Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

SVT snott min bild??!

Produkter
(logga in för att koppla)
Vill bara säga.. Härlig diskution!

Kul/tur att du upptäckte det johan, nu är det bara att hoppas på att du får pengarna. Men det ska väll inte vara några problem?

/Kim
 
Jeppe skrev:
Det är ju påslaget.. Hade de kontaktat Johan innan och bett att få köpa den så hade den kostat betydligt mindre. Men eftersom det räknas som olovlig publicering så kostar det lite. 10% av ett basbelopp + bildens pris osv..
Och då har han varit snäll, vilket han bör poängtera och erbjuda sig att sälja fler bilder om de behöver! ;-)

/Pontus
 
gunte skrev:
Ja det får vi ju hoppas..Tv-licensen är redan dyr som den är :(
/G.

Ja, visst tusan...nu kommer ju våra licenser att gå upp. Och det är våra pengar som Johan får! J*la Johan... ;) Eller kanske har du själv betalt din ersättning, en form av skatteåterbäring, typ...

Lycka till Johan, hoppas det fixar sig för dig på ett bra sätt!
 
NixXxoN skrev:
Nu har jag pratat med dom och de ifrågasatte inget utan det var en miss tydligen mellan 2 grafiker när de letade upp bilder på nätet men de erkände sitt misstag och jag gav mitt pris och de skulle kolla upp med sina jurister innan de hör av sig imorgon om priset är ok!

En miss? Det var flera av bilderna som man kan misstänka var tagna utan upphovsrättshavarens tillstånd. Missen var i så fall att de trodde att man kan ta bilder från nätet lite som man önskar och sedan publicerade dem i TV.
 
Tyvärr är såna "missar" ganska vanliga. Även hos statliga institutioner, stora erkända företag e.t.c. För grafikerna (som sedan beskylls) brukar förklaringen vara att det är värt risken, att de betalar om de upptäcks (men de räknar kallt med att inte upptäckas.)
Om grafikerna ifrågasätter bildplockandet så svar behövs från tjuvarna alltså..
 
Hm... Jag har en bild som en Amerikansk tidning om independent-musik använt. Bilden var en gång inskickad av mig till The White Stripes officiella hemsida och publicerad där. Tidningen har satt ut mitt namn i anslutning tilll publiceringen på Internet. Jag vet inte om den publicerats i den tryckta versionen. Jag har inte blivit tillfrågad från deras sida om lov att publicera bilden. Samtidigt tycker jag ju att det är lite hedrande att de använt min bild. Borde jag ha ersättning egentligen?

Länk till artikeln med bilden på nätet: http://www.pastemagazine.com/action/article?article_id=1666
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.