelreflex eller spegelfri? Jag lutar just nu åt att använda en äldre spegelreflex pga strömsnål och ofta mer reaktionssnabb, jämfört med en lite äldre spegelfri. Min erfarenhet av spegelfria är att man måste väcka dem från viloläge lite då och då medan en spegelreflex kan vara mer beredd. Några erfarenheter av detta?
 
Nu har jag blivit en hel del klokare, tack igen för det. En följdfråga: spelar det någon större roll om fjärrkameran är spegelreflex eller spegelfri? Jag lutar just nu åt att använda en äldre spegelreflex pga strömsnål och ofta mer reaktionssnabb, jämfört med en lite äldre spegelfri. Min erfarenhet av spegelfria är att man måste väcka dem från viloläge lite då och då medan en spegelreflex kan vara mer beredd. Några erfarenheter av detta?


PW med deras egna kablar håller remoten aktiv så bortsett från att batteriet drar ur så ska det inte vara några problem.
 
Det som avfyrar kameran är en "strömbrytare" som sluts. Antagligen är det likadant på de flesta märken och modeller så det enda som skiljer är kontakten på kamerahuset. Så har man en pålitlig signal genom luften så ska det ju fungera.
Det går också enkelt att bygga egna triggers om man är elektronikintresserad.
 
Det som avfyrar kameran är en "strömbrytare" som sluts. Antagligen är det likadant på de flesta märken och modeller så det enda som skiljer är kontakten på kamerahuset. Så har man en pålitlig signal genom luften så ska det ju fungera.
Det går också enkelt att bygga egna triggers om man är elektronikintresserad.

Så borde det vara, men min erfarenhet av Phottix och Godox sändare och mottagare är att det funkar med "test"-knappen, men inte att avtryckaren på huvudkameran kan ge signal till fjärrkameran att fyra av. Det verkar vara samma med Yongnuo.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.