William Spiik
Aktiv medlem
"vilken slags svartvit färg"?!
Sorry, kunde inte låta bli.
Hahahaha, märker nu i efterhand hur kul det låter! Men jag tror att du vet vad jag menar.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
"vilken slags svartvit färg"?!
Sorry, kunde inte låta bli.
Hahahaha, märker nu i efterhand hur kul det låter! Men jag tror att du vet vad jag menar.
Kanske dags att återföra den här tråden till ursprungsfrågan
Sedan att bilderna ändå var i färg när jag laddat över dessa till datorn spelade ingen roll.. och var inga problem.. Den svartvita konverteringen tog som sagt inte så lång stund.. Mitt arbetssätt är in med bilderna i Lightroom. I lightroom justerar jag nivåerna, gör ev. "städning" av bilden (sensorfläckar) nollställer "blacks" och sedan tar jag in bilden i Ps CS4 där all konvertering sker, just för att kunna arbeta med de svartvita nyanserna i färgkanalerna.
Ang det här insticksprogrammet som nämns längre upp i tråden, så har jag tidigare arbetat med detta och visst det är helt suvärent. Däremot missade jag en lite detalj då pga av total okunskap, jag missade att först konvetera bilden till svartvitt så vid utskrifter slog vissa färgnyanser igenom.. Alltå använder man dessa program så konvertera först bilden till svartvitt ändå.
Ja, fotar man i RAW och har svartvitt som "mål" så ska man absolut utnyttja möjligheten att se bilden svartvit i displayen.
Två funderingar:
Vilka fördelar ser du med att lämna Lightroom för att göra konverteringen i Photoshop?
Är det Silver Efex Pro du menar när du skriver att man ska konvertera till svartvit innan man använder det? För mig låter det lite märkligt. Menar du att det blir färger kvar i bilderna annars? Det är inget jag känner igen.
Att jag gör konverteringen i PS är nog egentligen bara en vana jag skaffat mig, mycket av arbetet kan man ju faktiskt göra redan i LR som sagt, det jag däremot kanske känner mig tryggare med är att arbeta i lager.
Ang Silver Efex Pro, så var det detta program jag använde och vissa färgskiftningar (stick) slog igenom i printningen den gången jag beskriver, men som sagt, kunde jag varit ytterligare någon miss av mig som sagt. Svartvit blev iallafall inte bilden, vilket var pinsamt då den skulle användas i en tävling där temat var just s/v.
...och var finns magenta?
Det är inte min lösning att låta ett papper stå för det vita, det är en naturlag i tryck/printsammanhang. Grundläggande kunskap i alla sammanhang där en bild hamnar på papper.
För övrigt har jag inte pratat om additiv färglära i den här tråden.
Det är ju, oavsett vilken utrustning man har, alltid förmågan att nyttja det man har som spelar roll.Jag vill helst inte att det är kameran det skall bero på om det blir bra eller inte, utan min egen förmåga att nyttja det jag har. Att det blir lite som det blir, att nyttja grejornas egenskaper till nått possitivt)
Ang diskussioner om svartvita utskrifter, Moderskeppet bloggade om detta igår kväll..
I mitt fall, handlade det inte om en billig hemmaskrivare, jag hade lämnat in min bild, så här var det nog så (lika bra att erkänna) skit bakom spakarna (jag själv)
http://www.moderskeppet.se/live/arkiv/2010/varfor-ar-det-sa-svart-med-svartvitt-i-skrivaren/
(Jag har överhört konversationer av dem som tagit ner sina bilder från fotoutställningar/tävlingar för att ljuset inte är rätt... Då är jag av den linjen att då har man inte lyckats så bra och får gå hem och försöka igen)
Nja, att man tar ner bilder på en utställning för ljuset inte är bra, har faktiskt ingenting med utskrifterna att göra.. Det är helt enkelt så att fel ljussättning, fel ljus, för mycket ljus, för lite ljus, kan förstöra en bild helt på en utställning.. det har ingenting med utskriften att göra
Äh- Vaddå?? Nu skojar ni båda med mig? Nog borde väl en bild tåla att beskådas även i nära nog vilket hyffsat ljus som helst? Jag tror inte heller det har med utskrifterna att göra utan att bilden kanske inte är så bra som man kanske vill tro från början. Om bilden inte ser kul ut utan kraftig spot kanske bilden borde redigerats lite ljusare eller nått åt det hållet. Varför ser de andra bilderna ok ut? Var det annolunda ljus där?
Att ta ner bilderna och bära hem dem igen kanske kan motiveras om vinet smakar skit, arrangören har kass service och jag måste betala entre för mina egna bilder...
Lite ungefär samma som jag ser på fotosidans pooler nån bild som fått en kommentar i stil med "blev den inte lite mörk?" och får fotografen försvarar sig med att betraktaren har felkalibrerad skärm. Jo, hejsan. Det gick ju att läsa texten i kommentarerna i alla fall. Och andra bilder ser ju hyffsat ok ut...
Kan herrskapet avgöra om denna bild är gjord analogt och därefter scannad eller om det är en digital bild från början?
http://www.fotokonst.net/html/landskap_13.html