hampusm
Aktiv medlem
Japp. Marknaden är självreglerande.Om ingen köper något av de svenska butikerna utan istället köper från utlandet slipper vi de "giriga svenska butikerna".
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Japp. Marknaden är självreglerande.Om ingen köper något av de svenska butikerna utan istället köper från utlandet slipper vi de "giriga svenska butikerna".
Det är inte bara du som tycker att det är dyrt i Sverige. Åkerier anlitar chaufförer från Rumänien. Byggföretag tar in Polacker. Många företag köper systemutveckling från Indien. Svenskproducerat kött är dyrare än dito från Argentina.
Snart står vi nog arbetslösa allihop då våra grannar hellre köper billigt från annat land
Jo, film har blivit dyrt, men det är inte det tråden handlar om, den handlar om att det är stor skillnad på priset på film beroende på vilket land jag handlar ifrån. En enda rulle film är 119kr dyrare i Sverige än om jag beställer den från Tyskland.När det gäller filmpriserna: kan det inte också vara så att filmmarknaden blivit lite knepig i och med digitaliseringen där t.o.m. jättar som Kodak kommit i gungning. Det är mycket lägre volymer det handlar om nu än tidigare så filmmarknaden har väl i viss mån blivit en nische-marknad istället för en massmarknad med helt andra förutsättningar och villkor än de som rådde under filmens storhetstid.
Vilka problem skulle det leda till? Hur rimligt är det att inte få bestämma över hur mycket man får ta i hyra för något man äger? Det är helt rubbat i min mening.
Du verkar inte ha förstått hur marknadsekonomi fungerar. Skulle bostäderna "stå tomma" så skulle hyresvärdarna givetvis tvingas sänka hyrorna.Frågan är väl snarare vad konsekvenserna blir. Jag vet många stora hyresvärdar i Stockholm som är aktivt emot marknadshyror av den enkla anledning att man ser för stora risker i sitt bestånd. Det avgörande är att någon måste trots allt betala hyran och redan innan vår nya ansträngda ekonomi hade många i hyresrätter en synnerligen begränsad ekonomi.
Några enstaka attraktiva hyresfastigheter i city kanske kan komma undan med övernattningslägenheter till företag med god betalningsvilja men i de allra flesta fall är jag övertygad om att lägenheter kommer stå tomma och/eller nyttjas i en gråzon. Hade jag ägt en fastighet hade jag helst velat ha ett tryggt bestånd där man känner till de som bor där över lång tid. Det gynnar både närområdet och fastighetens skick.
Stockholm är inte New York även om hippa PR-byråer gärna vill marknadsföra staden som sådan.
Som ett motargument till det jag redan skrivit så kan man kanske då hävda att det är upp till fastighetsägaren att själv upptäcka detta. Men då är skadan redan skedd och den stora smällen får de boende ta och inte fastighetsägaren.
Någonstans får man väl hoppas att om man opererar i denna bransch så finns det fortfarande en känsla av grundläggande samhällsansvar i botten. Hyresvärdarna går inte på knäna ekonomiskt .
Och för att inte riskera OT radering så vill jag till slut vända mig till OP: Jag förstår din frustration men är av uppfattningen att fysiska butiker är guld värda och betalar mer än gärna en liten mellanskillnad. Det står var och en fritt att handla utomlands till lägre priser men att i samma veva komma tillbaka och klaga på svenska priser är lågt.
Föreslår att du kontaktar en random återförsäljare i Sverige och be dom redogöra för sina siffror.
Om det fanns en hyresbostadsmarknad skulle det förmodligen stå dessa hyresvärdar fritt att ge rabatter till sina hyresgäster, och alltså inte tillämpa marknadshyror. Lite väl förenklat, kanske. Även rabatterade hyror på en marknad är marknadshyror.Frågan är väl snarare vad konsekvenserna blir. Jag vet många stora hyresvärdar i Stockholm som är aktivt emot marknadshyror av den enkla anledning att man ser för stora risker i sitt bestånd.
Om hyresvärdarna (delvis) lever på kommunala bidrag idag så skulle de väl kunna göra det i fortsättningen också? Eller är det Någon Annan™ som betalar mellanskillnaden idag?Det avgörande är att någon måste trots allt betala hyran och redan innan vår nya ansträngda ekonomi hade många i hyresrätter en synnerligen begränsad ekonomi.
Du verkar inte ha förstått hur marknadsekonomi fungerar. Skulle bostäderna "stå tomma" så skulle hyresvärdarna givetvis tvingas sänka hyrorna.
Vad får dig att tro att just bostäder skulle fungera helt annorlunda än alla andra varor och tjänster där man sätter precis vilket pris man vill?
Svaret är regleringen. Utan den är det samma sak som allt annat. Regleringen är problemet.
Edit: Svårt att låta bli att svara när nån citerar en, men jag ska försöka låta bli framöver. De som anser att stat och kommuner ska kontrollera vad folk får göra med sin egendom brukar inte vara särskilt benägna att ändra åsikt ändå, tyvärr.
Avregleringar ska inte ske över en natt, speciellt inte en så omvälvande avreglering som en avreglering av bostadsmarknaden skulle innebära.Införandet av marknadshyror gäller ju inte bara nyproduktion utan på sikt även befintligt bestånd.
Jag tror att det är bra om fler människor äger sin bostad. Ägande medför ansvar och ansvarsfulla människor beter sig bättre än ansvarslösa (lite av en tautologi, kanske ).Om inte företag, vem är den potentielle hyresgästen som kan betala 20 000 för en trea? De flesta resonerar nog att man då hellre köper (kanske inte just för stunden givet räntorna men rent generellt) och har då väsentligt större utbud och en förmodad skaplig prognos på värdeutveckling över tid.
Det här är intressant. En mätpunkt från verkligheten. ;-)Jag är på väg att flytta till en hyresrätt. Kostar 15 KKr per månad.
Det fick mig att tänka på att hyresregleringar inte är en unikt svensk företeelse. "Rent control" finns i en del stater i USA och i en del av dem är införandet av det delegerat till lokal nivå (städer). Av det du skrev om New York (jag antar att du syftar på staden New York) verkar det som att hyresregleringar där har minskat i betydelse.Jag nämnde tidigare att Stockholm inte är New York men faktum är att även i New York börjar det gå utför. De redan höga hyrorna har blivit ännu högre och folk tvingas flytta och bosätta sig längre bort från stan. Kärnan dör och staden tappar sin identitet.
Varför?men att i samma veva komma tillbaka och klaga på svenska priser är lågt
Det är lite som att spela biljard. Man drar iväg den vita kulan, sen blir det lite hur som.En härlig tråd att läsa en lördagskväll. Den börjar med en att ifrågasätta priset på en Godox-blixt och landar så småningom till kostnadsökningen på bostadsrätter i Stockholm och bostadsreglering i USA. Vilken resa!
Du verkar inte ha förstått hur marknadsekonomi fungerar. Skulle bostäderna "stå tomma" så skulle hyresvärdarna givetvis tvingas sänka hyrorna.
... och sedan hoppas alla ändå på att de ska få pensioner av moder Svea trots att ingen vill vare sig vill betala källskatt eller moms eller vad det nu kostar för att ge folk drägliga arbetsvillkor, gratis studier ända upp till universitetsnivå och i sammanhanget väldigt billig sjukvård som alla kan efterfråga vid behov och en bra barnomsorg som inte bara är förvaring och som folk faktiskt har råd med.