Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svartvitt

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag är rädd för att Magnus har rätt. Svart är inte färg, fick jag lära mig på fysiklektionerna.
Ni har fel båda två.

Perceptuellt är, som jag redan påpekat, svart en färg.
Fysikens sätt att beskriva färg som olika våglängder av elektromagnetisk strålning betyder inte att svart inte är en färg.
Färg är nåt som formas i vårat medvetande, och är inte en egenskap hos naturen!
 
Ni har fel båda två.

Perceptuellt är, som jag redan påpekat, svart en färg.

gorse sa samma sak jag fast på annat sätt. Av analog foto lärde jag mig att på bilderna med rätt exponering en svart färg förekommer aldrig. Bara om bilden är över exponerad. Annars får man alla nyanser av det gråa färgen med olika blandningar av det t.ex. röda eller blåa färgen. Eller med andra ord - något som vi uppfattar som svart kan man bara se i det kolsvarta rummet. Allt annat blir lite ljusare.
 
Svart är ingen färg, svart är faktiskt själva definitionen av vad som inte är färg.

Färg = reflekterat ljus
Svart = inget reflekterat ljus

Vad vi uppfattar som svart är en helt annan sak. Vi ser det som hjärnan berättar för oss så den frågan blir väldigt meningslös.
 
Om man googlar på färglära hittar man tusen och fler tusen sidor som beskriver färgcirklar och grundfärger. Man behöver inte tvivla... Svart är när inget ljus reflekteras och definieras inte som en färg. Ingen våglängd=ingen färg. Som nån var lite inne på om att se färger i mörka rum... Mja, röda saker i mörka rum är inte röda längre, inte förän de belyses med blandljus. Lys med monokront ljus och världen ser mycket annolunda ut. Prova att sortera en påse bilar när ni åker genom Fredhällstunneln så förstår ni vad jag menar.

Enda gången man kan tala om svart som färg enligt min mening är i vardagstal när man skall köpa färgburkar i färgaffären och skall måla med svart färg. Men fotograferar du av de svarta nymålade listerna så är de inte svarta på korten.

Joakim, tittade du föresten på min länk med rutor i skugga och mörker? Jag tror det är det du menar och då kan jag ge en halv poäng.
 
Svart färg eller inte, den frågan kan man nog definiera ihjäl. I subraktiv färglära (CMYK) krävs det tre heltäckande färger för att det ska bli svart, Gul, Magenta och Cyan. I teorin i alla fall, den blir lite svartbrun och det är bl a därför man använder svart färg i tryck/print. Teorestiskt behövs alltså inte svart färg i de sammanhangen.

Jag väljer att kalla svart för färg, den består ju av tre färger.
 

Bilagor

  • colour.jpg
    colour.jpg
    51 KB · Visningar: 221
Men, i CMYK? Näe? Det är ju prick samma principer som att måla golvlisterna svarta med svart färg ur burk.

Och det framgår också om man googlar på subtraktiv färglära att svart är inte färg. I subtraktiv färglära går ju ut på att subtrahera färg tills det inte blir nått kvar. Man filtrerar bort. Det blir svart dvs inget kvar. Om man tänker sig en ljuskälla med blandljus och man sätter ett filter i cyan, magenta och gult så blir det grått. Eller om man filtrerar mer så blir det grå mörkare. Ju mer man filtrerar, ju mörkare blir det. När det är svart är det ingenting kvar. Om man håller upp en masonitskiva mot ljuskällan kanske man med god vilja kan kalla det svart. :-/

Och precis tvärtom i addetiv färgblandning, man lyser med rött, grönt och blått och i den area där alla färgerna är med, blir det blandfärgat ljus, det vi kallar vitt. Med andra ord vitt är inte heller nån färg (eller egentligen är det det, det är ALLA färger på en och samma gång)

Återigen, (nu behöver jag inte upprepa mig mer) så är svart vad man hittar i en målarfärgsburk hos färghandlaren. Vore det svart på riktigt så skulle det bli väldigt spännande att måla väggarna i ett rum med svart färg. Eller uppfinna en svart-lampa... Som gör mörkt i ljusa rum när man trycker på knappen.

Men det är praktiskt att i vardagstal tala om både svart och vitt som färger när vi skall köpa brukar med färg, eller beskriva vad vi menar när vi beskriver hur foton ser ut, eller vad man fyller bläckskrivaren med för nått.
 
Ni har fel båda två.

Perceptuellt är, som jag redan påpekat, svart en färg.
Fysikens sätt att beskriva färg som olika våglängder av elektromagnetisk strålning betyder inte att svart inte är en färg.
Färg är nåt som formas i vårat medvetande, och är inte en egenskap hos naturen!

Du får läsa på lite. Det är alltid bra att göra det innan man påstår att andra har fel.
 
Men, i CMYK? Näe? Det är ju prick samma principer som att måla golvlisterna svarta med svart färg ur burk.

Och det framgår också om man googlar på subtraktiv färglära att svart är inte färg. I subtraktiv färglära går ju ut på att subtrahera färg tills det inte blir nått kvar. Man filtrerar bort. Det blir svart dvs inget kvar. Om man tänker sig en ljuskälla med blandljus och man sätter ett filter i cyan, magenta och gult så blir det grått. Eller om man filtrerar mer så blir det grå mörkare. Ju mer man filtrerar, ju mörkare blir det. När det är svart är det ingenting kvar. Om man håller upp en masonitskiva mot ljuskällan kanske man med god vilja kan kalla det svart. :-/

Och precis tvärtom i addetiv färgblandning, man lyser med rött, grönt och blått och i den area där alla färgerna är med, blir det blandfärgat ljus, det vi kallar vitt. Med andra ord vitt är inte heller nån färg (eller egentligen är det det, det är ALLA färger på en och samma gång)

Återigen, (nu behöver jag inte upprepa mig mer) så är svart vad man hittar i en målarfärgsburk hos färghandlaren. Vore det svart på riktigt så skulle det bli väldigt spännande att måla väggarna i ett rum med svart färg. Eller uppfinna en svart-lampa... Som gör mörkt i ljusa rum när man trycker på knappen.

Men det är praktiskt att i vardagstal tala om både svart och vitt som färger när vi skall köpa brukar med färg, eller beskriva vad vi menar när vi beskriver hur foton ser ut, eller vad man fyller bläckskrivaren med för nått.

Det är nog mer en filosofisk fråga snarare än fakta.

I mitt exempel blir tre färger svart, det går inte att komma ifrån. Tryckfärger är transparenta och blandar sig med varandra och då uppstår nya färger. T. ex svart om man blandar 100% gul,100% magenta och 100% cyan. Eller grått om man har svagare värden av respektive färg. Även grått är en färg enligt mig.

Gör en 100% gul bakgrund i PS, måla därefter med 100 % Magenta (i läge multiplicera för att simulera subtraktiv färglära). Måla sedan med 100% Cyan. Vad får du, jo svart! (eller nästan svart i alla fall)

Förstår faktiskt inte liknelsen med svartmålade lister och masonitskivor...
 
I mitt exempel blir tre färger svart, det går inte att komma ifrån. Tryckfärger är transparenta och blandar sig med varandra och då uppstår nya färger. T. ex svart om man blandar 100% gul,100% magenta och 100% cyan. ...
Förstår faktiskt inte liknelsen med svartmålade lister och masonitskivor...

Jag har inte mer argument utan att upprepa mig. I subtrativa blandningar är även tryckfärg en FILTRERING av färger. Lättare att förstå om man tänker sig färgade glasskivor som man håller upp mot en ljuskälla. Därav min gämförelse med en masonitskiva. Alla tre färgerna blir lika transparanta som just en masonitskiva. Jag säger inte att du har fel i sak vad det gäller tryckteknik, där har du säkert mer erfarenhet än mig. Men om vi vänder på saken... vilka färger blandar du för att få vit (i subtrativ färglära)? Fast jag tvivlar på att vi kommer längre. Och för mig spelar det ingen roll.

Edit: Var finns svart i regnbågen?
 
Jag har inte mer argument utan att upprepa mig. I subtrativa blandningar är även tryckfärg en FILTRERING av färger. Lättare att förstå om man tänker sig färgade glasskivor som man håller upp mot en ljuskälla. Därav min gämförelse med en masonitskiva. Alla tre färgerna blir lika transparanta som just en masonitskiva. Jag säger inte att du har fel i sak vad det gäller tryckteknik, där har du säkert mer erfarenhet än mig. Men om vi vänder på saken... vilka färger blandar du för att få vit (i subtrativ färglära)? Fast jag tvivlar på att vi kommer längre. Och för mig spelar det ingen roll.

Edit: Var finns svart i regnbågen?

Hehe, jag blandar INGA färger alls för att få vitt i subtraktiv färglära. Det vita består av pappret det trycks eller printas på. Därför menar jag att svart är en färg eftersom den består av tre olika färger.

Rätt meningslös diskussion egentligen, så jag tackar också för mig i den här tråden. Nu väntar bärs och HIF på hemmaplan mot Gais!
 
Hehe, jag blandar INGA färger alls för att få vitt i subtraktiv färglära. Det vita består av pappret det trycks eller printas på. Därför menar jag att svart är en färg eftersom den består av tre olika färger.

Och om papperet är rött?

Det går givetvis inte att föra ett resonemang kring detta om du utgår från ett vitt papper. Görans fråga var både korrekt och logisk. Du valde att svara på den genom att ändra förutsättningarna för hela diskussionen. Det kan man också göra, men det känns lite fånigt. :)

Heja HIF!
 
Och om papperet är rött?

Det går givetvis inte att föra ett resonemang kring detta om du utgår från ett vitt papper. Görans fråga var både korrekt och logisk. Du valde att svara på den genom att ändra förutsättningarna för hela diskussionen. Det kan man också göra, men det känns lite fånigt. :)

Heja HIF!

Vadå ändra förutsättningarna?! Jag har HELA tiden pratat om subraktiv färglära och tryck eller print. Vitt papper är högst relevant i den frågan eftersom det är den enda vita källan i de sammanhanget.

Jag tror inte du förstår vad det handlar om.
 
Vadå ändra förutsättningarna?! Jag har HELA tiden pratat om subraktiv färglära och tryck eller print. Vitt papper är högst relevant i den frågan eftersom det är den enda vita källan i de sammanhanget.

Jag tror inte du förstår vad det handlar om.

Nej, jag förstår inte varför du blandar in ett vitt papper när additiv och subtraktiv färgblandning diskuteras.

Frågan du fick var hur du blandar vit färg i subtraktiv färglära. Din lösning var att låta ett papper vara vitt. Det är dock inget svar på frågan. Man blandar inte vit med hjälp av andra färger i subtraktiv färglära. Just därför säger man att vit inte är en färg.
 
Senast ändrad:
Nej, jag förstår inte varför du blandar in ett vitt papper när additiv och subtraktiv färgblandning diskuteras.

Frågan du fick var hur du blandar vit färg i subtraktiv färglära. Din lösning var att låta ett papper vara vitt. Det är dock inget svar på frågan. Man blandar inte vit med hjälp av andra färger i subtraktiv färglära. Just därför säger man att vit inte är en färg.

Det är inte min lösning att låta ett papper stå för det vita, det är en naturlag i tryck/printsammanhang. Grundläggande kunskap i alla sammanhang där en bild hamnar på papper.

För övrigt har jag inte pratat om additiv färglära i den här tråden.
 
Senast ändrad:
Det är inte min lösning att låta ett papper stå för det vita, det är en naturlag i tryck/printsammanhang. Grundläggande kunskap i alla sammanhang där en bild hamnar på papper.

För övrigt har jag inte pratat om additiv färglära i den här tråden.

Jag tror vi andra gjorde det däremot, och jag trodde det var de inläggen du kommenterade. Sorry om jag missförstod vad du pratade om.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.