Annons

Svensk manual 20D

Produkter
(logga in för att koppla)
Yooda skrev:


Att utnytja canons resurser?
HAHA!!!
Tror inte Canon har dyrbara resurser som sitter o översätter en manual i taget... När dom väl gjort en manual så tror jag inte canon klagar om dom får tjäna pengar på att sälja några fler? ;)

Nä de klagar säkert inte men deras svenska återförsäljare kommer att göra. Det hela är naturligtvis ett sätt att få folk att köpa kameran i sverige istället.

Skulle Canon börja sälja manualer direkt skulle det nog inte ta så lång tid innan butiker började parallellimportera kameror och då skulle svenska Canon foto kåka hyggligt snabbt. Vilket i sin tur skulle innebära att alla Canonägare fick finna sig i att deras prylar skickas ut i Europa så fort det behövs service på prylarna.

Det går ju att beställa direkt i butik, fast min gissning är att många handlare kanske inte gör det av ren princip. Gör dom det så lägger dem garanterat på en schysst marginal. Varför? Jo de kommer aldrig att betrakta er som kunder. De vet i samma sekund som ni säger vad ni vill ha att ni aldrig kommer köpa nått mer av dem utan att ni vänder er till internet.

Så det är nog bara att ta konsekvensen av att handla billigt utomlands.


Ha det

Mvh
Maverick
 
Maverick skrev:
Nä de klagar säkert inte men deras svenska återförsäljare kommer att göra. Det hela är naturligtvis ett sätt att få folk att köpa kameran i sverige istället.

Skulle Canon börja sälja manualer direkt skulle det nog inte ta så lång tid innan butiker började parallellimportera kameror och då skulle svenska Canon foto kåka hyggligt snabbt. Vilket i sin tur skulle innebära att alla Canonägare fick finna sig i att deras prylar skickas ut i Europa så fort det behövs service på prylarna.

Det går ju att beställa direkt i butik, fast min gissning är att många handlare kanske inte gör det av ren princip. Gör dom det så lägger dem garanterat på en schysst marginal. Varför? Jo de kommer aldrig att betrakta er som kunder. De vet i samma sekund som ni säger vad ni vill ha att ni aldrig kommer köpa nått mer av dem utan att ni vänder er till internet.

Så det är nog bara att ta konsekvensen av att handla billigt utomlands.


Ha det

Mvh
Maverick

Konsekvenserna av att handla billigt utomlands?
Anledningen till att det är dyrare i Sverige är bla att det ingår en svensk manual?
Att köpa en svensk manual utan kamera gör inte att butiken tittar snett på en.

400:- för en manual + en kamera som är många tusenlappar billigare än i Sverige.
Vad är det för konsekvenser som man får ta?
Att kunnat köpa allt mycket billigare än i Sverige?
Att ha SAMMA garantivilkor som en kamera köpt i Sverige?
vet inte om jag missförstått dig, men vilka konsekvenser är det man får ta?
 
Ja du missförstår. Anledningen till att det är dyrare i sverige beror inte alls på manualen. Den automatöversätts och merkostnaden för det är en fis i världsrymden. Kostnaden för manuelen är helt och hållet principbundet.

Konsekvensen av att handla billigt utomlands är att servicen för eller senare oxå hamnar utomlands eftersom svenska fotohandlare kommer köpa prylarna utomlands de med. Det finns det redan handlare som gör. Det finns exempel där kundpris är lägre än inköpspris för svenska handlare. När det händer kommer inte Canon ha råd att ha service kvar i sverige. Det är konsekvensen...

Mvh
Maverick
 
1 anledning till att det är dyrare är att det medföljer en svensk manual...inget som jag gissar...DET är så...tycker du bör kolla med Canon innan du antar för mycket...om du läser tidigare i tråden så ser du att jag har varit i kontakt med Canon i Sverige angående manual...deras svar var att dom inte skickar ut svensk manual pga det ingår i priset när man köper kameran i Sverige.

Var nere hos en av våra lokala fotohandlare som inte ens har fått in 20D ännu...det var inga problem för han att beställa en svensk manual till mig. Nu blev det tyvärr lite för dyrt(han har höga priser normalt då han ligger mitt i City)
 
Som det ser ut nu så backar jag nog ur, då jag tror att jag köper den något billigare 350D istället.

Lycka till, ni andra.
Mvh Ulrica
 
Kakelgasten skrev:
1 anledning till att det är dyrare är att det medföljer en svensk manual...inget som jag gissar...DET är så...tycker du bör kolla med Canon innan du antar för mycket...om du läser tidigare i tråden så ser du att jag har varit i kontakt med Canon i Sverige angående manual...deras svar var att dom inte skickar ut svensk manual pga det ingår i priset när man köper kameran i Sverige.


Jo, och då måste det vara sant förståss :D Vad tror du att de skulle säga. "Nä vi säljer inte direkt för vi vill inte stöta oss med våra återförsäljer som vill sälja kameran oxå"

Som du själv säger så kan det skilja tusenlappar i pris mellan sverige och utlandet. Att då tro att en manual som säljs för 300:- skulle vara orsaken är minst sagt naivt.

Mvh
Maverick
 
Maverick skrev:
Jo, och då måste det vara sant förståss :D Vad tror du att de skulle säga. "Nä vi säljer inte direkt för vi vill inte stöta oss med våra återförsäljer som vill sälja kameran oxå"

Som du själv säger så kan det skilja tusenlappar i pris mellan sverige och utlandet. Att då tro att en manual som säljs för 300:- skulle vara orsaken är minst sagt naivt.

Mvh
Maverick

Say What?...och då måste det vara sant?
Nähe...Canon i Sverige ljuger alltså?

Jag skrev aldrig att alla tusenlapparna som skiljer skulle bero på manualen.
Jag skrev att 1 anledning...finns många fler anledningar till att det är billigare tex i Tyskland.
En är bla att dom köper in större parti och därmed får bättre rabatt.
Postorderföretag som TD kan hålla lägre priser då dom inte har dyra lokakostnader...o.s.v

Behöver du fler exempel eller poletten har trillat ner hos dig oxå?
 
Maverick skrev:
Jaja, fortsätt att tro det då om det gör livet lättare för dig.

/Maverick
Det gör det absolut...sen kanske vi kan återgå till vad denna tråden handlade om...att "sätta upp" sig på en lista för att eventuellt se om vi kan få ett bra pris på en svensk manual(varsin alltså)

Sen kan ju dom som tycker att vi får ta konsekvenserna av att ha fått våra kameror billigare söka sig till ett annat forum...
 
Hejsan!!

Här har ni en till som behöver Svensk Manual till 20d.. Om jag inte är för sent ute :)
Men jag är med.

Andreas Enroth Göransson
 
Stellan Wågström
Johan Gullberg
Ulrica Hållén
Jan Kivisaar
Jonas Samuelsson
Daniel Johansson
Martin Berntsson
Tony Åkerblom
Christer Carlevåg
Andreas Enroth Göransson
David Andersson
Thomas Carlsson

12 st nu (ber om ursäkt om jag missat något inlägg).

Glöm inte att säga till om ni vill hoppa av.

Det börjar se så trevligt ut att jag får nog börja ringa runt lite och undersöka priser.

Hoppas jag hittar något intressant.
 
om ni nöjer er med svensk manual i pdf-form så finns den på nätet. har ingen adress tillgänglig, men jag har filen här om någon är intresserad. kontakta mig isåfall.
 
Off topic

Om jag tillåts komma med min synpunkt på den offtopic diskussionen som uppstod tidigare i denna tråd:

Jag är benägen att hålla med Mawerick. Det att vi köper prylar billigare utomlands, det kan vara lite som att pissa på sig utomhus på vintern för att värma sig. Först känns det bara varmt och skönt men det går snabbt över.

Om vi alla skulle köpa våra Canon 20D eller andra Canon-kameror billigt från utlandet och sen bara beställa en svensk manual från de svenska kamerahandlarna, så skulle nog Canon Sverige konka ganska så snabbt... All support och service skulle flyttas till utlandet. Och vem kan vi tacka för det? Alldeles rätt, oss själva!

Sen om det är bra eller dåligt om det skulle hända, det kan vi bråka om i all oändlighet, men jag skulle i alla fall gråta en skvätt. Fast bara en liten skvätt, det finns ändå viktigare saker här i livet. :D

-Eeros
 
Tror inte att det är någon som inte håller med.
Däremot så får ju isåfall Canon/svenska handlare hålla lite bättre priser.
Vet att det är svårt för lilla Sverige att hålla samma priser som Tyskland.
Hade det rört sig om upp till 2000:- så hade jag inte tvekat att köpa från Sverige, men skillnaden är lite för stor fört att jag ska vara patriotisk.

JAG har ingas problem att SKICKA ner min kamera till Tyskland för reperation. Går tom fortare för mig att få paket från TechnikDirekt än från Cyberphoto.

Dessutom...denna disskution kan man dra längre...varför gynna svenska handlare på Internet istället för lokala handlaren?

Jaja, det handlar om garanti inom Sverige...bla...bla...bla
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.