Annons

Svensk A200 eller utländsk A2?

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus L

Aktiv medlem
Jag spinner vidare lite på en tanke jag har om inköp av digitalkamera. Funderar skarpt på en Dimage A200 som är på väg ut i affärerna, men ser samtidigt att för samma slant kan man få en A2'a från USA med massvis av tillbehör: vidvinkel-konverter, tele-konverter, stativ, filter, väska, minne m.m.

Det som gör mig sugen på A200'an är bildprocessorn. Jag behöver egentligen inte någon av de extra funktionerna A2'an erbjuder. Eller ska jag vänta tills jag hittar en A200 i USA?
Har KM garanti WorldWide?
Tips tack!

/Magnus
 
Eftersom jag inte vet vilket erbjudande du tänker på när det gäller A2 från USA med massor av tillbehör kan jag inte svara med 100 % säkerhet. Men en varningsflagg kan jag hissa. Tidigare har jag sett dylika erbjudanden och min erfarenhet är att dessa tillbehör som skickas med kan lika gärna stanna i affären och på så sätt få ner fraktkostnaden. Underförstått: medskicket är rena dyngan. Konvertrarna är knappast original och lär vara obrukbara för en seriös fotograf pga vinjettering. Stativet är tveksamt ur stabilitetssynpunkt osv.
Läs gärna på denna länk:
http://webpages.charter.net/bbiggers/DCExperiments/html/body_dimage_7_.html
Där finns en del skrivet om konvertrar av olika slag.
Det som lovas i en del annonser är inte alltid guld och gröna skogar!
Dessutom saknar A200 en väsentlig funktion, nämligen den tiltbara sökaren. Den tycker jag är guld värd. Betydligt bättre än en lut- och svängbar display. Den är ju inte alltid lika användbar som sökare när ljuset ligger på.
 
Bra svar

Tack. Det var ett bra och givande svar. Det enda jag värdesatta var just de extra objektiven. Men fortfarande så är det så att det är billigare att köpa kameran i USA, och jag har en kollega som ska över dit om en månad.
Tilitbara sökaren kan jag tänka mig vara utan (har dock aldrig provat). Hur som helst är båda A2 och A200 kameror som passa mig perfekt och ger mig utrymma att utvecklas i mina foto-kunskaper. Dock så känns ju A200 som en nyare kamera och jag hoppas att den hinner ut i butikerna i USA på en månad.....
 
Vad är det för skillnad på A200 bildprocessor CxProcess III och den som sitter i A1 och A2? Är det någon som vet vad A1/A2 inehåller för bildprocessor?
 
"Jag behöver egentligen inte någon av de extra funktionerna A2'an erbjuder."

Bara som en liten varningsflagg !

Utan att veta exakt, men har inte A200 en väsentligt sämre upplösning i EVF:en mot A2:ans 922000 punkter ? Om så är fallet bör Du nog fundera till ett tag, ser Du inte vad Du håller på med så faller en del andra "finesser", typ manuell fokusinställning.

Rätta mig gärna om jag har fel ;)

/Kristian
 
Många punkter

Jag önskar att jag kunde få "rätta dig", men det går inte. Du har så rätt så....
Jag hade inte tänkt på detta eftersom jag bara läst som snabbast på Cyberphoto om sökaren där det står att den ej är tiltbar. Så jag trodde att det var enda skillnaden......

Nu när jag letar lite mer så ser jag att A200'an har 235.000 punkter i upplösning och jämför man det mot 922.000 så är det en jätteskillnad. Men hur märks det egentligen? Jag letar vidare och ser att sökare i A1 har 235 tusen, Canons Pro1 har 235, och att KM's Z3 (som jag tittade på först) har 118. Så just nu undrar jag nog snarare om 922 är väldigt mycket i stället för att 235 är lite (som om jag inte låg vaken innan......)

Nu får jag försöka hitta nån med en Z3 eller A1 så jag kan kolla lite i sökaren och se om detta räcker för mig eller inte. Jag gissar att det räcker, eftersom jag, troligen, kommer fota alla bilder med skärmen igång.

*ha ha* För 2 veckor sen hade jag bestämt mig för en Z3'a, och nu är jag, nästan, inne på en A2'a. Fortsätter jag så här 2 veckor till så blir det väll en D7D.......
 
Skillnaden på sökarna är som natt och dag!
Jag har själv 7i och den sökaren är inte så bra som man skulle önska. Det går hjälpligt i de flesta situationer att ställa skärpan manuellt. Ofta måste jag använda förstoring av sökarbilden för att vara säker. Lite tidsödande. Jag har dock tittat i sökarna på bode A1 och A2 och det är EENNOORRMM skillnad! I A2 går det att ställa skärpan nästan som en vanlig analog spegelreflex. Jag skulle inte tveka en sekund mellan en kamera med A2´s upplösning på sökaren och någon annan. Som grädde på moset får du tiltbarheten vilket jag uppskattar mycket. Det är betydligt bekvämare att se genom sökaren när du använder stativ och inte vill ta bilder ur fågelperspektiv. Det är ju inte nödvändigt att alltid fotografera från din ögonhöjd. Det är ofta att föredra att sänka kameran något.
 
Magnus,

har du sett nåt pris på A200:an i USA?

Går också och väntar på att den ska dyka upp på marknaden (ska ut och klämma på den på Sollentuna Foto mässan den 13:e Nov...blir Ni irriterade på killen som lägger beslag på A200:an en hel dag - kan det vara jag, slå mig inte snälla!).

Magnus igen: vart bor du? Om du (eller är bara din kollega som åker) ska köpa den i USA kanske vi kan gå samman för ett gruppköp i miniatyr och dela på eventuella kringkostnader? Jag finns i Sthlm/Uppsala-trakten.

A2 är även ett alternativ för mig.

Började också på Z3 nivå för ett par veckor sedan, men mitt enda alternativ (idag) är A2 eller A200.
 
A2´s sökare är värd de extra hundralapparna... även om den vridbara skärmen är mycket trevlig. Jag vill ha både och! A2 har intervalltagning, kan fjärrstyra blixtar... A200 är bättre på att filma och levereras med fjärrkontroll. (A2 kan fjärrstyras med tråd)

Kan A200 nyttja vertikalgreppet? Om inte så är det ytterligare ett stort plus för A2. Kameran får en helt annan känsla och med dubbla batterier så går den som en Duracellkanin...

Men till syvende o sist... sökaren på A2 får mej nästan att hoppa från min A1... men jag väntar tålmodigt in nästa modell, kanske en A3 med allt som A2 har + den vridbara skärmen som A200 har o så nåt alldeles nytt som vi inte ens kan tänka oss nu kanske ;-)

De som inte tror på EVF som framtidens sökare har inte tittat i en A2... den är inte alls perfekt, men den är väldigt bra! Och när du har vant dej vid den tiltbara sökaren kommer du inte vilja ha nåt annat. Tyvärr gör det urvalet av kameror litet, men är man bortskämd så är man...
 
För 5 minuter sedan la jag en beställning på en A2 och lite tillbehör (från Cyberphoto). Hoppas bara jag inte lyckats skruva upp mina förväntningar för högt nu. Handhavandemässigt verkar kameran dock vara exakt det jag söker. Återstår att se om det beryktade brusproblemet egentligen är något som jag bryr mig om. Lovar återkomma med några testbilder så snart kameran finns i min hand.
 
HDFS) (KGS skrev:
Kan A200 nyttja vertikalgreppet? Om inte så är det ytterligare ett stort plus för A2. Kameran får en helt annan känsla och med dubbla batterier så går den som en Duracellkanin...

Någon som vet nåt om det nya batteriet i A200:an?? BP-800 mot BP-400 i A2:an.
 
A200

Alltså, jag brukar ligga å vrida mig isängen på kvällen och klura på denna fråga. A2 eller A200????
I den stackarns Nikon jag har idag (vågar inte nämna modell), har jag tagit ca 5 bilder genom att titta i sökaren - hade dåliga batterier för tillfället. VIsst är en bra sökare viktig, men jag undrar om det verkligen är det för mig?? Jag klurara vidare och tänker att förusärrningarna för att ta en bra bild är nästan identiska - för det är ju inte sökaren som tar bilden (nu jämför jag för mitt eget bruk, som till 99% kommer att vara titta-på-skärm). Enda nackdelen är att den tar bilder på 1/3200 i ställer för 1/4000.
Men bildprocessorn i den är samma som i D7D, och jag tror faktiskt att denna kamera kommer att passa mig väldigt bra. Nu vill jag helst inte titta i sökaren på en A2'a, för jag har tillräckligt stora problem att välja kamera ändå.....
Av nån anledning så lockar det mig med att det är en "ny" modell. Men som sagt så kollade jag först på Z3'an, så jag har redan gjort ett rejält hopp uppåt genom att kika på A200.

KG!
Jag blir, precis som du, nyfiken på vad som kommer i en A3 (eller vad den kommer heta), men jag är övertygad om att prislappen inte kommer sjunka, och jag har egentligen redan passerat budgeten.

Hasse!
Jag hade problem nog att övertala kollegan att ta med EN kamera(+ en blixt). Jag har inte sett några priser i USA ännu (brukar kika på www.bizrate.com). Jag fick svar från KM i sverige idag att den börjar levereas i början av November, vilket skulle vara precis då kollegan är där. Då kommer jag köpa det med leverans till vårat kontor i USA, så hon kan ta med den hem därifrån.

Men det är många nätter med dålig sömn kvar tills det är dags...... *puhst*
 
A2 i USA

Här säljs A2:an för $659

Clickfordigital

Frakt tillkommer.

Sen kan man undra om det är säkert att skicka efter den från USA?

Hur är det med momsen?

_________________________________

Thomas Eriksson
 
Re: A200

Magnus L skrev:VIsst är en bra sökare viktig, men jag undrar om det verkligen är det för mig??

På en kompaktdigitalkamera är sökaren nästan överflödig. På min digitala pocketkamera använder jag den sgs aldrig, men på min digitalkamera så använder jag den till 90% och sökaren i en A2 visar bilden så som den blir efter exponeringen. Bländar du ner så blir det mörkare i sökaren, ökar du tiden så blir det ljusare, ändrar du ISO-talet så ser du effekten direkt i sökaren. Gäller även A200. Såklart.

Det som är knepigt att vara helt säker på utan att förstora ordentligt (A1/A2 kan förstora sökarbilden 8x mot A200 4x) är att skärpan ligger helt rätt. Där slår A2 A1 (och därmed A200) med hästlängder...

På Cyberphoto skiljer det 600 kronor... har du kameran i två år så är det 25 spänn i månaden... två liter bensin...

A200 är en ny modell men den är lanserad som en "lillebror" till A2. Det finns flera skillnader om du lusläser prospekten. Du kan t ex skräddarsy en A2 så att olika lägen på programratten motsvarar dem du väljer. Jag har t ex Rawformat på ett läge, ultrasnabbserietagning på ett läge, vanlig serietagning på de övriga och olika ISO-tal förprogrammerade för att snabbt kunna växla...

Vill du kan du t o m förvälja olika vitbalanser (tre st) för platser du ofta fotograferar på o inkludera det valet bland övriga förprogrammerade val... du hinner inte tröttna på din A2 första året.

Intervalltagning verkar inte finnas på A200, kanske onödigt, kanske inte, men du kan ställa in A2 på att ta en bild var 30 sekund eller en gång per dygn (och många olika intervall däremellan förstås) i upp till 240 bilder... Ställ kameran på stativet, låt den fånga hela solnedgången medan du suger i dej en Carlsberg eller tre...

Placera den framför blomman o lägg dej i skuggan medan den slår ut... ställ upp kameran på tomten o bygg färdigt garaget... ställ kameran i ett hörn o låt den föreviga festen eller barnens lek, allt blir så spontant när de inte vet att de fotograferas, well, jag har använt funktionen rätt många gånger.

Det är nog inte många som haft en A1/A2 bara ett år o provat "allt". Jag hade Dimage 7 innan så jag har provat nästan allt, men fortfarande har jag inte testat night-movie, det får bli nån mörk höstnatt ;-)

Jag tycker att prisskillnaden är för liten mellan A2/A200 för att krypa ner till A200 om du nu inte tänker filma mycket, för då är A200 bättre...
 
Tja. Både A2 och A200 verkar likvärdiga och vissa nackdelar hos A200 kan vara fördelar. Jag är intreserad av den nya tekniken i A200, den verkar ha en annan CCD och man sätter inte dit en ny CCD om man var nöjd med den som satt i A2

A200 är mindre. Den är därför troligen lättare att ta med sig och har en mindre vikt. Andra saker som skiljer sig är att A200 har 4x digital zoom... om det nu är nått att komma med. Men den har även ISO 50 vilket är en klar fördel. Men den kortaste slutar tid är 1/3200s (1/1600s i manuellt) vilket knappast är sämre med tanke på att man som sagt har ISO 50.

A200 kan även filma 15 bilder/sex i 800x600 eller med 30 bilder/sec i 640x480 vilket även det är en fördel.

Vad mer skulle man kunna önska sig? Att sökaren inte går att tilta upp är väll ingen större nackdel med tanke på hur man kan vrida displayen?

Eller har jag missat nått? För jag tycker att valet givetvis borde ligga på en Svensk A200.
 
A2 har iso 64... o en mycket bättre sökare... funkar batterigreppet på A200? o resten som jag beskrev ovan är det värt ett par hundringar? det skiljer inte mer...
 
Hur i hela friden kan någon med berått mod påstå att en tiltbar sökare skulle kunna ersättas av en vridbar display. För det första är det svårt att skärma av ströljuset från displayen och hur skall det då vara möjligt att se vad som försiggår i kameran. För det andra mister man ju den stabilitet som kontakten med huvudet ger när man håller kameran mot ögat. Kanske inte så viktigt när man använder stativ, men nog så viktigt när man plåtar på fri hand.
Dessutom har displayen på A200 bara 134000 pixlar. Inte särskilt upplyftande! Jämför med A2´s sökare med 922000 pixlar. Knappast lönt att jämföra tycker jag.
Om priset bara skiljer 600:- blir det 0,076 öre per pixel i merkostnad för A2! Väl använda pengar skulle jag vilja säga.
Så vitt jag kan utläsa av Minoltas hemsida och deras presentation av A200 finns det inget batterigrepp till den.
 
Hade frågan vara att köpa båda från Sverige hade mitt svar kanske blivigt nått annat, men bara kanske.

ISO 50 och en lägre vikt samt mindre format är nått som kan vara ber om man är natur fotograf.

Alla gillar inte batterigräppet och tar hellre med sig 4 eller fem extra batterier om man skall vara ute längre.

Jag ser fördelar i A200 och alla A2 ägare får ha överenseende med detta.

Men det mest intresanta är den nya tekniken som finns i A200 och den intresanta frågan är vad den nya CCDn går för.
 
Varifrån har du fått att det är en helt ny CCD?? Hur stor skillnad är det på ISO 50 och ISO 64?? Jag ser också fördelar med A200, främst för filmning...
 
Jag kanske läste fel.
- Ny bildprocessor (CxProcess III)
Står det på www.cyberphoto.se och det tyder på att det är ny teknik i kameran. Skilnaden mellan ISO 64 och 50 är ganska stor och lägra ISO är inget man tackar nej till då det ofta ger bättre detalj i bilder.

Men jag vet att jag har åsikter som kan sticka sig mot vad A2 ägare tycker men jag tänker åter inte ljuga och ge falska fördelar till någon kamera bara för att det är poppulärt.

Den grymma sanningen är att A200 trots att man kallar den för "lillebror till A2" så har den vissa fördelar som gör att den inte är sämre än A2. Jag älskar att använda displayen då jag ofta fotograferar i udda vinklar.

Vad ni än tycker om detta så skulle jag hellre föredra att köpa en svensk A200 än en A2 från utlandet med tanke på garanti och köprtyghet mm.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.