Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Svartvitt med canon10D

Produkter
(logga in för att koppla)

johaneriksson

Aktiv medlem
Hejsan!

Har en liten fråga att ställa till er som kan.
På de flesta små digitalkameror brukar det finnas läget svartvit och man kan då fota och se resultatet av det svartvita fotot.
På Canon10D verkar denna funktion inte finnas (är det ngn som vet om och var den finns?) och blir en bild som man tar i färg verkligen svartvit, som den ska vara om man gör om den i tex photoshop.
Tycker det är lite tråkigt om denna funktion inte finns för då kan man ju inte förhandsgranska resultatet.
Hoppas ngn kan hjälpa till med detta lilla irreterande problem.

Finns inte mig veterligen. Man får göra om det in PS. I slutändan ger det dig mer kontroll. Det är inga som helst problem att göra om till svartvitt i PS, det gäller att bara göra på rätt sätt. ;-)

Att ha en sådan funktion i kameran är överflödig. Detblir attans mycket bättre kontroll över reultatet om det sker i efterbehandlingen av bilden, då det går att simulera känsligheten för olika färger bätttre än att kameran själv skulle fixa svartvita bilder, samtidigt som den skulle kasta färginformationen. Det är bra att svartvitt val inte finns i kameran.

Du har ju redan fått flera svar - men jag måste tillägga att det inte är så konstigt att funktionen saknas på 10D. Vill du ha en sådan funktion får du köpa en leksakskamera.

S/v direkt i kameran är inte riktigt svartvitt. Kameran tar en vanlig färgbild och slänger bara färginformationen (enkelt förklarat).

Som redan har sagts - vill du ha svartvita kopior gör du det mycket bättre i efterbehandlingen.

Tja i teorin skulle det kunan rymma fler bilder i JPEG, men inte i RAW som innehåller värdet av ljuset i varje pixel...men kameran har fortfarande ett färgfilter framför varje pixel. Bättre att bygga en kamera utan färgfilter som endast kan känna av ljusnivån vilket då skulle ge äkta 6 Mpixel kamera med svartvitt om sensorn från 10D och 300D användes. Med en svartvit kamera skulle RAW-informationen bli lika stor som tidigare, men JPEG kunna leveras endast med 256 värden per pixel istället för som med färg 3x256 och följaktligen borde komprimeringen bli starkare.

Det är inte svårt att tillverka en sådan kamera, snarare enklare då inte heller på tegeltaken.

Senast ändrad:
stoltz skrev:
Finns inte mig veterligen. Man får göra om det in PS. I slutändan ger det dig mer kontroll. Det är inga som helst problem att göra om till svartvitt i PS, det gäller att bara göra på rätt sätt. ;-)

Har faktisk tidigare tänkt ställa samma fråga (min Nikon Coolpix 5700 klarar detta, men inte 10 D:n !). Snälla, vad är "rätt sätt", alltså för att få så bra/naturlig gråskala som möjligt.

Släng de kanaler i photoshop du inte behöver, sedan grayscale och skruvar du på levels eller curves. Min välkommen-bild är gjord på detta vis. Bättre än att bara göra en desaturate eller grayscale direkt eftersom detta ger att ganska urvaskat resultat. Finns ingen direkt naturlig gråskala utan det hela handlar om vad du vill uppnå.

Angånde tidigare inlägg. Svartvitt i kameran hade inte gett mindre bilder i jpeg-format, då jpeg komprimerar i färgområdet. Jpeg-kompression ger därmed knappast någon effekt på gråskalebilder.

Ett annat alternativ för ännu mer kontroll är att använda channel mixer, då kan du välja hur myckte fån varje kanal du vill blanda in, och ser resultatet direkt medans du skruvar på sakerna.

Som jag skrivit tidigare när denna fråga varit uppe till diskussion i forumen: Det kan aldrig vara någon nackdel att ha en svartvitfunktion inbyggd i en digitalkamera. Valet är ju fritt om man vill använda den för att få en liten vink om hur slutresultatet blir. Sedan kan man göra bilden hur man behagar, t.ex genom att ta den i färg och redigera med channelmixer i datorn eller annat.

Jag tycker fortfarande att det är egendomligt att funktionen inte finns inbyggd i de avancerade digitalSLR som produceras idag. Har själv börjat använda min digitala Minoltakompakt för visualisering när jag fotograferar svartvitt med vanlig film och tycker att det är ett användbart hjälpmedel så varför skulle det inte kunna vara det när man fotograferar digitala bilder i svartvitt? Fast med digitala SLR kan man ju förståss inte se bilden före fotograferandet vilket också är en nackdel jämfört med kompaktditon. Så vill man använda detta som visualiseringshjälpmedel vid svartvitfotografering med digital SLR så är det kanske bättre att ha med en kompaktdigital?

Graal skrev:

Jag tycker fortfarande att det är egendomligt att funktionen inte finns inbyggd i de avancerade digitalSLR som produceras idag. Har själv börjat använda min digitala Minoltakompakt för visualisering när jag fotograferar svartvitt med vanlig film och tycker att det är ett användbart hjälpmedel så varför skulle det inte kunna vara det när man fotograferar digitala bilder i svartvitt? Fast med digitala SLR kan man ju förståss inte se bilden före fotograferandet vilket också är en nackdel jämfört med kompaktditon. Så vill man använda detta som visualiseringshjälpmedel vid svartvitfotografering med digital SLR så är det kanske bättre att ha med en kompaktdigital?

Frågan handlar om var du vill lägga kontrollen - I kameran eller vid efterbehandlingen? Jag själv föredrar att kunna göra bilden svartvit i efterhand för att kunna jobba med gråskalan på ett bättre sätt. När du fotar med svartvit film så har du begränsad kontroll vid fotograferingsögonblicket. Mycket av den svartvita bilden skapas ju i mörkrummet. Samma sak när du arbetar digitalt. På en analog kamera får man ju ändå visualisera bilden i huvudet. För mig spelar det ingen roll om jag ser en svartvit bild i displayen på min kamera, mycket av arbetet gör jag efteråt. Högst personligt men så jobbar jag iaf.

Vad menar du med att bilden inte går att se innan fotograferingen? Dslr har väl en sökare precis som alla andra kameror ;-) Ser ingen större skillnad med att fotografera s/v på en Dslr eller en analog Slr.

Hans-Christian: Jag tror inte du läst vad jag skrivit tidigare. Därför citerar jag mitt tidigare inlägg som svar på vad du skriver.

"Det kan aldrig vara någon nackdel att ha en svartvitfunktion inbyggd i en digitalkamera. VALET ÄR JU FRITT OM MAN VILL ANVÄNDA DEN för att få en liten vink om hur slutresultatet blir. SEDAN KAN MAN GÖRA BILDEN HUR MAN BEHAGAR, t.ex genom att ta den i färg och redigera med channelmixer i datorn eller annat."

Att ha en viss kontroll redan vid fotograferingen kan aldrig vara en nackdel och finns möjligheten så kan man ju åtminstone välja.

När det gäller analog svartvitt så är det svåraste att översätta färgerna till gråskala och då har jag upptäckt att min digitala kompakt är ett hjälpmedel som gör det lättare att visualisera slutresultatet. Att enbart mäta med spoten och sedan uppskatta eller se på en zonskala ger inte samma upplevelse som att se motivet direkt i svartvitt på LCD:n, trots att den svartvita bilden kanske inte blir exakt i gråtoner som den slutbild jag sedan får fram. Den ger en bra och användbar åskådning i alla fall.

Hur pass begränsad kontrollen är vid fotograferingsögonblicket för analogt svartvitt beror givetvis på dina egna kunskaper, hur pass erfaren du är och hur du arbetar. De som använder zonsystemet fullt ut och behärskar det har, som jag förstått, full kontroll redan vid fotograferingsögonblicket. Här handlar det ju om att få precis det negativ man vill ha och oftast då ett som är lättkopierat, dvs ett med normal/medel kontrast för kopiering på papper av normal/medel gradation eller med normal/medel filtrering.

Svar på din sista fråga:
Jag menar att man inte kan se bilden i LCD:n före exponeringen. Och i LCD:n kan man dessutom se med bägge ögonen, precis som med en tvåögd spegelreflex eller en där man kan byta prisma till ett ljusschakt, fast då blir bilden förstås spegelvänd. Många fotografer föredrar detta. Själv tycker jag att man upplever och kan visualisera bilden bättre då än att se med ett öga. Det är en av digitalkamerans fördelar gentemot analoga kameror utan ljusschaktmöjlighet.

Det skulle säkert kunna finnas andra lägen också förutom svartvit. Varmton? Graderade färger där man justerar graderingens position i LCD'n? Olympus kompakterna, vissa av dom, har svartvit med olika filter osv. Skulle väl skada ekonomin inom fotobranschen om man inte köpte filter längre kanske..

Graal skrev:
Hans-Christian: Jag tror inte du läst vad jag skrivit tidigare. Därför citerar jag mitt tidigare inlägg som svar på vad du skriver.

"Det kan aldrig vara någon nackdel att ha en svartvitfunktion inbyggd i en digitalkamera. VALET ÄR JU FRITT OM MAN VILL ANVÄNDA DEN för att få en liten vink om hur slutresultatet blir. SEDAN KAN MAN GÖRA BILDEN HUR MAN BEHAGAR, t.ex genom att ta den i färg och redigera med channelmixer i datorn eller annat."

Att ha en viss kontroll redan vid fotograferingen kan aldrig vara en nackdel och finns möjligheten så kan man ju åtminstone välja.

Lugn, lugn :)

Och jag har läst dina inlägg, dock så kan det ju vara så att du vill säga en sak och jag tolkar det som något annat. Det händer ju även på andra hållet när jag skriver. Vanligt fenomen i samband med kommunikation.

Jag bara redogjorde för hur jag såg på det hela. Jag upplever inte det som du beskriver som ett problem. Men det är väl inte fel att ha funktionen och det skrev jag aldrig.

Jag skulle inte använda den funktion som du beskriver, men det är jag - Vad andra gör får dom stå för.

Jag skulle PERSONLIGEN uppleva den funktion som du beskriver som begränsande, utifrån ett visualiseringsprespektiv. Om jag skulle se den svartvita bilden innan jag tar den, finns det en risk att jag skulle låsa mig för mycket vid just den representationen. Bilden skulle bli "färdig" alldeles för tidigt. När jag arbetar tycker jag att slumpen också skall spela in. En annan risk är att jag bedömer bilden alldeles för tidigt som icke godtagbar och kastar bort den efter en bedömning i en liten display.

Hur andra sedan vill "för-visualisera" sina bilder är ju en smaksak. Jag föredrar att skissa med olika detaljeringsgrader. Att jag sedan själva visualiserar den svartvita bilden inombords tycker jag är väsentligt för min egen del och bevarandet av min hantverkskunskap.

Du jobbar på ett annat sätt och då förstår jag att du vill ha funktionen - Det var inget fel i det.

Inte för att jag känner något behov av det själv, men jag kan mycket väl förstå de som vill ha en funktion för svartvitt direkt ur kameran. Att kunna se bilderna direkt efter fotograferandet är väl en av anledningarna till att digitalfotografin har slått genom så pass som den har gjort. Varför skulle man då resonera annorlunda när det gäller svartvitt, dvs att man får tänka sig hur bilden blev, och fixa till den senare när man sitter vid datorn? Det skulle ju isåfall vara ett steg tillbaka i utvecklingen.

Hade det varit en stor och dyr grej att fixa till så att man kunde se bilderna i svartvitt kunde jag mer förstå att man inte byggde in möjligheten i kamerorna, men så är det ju inte...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar