JazzBass
Aktiv medlem
Använder man svartvitt i kameran så kan man ju inte använda RAW, vilket begränsar hur mycket detaljer man kan återge framför allt i högdagrarna, så det motverkar ju direkt den eventuella vinsten vad gäller dynamiskt omfång man skulle få med att använda färgfilter (hur det nu skulle gå till).
Den enda vinsten, som jag ser det, med att använda färgfilter är att man får något mindre brus om man tex väger den röda kanalen tungt. Av samma anledning kan man använda det även för att justera vitbalans (man får ju lätt mycket brus i den blå kanalen i glödlampsljus, tex).
Visst kan man fotografera i raw och ha kameran inställd i s/v-läge, så jag vet inte riktigt om jag kan hålla med dig här. Använder man t.ex. lightroom som jag börjat med nyligen så är det ju inte heller svårare att fotografera i raw än att köra jpeg.
Istället för att tvingas underexponera för att spara högdagrar och därefter försöka ljusa upp lågdagrarna (med brus som följd), kan man ju filtrera bort de färger som kraftigast orsakar överexponering. Då får man det dynamiska omfånget något komprimerat, och det borde då vara lättare att fånga på ett bra vis. Men jag har inte testat nåt ännu, så jag får återkomma med resultat senare...