ANNONS
Annons

SVT snott min bild??!

Produkter
(logga in för att koppla)

NixXxoN

Aktiv medlem
Det borde väl ändå vara en ren slump. Jag har själv nästan en identisk bild på Kiruna kyrka från den vinkeln.
Gissar att det finns några tusen till.

När solen lyser som den gör är det ju helt enkelt den vinkel som funkar bäst.

Ja det kan ju var en slump men vinkeln, ljuset, årstiden. Till och med ssfalten ändrar färg på både min och deras bild. Är det så på din bild?

Håller med Bo. Lär ju vara ett rätt vanligt motiv. Tyckte för övrigt inte bilderna var speciellt överensstämmande, framför allt med tanke på bildvinkel och perspektiv.

mvh

Fredrik

Om man ska vara lite juridisk så har din bild knappast "verkshöjd" eftersom den är ganska allmän. Du lär därför få svårt i en eventuell rättegång om upphovsrätten.

Däremot tycker jag att det finns andra bilder i ditt album på Kiruna kyrka som är riktigt orginella. Dock inte denna.

Men kolla med SVT vad det är för bilder de använt.

Slowfinger skrev:
Om man ska vara lite juridisk så har din bild knappast "verkshöjd" eftersom den är ganska allmän. Du lär därför få svårt i en eventuell rättegång om upphovsrätten.
Upphovsrätten är alltid fotografens oavsett hur vanligt motivet är ju.
Lägger man bilderna på varandra är det ingen match att avgöra om det är samma, så antagligen behöver det inte bi så svårt.
Men som ett första steg borde det ju vara bättre att försöka göra upp med SVT.

Klart du ska ha betalt för at de använt din bild Johan!

Jo, men vad jag menar är: ÄR det den bilden? Jag gissar att det är en slump eftersom det måste finnas hur många sådana bilder som helst. Antar att SVT använt bildbyråbilder.

Men för säkerhets skull får han väl ringa SVT.

Slowfinger skrev:
Verkshöjd har väl inte det minsta med fotografens upphovsrätt att göra? Är det Johan som tagit bilden, så är det Johans och ingen annans -- om det så är en underexponerad och ofokuserad bild på en fotboll...

EDIT: OK, du postade ditt svar samtidigt som mitt inlägg... :)

Vars tror du att svt skulle ha fått tag i din bild?

Från min portfolio då jag har tillägnat hela den till Kirunabilder. Ganska lätt att surfa runt och hitta den. Notera att jag inte säger att den är min men jag tyckte likheterna var rätt stora och Bo säger att den finns överallt men jag har då inte sett en bild nånstans på nätet med samma ljus men det finns säkert.

jorgene skrev:
Verkshöjd har väl inte det minsta med fotografens upphovsrätt att göra? Är det Johan som tagit bilden, så är det Johans och ingen annans -- om det så är en underexponerad och ofokuserad bild på en fotboll...

Vad jag menar med verkshöjden är om det INTE är Johans bild. Då lär han knappast kunna hävda att hans bild är så orginell att den inte får härmas.

Även om bilderna är lika så har jag svårt att tro att det är samma bild.
SVT lär ju ha massor av bilder och filmsnuttar från Kiruna kyrka, kan inte förstå varför de skulle ge sig ut på nätet för att leta upp någon annans. Särskilt eftersom den inte utmärker sig på något sätt.
Förresten, asfalten, är inte det bara lappningar som är i olika färg?

Jag är böjd att hålla med.. Skuggorna, ljuset pch vinklen är mycket snarlika. Jag tycker du skall kontakta SVT om detta och be dem förklara var de fått bilden ifrån. Gillar inte sånt här.. det hade varit så enkelt att fråga om lov..

Ja, inte alls omöjligt faktiskt. Googla på bilder och skriv "Kiruna kyrka". På sidan två syns Johans bild. Kan dom vara så fula...

Det är ju det jag vill veta. Media brukar norpa bilder ibland och köra en rövare. Hon som gjort programmet var inte inne just nu så jag återkommer med vad hon säger. Problemet är ju att även om det är min bild så kan de köra med att det är en av deras eftersom bilden inte är superoriginell. Om nån är en Photoshopdemon så kan ni gärna lägga dom över varandra o kolla så att de är identiska men de ser så ut tycker då jag men jag kanske inbillar mig.

Jag håller med. Kontakta SVT och be om hänvisning till var de fått bilden från. Får du tag i deras "orginalbild" så är det än lättare att avgöra om den är stulen. Säg att du är intresserad av bilden själv.

"Hon som gjort programmet"? Det är ju redigeraren eller producenten du ska ha tag i.

Men det är kanske henne du menar. Programledaren har ju ingen koll.

Men jag vet inte vem som redigerat så jag kontaktar speakerkvinnan i inslaget. Hon jobbar på SVT i Luleå. Sen om hon hänvisar till redigeraren får vi se. Programledaren ska jag inte kontakta nej!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar