Rei:No1
Aktiv medlem
Ok, hon såg yngre ut. Men som far skulle jag aldrig fotografera min dotter på det viset.
Hur skulle du fota din dotter då?
I skoteroverall och med burka?
Hela denna diskussion är så patetisk att det är pinsamt.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ok, hon såg yngre ut. Men som far skulle jag aldrig fotografera min dotter på det viset.
Kom ihåg, det var ett porträtt han skulle fotografera!Hur skulle du fota din dotter då?
I skoteroverall och med burka?
Hela denna diskussion är så patetisk att det är pinsamt.
Jag är iaf ingen gammal medelålders sliskig skolfotograf som raggar på 14-åringar, utan en 28-åring som tycker en ~22-åring är söt. Ser inget som helst fel med det.
Det är alltid frågan om syftet och om bildspråket. Vad säger bildspråket, när man fotografera sin lättklädda dotter i helfigur i en hästbox, när uppdraget var att plåta ett porträtt? När det gäller att hon skulle visa sin tatuering, så var det bara en förevändning för att kunna ta just denna bild.Men om vi tar bort själva avklädnandet ur det hela, finns det ens en tillstymmelse till sexualiserande i bilden eller i själva fotograferingen i sig? Bad han henne posa utmanande, puta med rumpan, slicka sig om läpparna och "förföriskt" stirra in i kameran?
Nej.
Själva borttagandet av toppen har de till och med förklarat; tatueringen. Om det hade varit en avslappnad bild tagen på stranden en sommar, där hans dotter förekommer i bild i bikini. Hade du sett den som lika sexualiserad som du verkar se detta?
Ovanligt att länken råkar gå till expressen, högborg för utseendefixering.Det här tycker jag är en läsvärd artikel angående programmet och Johans porträtt på sin dotter.
http://www.expressen.se/gt/kultur/ett-sant-har-unket-inslag-forstor-allt/
Det här har inget med moral att göra utan frågan om syftet med bilden. När man är gubbe, så går man inte på vad som helst, eftersom man har varit med om det mestaKommentaren blir ju inte mindre "gubbig" för det.
Själv drabbas jag inte av den moralpanik som några av skribenterna i detta forum och står helt frågande inför reaktionerna, men problemet ligger nog hos betraktaren själv, vad denne läser in i bilden.
Kul att någon annan också har reagerat!Ovanligt att länken råkar gå till expressen, högborg för utseendefixering.
Kul att någon annan också har reagerat!
Så här skriver Expressen:
Jag tror att jag hört fel. Jag måste hört fel. Hon kanske har ett linne under? Det har hon inte. Utanför ett stall står Johan Rheborg och fotograferar sin 20-åriga dotter i vit behå medan en annan manlig fotograf hejar på bakom honom. På bästa sändningstid i SVT. Och detta efter att han har fått ett uppdrag av Henrik Schyffert att fotografera sin dotter ärligt. "Som han ser henne".
När man är gubbe, så går man inte på vad som helst, eftersom man har varit med om det mesta
Det är alltid frågan om syftet och om bildspråket. Vad säger bildspråket, när man fotografera sin lättklädda dotter i helfigur i en hästbox, när uppdraget var att plåta ett porträtt? När det gäller att hon skulle visa sin tatuering, så var det bara en förevändning för att kunna ta just denna bild.
Precis. Bara för att Wolfgang uppfattar bilden som något sexuellt så behöver inte alla andra göra det. Måste ett "porträtt" vara stöpt i en mall som moralpanikmänniskorna definierat? I så fall bryter jag gärna mot normen. Jag är glad att Rheborg gjorde det.Jag kan inte riktigt se hur lättklädd (på ett icke sexuellt laddat vis), helfigur och hästbox skulle på något vis upphäva porträtt-biten i bilden. Ett porträtt är inte alltid halvfigur, eller endast ansiktet. Ett bra porträtt skall också berätta något om personen i bilden och genom att ta med just hästboxen så fångar Johan den sidan hos hans dotter; hästintresset.
Precis sett 3:e avsnittet. Den som tycker detta var sexistisk och konstigt foto av Johan borde nog kolla sin egen syn på sexualism och kvinnoförnedring. Det är ni som gör det sexistiskt. De som är helt sexbefriade är ju nudister (skämt o sido).
Helt naturlig del av Johans uppdrag. Han skulle fotografera din dotter precis som hon inte var en dotter til honom och ta hennes porträtt. Och det framgår i programmet att hon gillade modellera.
Det hade nog varit mer konstigt hon han bett henne klä av sig helt. Underkläder är ju precis lika naket som badkläder.
/Stefan
Vad har jag inte förstått? Du får gärna peka ut det och jag lovar att jag inte är helt okunnig inom genusfrågor. Som tidigare påpekats är dottern både myndig och uppenbarligen inte i någon utsatt position när bilden tas,Du har förstått ingenting! Han fotograferade faktiskt sin omyndiga dotter!