Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SVT snott min bild??!

Produkter
(logga in för att koppla)
NixXxoN skrev:
Om nån är en Photoshopdemon så kan ni gärna lägga dom över varandra o kolla så att de är identiska men de ser så ut tycker då jag men jag kanske inbillar mig.
Man måste inte vara någon PSdemon:)
Lägg bara in svts beskurna bild i ett nytt tomt dokument (alltså med transparent eller vit yta där den är beskuren) med samma pixelstorlek som du sedan drar ner din bild till. Det knepiga är storlekarna när den är beskuren, men jag är säker på att du fixar det.
Sen lägger du ihop de båda så du får två lager, drar för att placera och leker med optaciteten för att se hur skuggor mm går in i varandra. Ibland är de lättare att invertera.

Jag skulle inte frågat dem om det är min bild utan snarare påpekat att jag såg min bild i programmet. Skulle de mot all förmodan ha lyckats ta en likadan själva så får det bli upp till dem att visa på att bilden inte är din tycker jag.

Och visst är det fult. Jag har dock själv fått uppleva något lika fult fårn TV4 och jag vet att det händer. Verkar inte ens ovanligt..

Senast ändrad:
Måste erkänna att jag först var skeptisk Johan men efter att bildgooglat "kyrka" och "kiruna" och fått upp ett gäng bilder varav din är top tre snyggaste tror jag ärligt talat att det är din. Ljuset i asfalten ser visserligen ut som lappningar (vilket är extra kul med tanke på att det är i Kiruna), Om du nu kan ditt Kiruna väl så är det ju bara att bildgoogla de andra platserna som finns i SVTs bildmontage och se om du får liknande träffar. Får du det så är ju saken biff för då är det ett ihopgooglat material och du kan säkert tjäna en hacka på att sälja storyn till aftonbladet ;o)

Senast ändrad:
Det är nog inte alls din bild som dom använder. Lutningen på kyrkan i din bild är större, tycker i alla fall jag. Har detaljgranskat i större förstoringsgrad. Och varför stjäla en bild när dom hade en fotograf på plats? Näee, jag tror inte alls att det är din bild.

//mats

Efter att detaljgranskat bilderna kom jag fram till att detta.
Ta orginalbilden (johans) och sträck den i sidled. (transform) beskär sedan.

Döm själva men jag tycker nog att det är samma bild. Att ljus, vinkel, skugga färg etc skulle vara samma vid två olika tillfällen ser jag som osanolikt.

mvh/Ove

Bilagor

• lika.jpg
    lika.jpg
    3.9 KB · Visningar: 927
Kanske skulle skrivit att jag också kollat den i förra inlägget.
Även jag kom fram till att det ser ut att vara samma bild. Jag tvekar inte ens eftersom jag tycker det verkar osannolikt att få till så exakta skuggor och ljus två olika tillfällen.

Jag tror jag hittat en till bild de har "lånat" som finns med i bildcollaget. Tack för idén Henrik!

omformar-foto.jpg

Även denna ser rätt lik ut:

startsida1.jpg

Så lite så :eek:)

Den ena bilden kan det inte var för där saknas en del till vänster om byggnaden i orginalet, men ljuset, lutningen, färgen stämmer så bra att det nästan måste fotats vid samma tillfälle så det ligger säkert en till på banverkets hemsida om man letar lite till.

Den andra bara måste vara samma bild för det är exakt samma vinkel, ljus, färg och årstid.

He he... ja då var väl den saken avgjord!? Är det NÅGON som fortfarande inte tror att SVT googlat ihop det där materialet? Ring aftonbladet så kanske vi får läsa om något annat än Paradis Hotel för en en gång skull ;o)

En variant är att SVT i sin tur tagit materialet antingen från olika publikationer om flytten, eller den där tjejens skolarbete.

clindh skrev:
En variant är att SVT i sin tur tagit materialet antingen från olika publikationer om flytten, eller den där tjejens skolarbete.

SVT borde veta bättre än så. Det ger ju dem fortfarande inte rääten att använda bilderna och som det bildmedia de är borde de veta det. Risken är ju att det är någon nybörjare på redaktionen som gjort det där så man ska väl inte vara för elak.

Ja det är möjligt att de fått tillstånd av de andra men mig har då ingen frågat men det ska bli intressant och höra vad de säger när man nu får tag i dom. Jäkla lunchtider!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar