Annons

Svindyra Sverige!

Produkter
(logga in för att koppla)

davidh

Aktiv medlem
Slänger ut en fråga såhär rätt ut bara.
Varför är det så stor prisskillnad på prylar i USA och här, någon som vet?
Fick inspriation, eller snarare vatten på min kvarn, från en annan diskussion om att köpa prylar från andra sidan Atlanten. Därav denna förfrågan.

Prisex. (ca.priser, 1$=10SEK)
Nikon D100, Sverige 26.000:- USA 20.000:-
Canon EOS D60, Sverige 30.200:- USA 22.000:-
Nikon 24-84(2,8-4) Sverige 7.500:- USA 5.400:-

Sverige-USA 0-3

Har ändå läst ekonomi mm, men kan ändå inte riktigt förstå. Det är ju rejäla skillnader vi pratar om.

Irriterande är det trots allt.

/David Holmqvist

Jag lägger till en kamera jag vill köpa:

Contax 645 kit

Sverige (scandinavian) 54000:-
USA (bhphotovideo) 36000:-

Då sparar man in resan till New York :)

Vi har ju en valuta som inte är värt någonting nuförtiden.
Detta kombinerat med höga skatter och lite tull gör ju sitt till.
Plus att skatterna gör att svenska handlare måste ha störra pålägg på sina inköpspriser för att överleva.

Tja, lite får man offra för nöjet att leva i ett socialdemokratiskt samhälle. Tänk på vård, skola, omsorg och allt annat som skatterna betalar. Är det inte rent omoraliskt att handla från USA och därigenom beröva staten på de skatteintäkter som behövs för att hålla vårt samhälle flytande?

Att betala skatt är ju häftigt ju!

Ehh.. eller nåt. :)

Kanske skall undvika politiska, om så än ironiska, diskussioner här...

Maverick.
Är högst medveten om moms och tullavgifter. Men jag är av princip lite irriterad! ;)

henab.
Jo, vården, skolan och omsorgen är ju så välfungerande och bra... ;)

Slutdiskuterat i ämnet.

/David

Mitt inlägg var kanske lite spydigt men det är ju iaf största anledningen till att det är dyrare i sverige.

Att du utav principskär är irreterad över det är en annan sak.

Personligen kan jag tycka att det är rätt okej att betala lite mer för servicen staten ger. Precis som jag gärna betalar lite mer hos den lokala fotohandlaren för servicen han ger.

Mvh
Maverick

"Att betala skatt e' heftigt.... " joo, den som sa' så - vem det nu var - betalade väl inte så värst mycket mer än just skatt......om jag minns rätt.....vem var det nu??....vem, vem......vem

Sonnaren skrev:
"Att betala skatt e' heftigt.... " joo, den som sa' så - vem det nu var - betalade väl inte så värst mycket mer än just skatt......om jag minns rätt.....vem var det nu??....vem, vem......vem

Vill minnas att det var Gudrun Schyman som sa "Det är häftigt att betala skatt". Tror även att hon har sagt att samma sak är sexigt, men jag kan ha fel!

/Jonas

Ytterligare ett skäl är att volymerna är så ofantligt mycke större i USA och då kan man sänka marginalerna mer och ändå dra in pengar.
En fotohandlare tjänar inte mycket på att sälja kameror utan det är film, batterier och labbtjänster som genererar inkomster.

Sedan är det ju så att om du beställer via postorder behöver du inte betala den åttaprocentiga skatten som läggs på utöver priset när du köper inom NY state.

Många bäckar små gör att priserna blir lägre.

Ganska kul i sammanhanget är att jag läste en tråd på www.foto.no där norrbaggarna ondgör sig över sina fotopriser och tar Sverige som ett gott exempel, de jämför gärna med Scandinavian och Cyberphoto som har mycket låga och bra priser.

Pratade också med en norrbagge och han sa att det är många som beställer sina saker Poste Restante till postkontoret i Strömstad, Årjäng eller något annat shoppingparadis för norrmänn. När de väl är och handlar löser de ut sitt paket som de sedan tar in tar in "tullfritt" i landet.

/e

...och självklart får en handlare som kränger 25 systemkameror per dag bättre villkor från agenturerna än en som säljer 5 i månaden.

Glöm inte att vi i Sverige är vana vid att betala för mycket för våra varor; Företagen sätter ju så högt pris som de kan utan att tappa för mycket försäljning.

Ökar privatimporten så kommer de svenska företagen att sänka sina priser, antingen genom sänkta marginaler, ökad effektivitet eller bättre inköpspriser.

Men många bäckar "små", leder naturligtvis till onödigt höga priser!

/Fredrik

BTW: Det var allas vår Mona Sahlin som sade att det "måste bli häftigt att betala skatt". Jotack, nog är skatten häftig så det räcker och blir över! :-/

Det är väl enbart jobbigt och krångligt för Canon att sälja prylar till lilla fattiga Sverige, men "åkej då...vill packet ha prylarna så, men då suger vi ur dem så mycket det går..."

Ang. skola, vård och omsorg. Betalar vi inte dessa via skattsedeln, Sverige har ju bland världens högsta inkomstskatter? Det räcker väl med det utan att vi dessutom skall betala dyrt för grejorna. Förresten, var det inte Mona Sahlin som yttrade sig om att betala skatter? Vad tycker hon idag?

Förutom att vi betalar skatt på inkomsterna, ska vi ju sen betala skatt på det vi köper för inkomsterna, då skattar jag ju för pengarna två gånger...

Om jag har en 100-lapp, betalar 1/3 i skatt och sen drar bort 25% av det som återstår efter att en tredjedel är dragen får jag bara hälften av det jag känade från början...

Och glöm inte att din arbetsgivare redan betalat 32% i skatt på din bruttolön! En del arbetsgivare skriver ut det på lönebeskedet under "erlagda sociala avgifter".

Så låt oss leka med tanken att jag jobbar på en fotobutik och får köpa objektiv till inköpspris, säg 1000:-. För att jag skall ha råd med det måste min arbetsgivare punga ut med nästan 3000:- i lönekostnader. Hur många objektiv måste firman inte sälja för att jag skall ha råd med det?

Men, nej, Sverige är inte fördjävligt. Det som är fördjävligt är att vi har haft världens högsta skatter i snart 30 år, men ännu inte världens bästa sociala skyddsnät!

/Fredrik

Senast ändrad:
flutte skrev:
Men, nej, Sverige är inte fördjävligt. Det som är fördjävligt är att vi har haft världens högsta skatter i snart 30 år, men ännu inte världens bästa sociala skyddsnät!
Fast vi ligger iallafall på andra plats enligt FNs välfärdsrapport som presenterades idag. Så rätt ok är det väl.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar