Annons

Synka EOS1000 med blixt YN-560- hur gör jag?

Produkter
(logga in för att koppla)

Fjäril2000

Ny medlem
Jag har precis köpt min första externa blixt (YN 560) och ska använda den tillsammans med min Canon EOS 1000D. Jag har läst i manualen både för blixten och kameran att försöka få dem att synka, men ett felmeddelande dyker upp i displayen: går ej att synka, blixt ej kompatibel eller ej igångsatt. Enligt säljaren ska den vara kompatibel med min kamera och enligt kameramanualen ska det gå att synka vid 1/200 eller högre, men det går inte.
Jag får blixten att blixtra i läge M (på blixten), men inte i läge S1 och S2.
Hur ska jag gå till väga och finns det något jag kan göra? Spelar det någon roll vilket läge kameran står i?

Tacksam för alla svar och tips.

Hej, S1 och S2 är slavlägen där blixten tänder antingen direkt (med huvudblixt i manuellt läge) eller efter förblixt (med huvudblixt i ETTL). Vilket läge som är vilket kommer jag på rak arm inte ihåg. Ska du ha blixten på kameran så ska den stå i läge M. Om du t.ex. kör med inbyggda blixten på 1000D i automatik (ETTL) så kan du placera YN560 en bit bort och ha den i läge S2 (eller S1, kommer som sagt inte ihåg) så kommer den att tändas av den inbyggda blixten. Om du däremot tänker ha YN560 som huvudblixt i blixtskon så ställ den i läge M och välj önskad styrka/spridningsvinkel.

Har själv tre YN-560 och du kan inte använda TTL (dvs att kameran och blixten automatiskt kommer överens om hur bilden ska exponeras). 560 är en helt manuell blixt.

Detta innebär som du har konstaterat att blixten får ställas in manuellt. S1 och S2 är om du använder dem som slavar t.ex. med trådlös fjärrutlösare eller med hjälp av ytterligare en 560 monterad på kameran.

Du kan använda alla lägen på din kamera men jag föreslår M. Ställ in värden som du tror funkar. Ställ in blixtstyrkan på ett värde som du tror funkar. Ta ett kort. Titta på resultat och justera blixtstyrka/kamer där efter.

Lycka till!

ANNONS