Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svenskt light grease?

Produkter
(logga in för att koppla)

hadoque

Medlem
Hej
Tänker ge mig på en genomgång av slutare ocg objektiv på min Isolette. I en amerikansk bok från biblioteket rekommenderas "Light Grease" som smörjmedel till vissa delar. Är det någon som har en aning om vad en svensk motsvarighet till detta kan vara?
 
Oscar Mannbro skrev:
Light grease är vapenfett.
Det vete sjutton om jag håller med.

Rent generellt betyder light grase bara lätt fett ( LF ), i motsats till tungt fett
( TF )
. TF är de flesta vapenfetter, särskilt de för tyngre vapen, det klassiska konsistensfettet, kullagerfetter, lagerfetter, etc. där det upptagna trycket i den smorda ytan skall kunna vara rätt stort, innan de smorda delarna tränger igenom smörjfilmen och kommer i kontakt med varandra. De ska dessutom vara rimligt värmebeständiga med bibehållen viskositet och vidhäftning. Motsatsen LF saknar krav på tryckhållfasthet och värmebeständighet, för att i stället ha krav på låg friktion och rimlig vidhäftning.

Jag skulle välja ett finmekaniskt fett med låg friktion och hög viskositer, kanske en aning klistrigt. PTFE ( teflonfett ) och raffinerat vaselin skulle vara förstaval för mig.
 
Du får 32 träffar på <Smörjmedel AND Stockholm> på Gula Sidorna. Carbona, Klüber och Wacker skulle jag fråga först, eller varför inte ringa till en kameraverkstad och fråga.
 
Efter lite egen sökning hittade jag vitt vaselin på apoteket och PTFE på biltema. Jag kör på det tror jag. Tack så mycket för hjälpen.
 
Tror inte du ska ha något fett alls i slutaren, däremot i snäckgången på objektivet. Slutaren bör rengöras i kemiskt ren bensin el ren aceton. När du lossat optiken från slutaren lägger du den i bensin/aceton något dygn. Låt den sedan torka (den torkar snabbt och vätskan avdunstar) och montera ihop igen. Är ingen expert men vet att fett i slutaren är förkastligt.
 
Nä, jag hade inte tänkt att ha fettet där, men tack för rengörningstipset!
Hade själv tänkt att jag skulle testa isopropylalkhol för rengörning. Verkar som att många använder det. Bensin kanske är bättre? Det stinker nåt hemskt dock, så om det är lika bra som alkohol så väljer jag nog det senare.

Enligt min bok så hör smörjmedel och plats i kameran ihop såhär:

Slow moving (rewind shaft, advance gears etc); light grease

Fast moving, small surface (focal-plane shutter etc); grahite powder in lighter fluid

Fast moving, large surface (lens shutter blades and control ring, automatic diphragm blades and control ring); no lubricant, graphite powder in lighter fluid, dry graphite rubbed on

High friction, high load (shutter tensioning claw etc); Molybdenum paste, lithium paste, graphite paste

Helical threads (focus rings); heavy grease

Utifrån detta tolkar jag det som att jag ska använda grafit till slutarbladen och litiumpasta till spännanordningen och ingenting i övriga delar av slutaren.

Jag ska också titta i en mer specifik bok i området innan jag sätter igång...
 
hadoque skrev:
....Fast moving, small surface (focal-plane shutter etc); grahite powder in lighter fluid.......Fast moving, large surface (lens shutter blades and control ring, automatic diphragm blades and control ring); no lubricant, graphite powder in lighter fluid, dry graphite rubbed on........Utifrån detta tolkar jag det som att jag ska använda grafit till slutarbladen och litiumpasta till spännanordningen och ingenting i övriga delar av slutaren....

Använd bara rätt sorts grafit (enligt texten) till centralslutarbladen som sitter i eller vid optiken på Isolette . Flytande grafit endast till focal plane shutter (slutare som sitter omedelbart framför filmen i focalplanet) och inget smörjmedel eller flytande graphit till centralslutare (lens shutter blades) utan torr grafit som gnuggas/gnids på (dry graphite rubbed on),
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.