Annons

Synka mapp till Dropbox

Produkter
(logga in för att koppla)

Drogen

Aktiv medlem
Har precis börjat använda Dropbox för att dela lite bilder. Jag har sedan tidigare uteslutit backup av mina original till "molnet" eftersom jag har alldeles för låg "upp-hastighet". Däremot så exporterar jag alltid de bilder jag ska dela, visa, publicera eller annat till en egen mapp. Den innehåller då många undermappar med ett mindre antal bilder, oftast i webbupplösning. Kan man synka hela mappen med undermappar helt automatiskt till droppbox? Jag vill att när jag jag exporterat (från Lightroom) till min mapp på datorn så ska mappen med bilderna läggas till på Dropbox utan ytterligare manuella åtgärder. Vad jag kan se så krävs någon form av add-on eller liknande...

Har precis börjat använda Dropbox för att dela lite bilder. Jag har sedan tidigare uteslutit backup av mina original till "molnet" eftersom jag har alldeles för låg "upp-hastighet". Däremot så exporterar jag alltid de bilder jag ska dela, visa, publicera eller annat till en egen mapp. Den innehåller då många undermappar med ett mindre antal bilder, oftast i webbupplösning. Kan man synka hela mappen med undermappar helt automatiskt till droppbox? Jag vill att när jag jag exporterat (från Lightroom) till min mapp på datorn så ska mappen med bilderna läggas till på Dropbox utan ytterligare manuella åtgärder. Vad jag kan se så krävs någon form av add-on eller liknande...

Vet inte om jag förstår din fråga, men jag chansar. Du kan exportera direkt från LR till din dropboxmapp på datorn. Vill du ha hela mappar som du ska dela med andra ska du lägga dina nya mappar som undermappar till "photos" i dropbox. Synkronisering sker automatiskt till din dropboxtjänst på nätet (om dropboxklienten har startats). När synkroniseringen är klar kan du bjuda in kompisar att dela mappen/mapparna. Du kan också se dina egna bilder "online" med din smartphone om du har installerat dropboxappen på telefonen.
Gör en förinställning i dialogrutan för export (i LR) som du exempelvis kallar "dropbox" med alla inställningar för målmapp, storlek, kvalité, skärpning etc så underlättar det varje gång du ska göra en ny uppladdning till dropbox.
Är det svar på frågan, eller är jag ute och cyklar?
Anders W

Jodå, du är på rätt spår. Målet är att få bilderna både lokalt och på Dropbox i en undermapp med samma namn i en och samma export.

Jodå, du är på rätt spår. Målet är att få bilderna både lokalt och på Dropbox i en undermapp med samma namn i en och samma export.
I och för sig finns de ju även lokalt i din dropboxmapp men du vill kopiera bilderna till någon annan mapp också?
"Två flugor i en smäll" - så att säga. Har inget recept för detta, men någon annan kanske kan tipsa. Går förmodligen att snickra ihop något fiffigt macro för detta men överlåter det varm hand till nördarna.
Annars är det ju inte så jobbigt att göra två exporter, eller kopiera en hel mapp till dropbox när exporten är klar.
Anders W

Precis, det var därför jag tänkte att man kunde exportera till en lokal mapp som sedan synkas automatiskt med Dropbox. Jag har hittat en plugin till Dropbox som kanske kan lösa det. Jag får testa ikväll.

Precis, det var därför jag tänkte att man kunde exportera till en lokal mapp som sedan synkas automatiskt med Dropbox. Jag har hittat en plugin till Dropbox som kanske kan lösa det. Jag får testa ikväll.

Det allra enklaste är att låta Dropboxmappen vara din lokala mapp, eftersom Dropboxmappen är precis det.

Att ha ytterligare en lokal mapp känns onödigt. Skapa istället en mapp i Dropbox som du skickar bilderna till. Då har du löst allt i ett moment, istället för att "bygga" en mer komplex variant helt i onödan.

Berätta hur det går. Något jag aldrig tänkt på har plötsligt blivit ett problem även för mig:)

Det allra enklaste är att låta Dropboxmappen vara din lokala mapp, eftersom Dropboxmappen är precis det.

Att ha ytterligare en lokal mapp känns onödigt. Skapa istället en mapp i Dropbox som du skickar bilderna till. Då har du löst allt i ett moment, istället för att "bygga" en mer komplex variant helt i onödan.

Mina exporter ligger på en extern USB-disk medan Dropboxmappen ligger på systemdisken (antar jag?). Det betyder att jag måste flytta dropboxmappen (går det?) till usb-disken, eller exporterafrån LR till den lokala disken som kommer att fyllas snabbt. Dessutom måste jag redigera alla mina exportpresets i LR till att peka på en ny mapp.

Det finns ett plugin till Dropbox Windowsapplikation som gör om valfri mapp till "Dropboxmapp". Om det funkar så känns det som den enklaste vägen.

http://satyadeepk.in/dropbox-folder-sync/

Från beskrivningen på hemsidan:

" It actually works by moving the folder into Dropbox and then putting a symlink in its place."

Det tolkar jag som att mappen med bilder faktiskt kommer att flyttas till din dropbox-mapp, och istället får du en symlink (symbolic link, d.v.s. en länk) i dess ställe.

Om du har dina bilder på extern disk, och din dropbox-mapp på intern disk, så borde det betyda att bildmappen flyttas från extern till intern.

Hmmm, det kan nog stämma. Kan man göra tvärt om då? Alltså flytta dropboxmappen till en extern disk?

Hmmm, det kan nog stämma. Kan man göra tvärt om då? Alltså flytta dropboxmappen till en extern disk?

Du kan ha din Dropboxmapp var du vill.

Så länge du inte kopplar bort den externa disken torde det inte vara några problem att ha mappen där.

Jag fortsätter att rekommendera att bara ha EN mapp - Dropboxmappen. Om du har ett behov av Dropbox är det lika bra att använda Dropbox så som det är tänkt att använda. Då funkar det bäst.

Du kan ha din Dropboxmapp var du vill.

Så länge du inte kopplar bort den externa disken torde det inte vara några problem att ha mappen där.

Kan bekräfta detta. När jag har haft disken bortkopplad och återansluter den så måste jag aktivera synkningen manuellt för att det ska fungera. När jag har gjort det så klarar den omstarter och annat igen.

Har kört med dropbox ett tag nu och det funkar fint med dropboxmappen på min externa disk. Nu funderar jag på om man kan synka annan valfri mapp till samma konto. Anledningen är att jag ska ha med mig datorn på några externa uppdrag. Tanken var då att snabbredigera några bilder och exportera dem från Lightroom direkt till dropboxmappen, men den mappen ligger ju på usb-disken som står kvar hemma. Kan man ha ytterligare en mapp som synkar med dropbox även på C:? Det finns varianter med "sybolic links" som är någon form av genväg till ordinarie dropboxmapp men det kräver ju att jag har tillgång till den hela tiden, och så är ju inte fallet för mig.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto