ANNONS
Annons

SVT snott min bild??!

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är definitivt samma bild.
Kolla tiden, skulle olika bilder varit tagna vid samma tidpunkt? OK, finns en chans.
Men, kolla åxå snöflingorna till vänster om flaggstängerna i höjd med mittenvåningen.
Inget snack, det är samma bild!

Nu har jag pratat med dom och de ifrågasatte inget utan det var en miss tydligen mellan 2 grafiker när de letade upp bilder på nätet men de erkände sitt misstag och jag gav mitt pris och de skulle kolla upp med sina jurister innan de hör av sig imorgon om priset är ok!

och ditt pris var...? *nyfiken*

Med tanke på att de:
1) Olovligen publicerat bilden
2) Publicerat utan fotografens namn
3) Manipulerat bilden

så borde de inte gnälla om du har givit dem ett normalt pris. Varje punkt där ger så vitt jag vet ett 100%-igt påslag på normala grundpriset. Om det rör sig om tryck det vill säga... ingen aning om TV dock.

Ska du kalla dig frilansare när du fått checken? ;o)

Shit! Jag tog inte med manipulering och att den inte hade namn utan bara internetpublicering, Pris för bild visad i TV och bildstöld. men kring 6 papp blev det. Får se om de godtar det. Om inte så slänger jag in de 2 tilläggen du tog med så får vi se vad som händer.

Har följt tråden under dagen och det verkar vara solklart att de snott din bild. Blir lite fundersam när du säger de sa att:

"det var en miss tydligen mellan 2 grafiker när de letade upp bilder på nätet..."

Finns det bilder man får lov att bara hämta på nätet? Låter lite konstigt... Eller var det det som var missen?

Om du snackar med dem igen tycker jag du även ska påtala att de förmodligen "snott" fler bilder.

Hoppas du får det du kräver! Rätt ska va rätt! Stå på dig!

Fan kan ingen sno bilder av mig också... Jag vill ha pengar till en digital systemkamera!

Finns det bilder man får lov att bara hämta på nätet? Låter lite konstigt... Eller var det det som var missen?

Nä de tar bilder från pressens bilder(tror jag det var) och tydligen så blandades bilderna ihop eller vad de nu skyllde på. Det kanske var meningen att de skulle kontakta fotograferna men det sa de inget om.

Bra - men det där med "misstag" är ju givetvis en ren bluff från SVT. Tror nog att dom betalar vad du begärt eftersom dom brutit mot lagen om upphovsrätt.

Jag tror det är svårt att hävda sin rätt till en bild på ett "offentligt" statiskt objekt så som en byggnad. Vem som helst kan ju ha tagit en bild på det före dig...hur skall du då göra med din bild? Vågar du visa den offentligt? Det är annorlunda med dynamiska bilder, sådant som bara händer en gång just då du är där och fångar ögonblicket. Om någon trixar och fixar för att få till en likadan bild, så tycker jag att det är fusk.

Maxieboy skrev:
Jag tror det är svårt att hävda sin rätt till en bild på ett "offentligt" statiskt objekt så som en byggnad. Vem som helst kan ju ha tagit en bild på det före dig...hur skall du då göra med din bild? Vågar du visa den offentligt? Det är annorlunda med dynamiska bilder, sådant som bara händer en gång just då du är där och fångar ögonblicket. Om någon trixar och fixar för att få till en likadan bild, så tycker jag att det är fusk.

? Det handlar inte om rätten till en bild utan om att det är killens bild svt har snott... helt annan sak. Förbehåller mig rätten för eventuella missförstånd.

Sex tusen spänn!! efter att ha gått på en sådan här rova kommer SVT aldrig göra om samma misstag igen [ironi].

Hur som haver:
Bra om du får upprättelse/kompensation, men vilket lågvattenmärke av SVT.

Varifrån kom priset 6000? nyfiken, för när SVT mfl visade mina bilder som de lagligen köpt via pressens bild handlade det om betydligt mindre belopp...

Mina höga tankar om SVT som ett seriöst företag har kommit på skam. Jag trodde att det skulle vara helt uteslutet att dom skulle sno en bild, manipulera och visa den i TV. Helt i onödan också när dom själva har varit på platsen och gjort ett reportage. Dumt, dumt, dumt. Bra att du upptäckte det och får hyfsat betalt för "misstaget".

//mats

HDFS) (KGS skrev:
Varifrån kom priset 6000? nyfiken, för när SVT mfl visade mina bilder som de lagligen köpt via pressens bild handlade det om betydligt mindre belopp...

Det är ju påslaget.. Hade de kontaktat Johan innan och bett att få köpa den så hade den kostat betydligt mindre. Men eftersom det räknas som olovlig publicering så kostar det lite. 10% av ett basbelopp + bildens pris osv..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar