Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
SVT snott min bild??!
- Trådstartare NixXxoN
- Start datum
Segeson
Aktiv medlem
Det är definitivt samma bild.clindh skrev:
En till kanske, hittad med "kiruna stadshus". Lite svårare att avgöra.
http://pics.bernd-duda.de/data/media/18/3_kiruna stadshus.jpg
från
http://pics.bernd-duda.de/details.php?image_id=114&sessionid=151362c272b5b676b51d755249de76d5
Sökning: "kiruna stadshus"
Kolla tiden, skulle olika bilder varit tagna vid samma tidpunkt? OK, finns en chans.
Men, kolla åxå snöflingorna till vänster om flaggstängerna i höjd med mittenvåningen.
Inget snack, det är samma bild!
Clouseau
Aktiv medlem
och ditt pris var...? *nyfiken*
Med tanke på att de:
1) Olovligen publicerat bilden
2) Publicerat utan fotografens namn
3) Manipulerat bilden
så borde de inte gnälla om du har givit dem ett normalt pris. Varje punkt där ger så vitt jag vet ett 100%-igt påslag på normala grundpriset. Om det rör sig om tryck det vill säga... ingen aning om TV dock.
Ska du kalla dig frilansare när du fått checken? ;o)
Med tanke på att de:
1) Olovligen publicerat bilden
2) Publicerat utan fotografens namn
3) Manipulerat bilden
så borde de inte gnälla om du har givit dem ett normalt pris. Varje punkt där ger så vitt jag vet ett 100%-igt påslag på normala grundpriset. Om det rör sig om tryck det vill säga... ingen aning om TV dock.
Ska du kalla dig frilansare när du fått checken? ;o)
wik
Aktiv medlem
Har följt tråden under dagen och det verkar vara solklart att de snott din bild. Blir lite fundersam när du säger de sa att:
"det var en miss tydligen mellan 2 grafiker när de letade upp bilder på nätet..."
Finns det bilder man får lov att bara hämta på nätet? Låter lite konstigt... Eller var det det som var missen?
Om du snackar med dem igen tycker jag du även ska påtala att de förmodligen "snott" fler bilder.
Hoppas du får det du kräver! Rätt ska va rätt! Stå på dig!
"det var en miss tydligen mellan 2 grafiker när de letade upp bilder på nätet..."
Finns det bilder man får lov att bara hämta på nätet? Låter lite konstigt... Eller var det det som var missen?
Om du snackar med dem igen tycker jag du även ska påtala att de förmodligen "snott" fler bilder.
Hoppas du får det du kräver! Rätt ska va rätt! Stå på dig!
NixXxoN
Aktiv medlem
Nä de tar bilder från pressens bilder(tror jag det var) och tydligen så blandades bilderna ihop eller vad de nu skyllde på. Det kanske var meningen att de skulle kontakta fotograferna men det sa de inget om.
NixXxoN
Aktiv medlem
Grattis till bildförsäljningen!
HAHA! Ja så kan man ju se på saken.
Ossvik
Medlem
Trevligt med lite klirr i kassan!
Hittade för övrigt två egna bilder idag som kommit på villovägar, men efter som det verkar vara en "entuisiastsida" så skiter jag i det och är glad ändå. Hade det varit SVT däremot...
Två nedersta bilderna på sidan.
http://www.faergejournalen.dk/Laesoe-Frederikshavn/Laesoe_1967.htm
Hittade för övrigt två egna bilder idag som kommit på villovägar, men efter som det verkar vara en "entuisiastsida" så skiter jag i det och är glad ändå. Hade det varit SVT däremot...
Två nedersta bilderna på sidan.
http://www.faergejournalen.dk/Laesoe-Frederikshavn/Laesoe_1967.htm
Slowfinger
Aktiv medlem
Bra - men det där med "misstag" är ju givetvis en ren bluff från SVT. Tror nog att dom betalar vad du begärt eftersom dom brutit mot lagen om upphovsrätt.
Maxieboy
Aktiv medlem
Jag tror det är svårt att hävda sin rätt till en bild på ett "offentligt" statiskt objekt så som en byggnad. Vem som helst kan ju ha tagit en bild på det före dig...hur skall du då göra med din bild? Vågar du visa den offentligt? Det är annorlunda med dynamiska bilder, sådant som bara händer en gång just då du är där och fångar ögonblicket. Om någon trixar och fixar för att få till en likadan bild, så tycker jag att det är fusk.
hailstorm
Aktiv medlem
Maxieboy skrev:
Jag tror det är svårt att hävda sin rätt till en bild på ett "offentligt" statiskt objekt så som en byggnad. Vem som helst kan ju ha tagit en bild på det före dig...hur skall du då göra med din bild? Vågar du visa den offentligt? Det är annorlunda med dynamiska bilder, sådant som bara händer en gång just då du är där och fångar ögonblicket. Om någon trixar och fixar för att få till en likadan bild, så tycker jag att det är fusk.
? Det handlar inte om rätten till en bild utan om att det är killens bild svt har snott... helt annan sak. Förbehåller mig rätten för eventuella missförstånd.
Slowfinger
Aktiv medlem
Jepp. Det är ju själva bilden och inte en likadan bild. = brott.
mats lindfors
Aktiv medlem
Mina höga tankar om SVT som ett seriöst företag har kommit på skam. Jag trodde att det skulle vara helt uteslutet att dom skulle sno en bild, manipulera och visa den i TV. Helt i onödan också när dom själva har varit på platsen och gjort ett reportage. Dumt, dumt, dumt. Bra att du upptäckte det och får hyfsat betalt för "misstaget".
//mats
//mats
Jeppe
Aktiv medlem
HDFS) (KGS skrev:
Varifrån kom priset 6000? nyfiken, för när SVT mfl visade mina bilder som de lagligen köpt via pressens bild handlade det om betydligt mindre belopp...
Det är ju påslaget.. Hade de kontaktat Johan innan och bett att få köpa den så hade den kostat betydligt mindre. Men eftersom det räknas som olovlig publicering så kostar det lite. 10% av ett basbelopp + bildens pris osv..