ANNONS
Annons

Svartvitt direkt i kameran eller efterbehandling i datorn?

Produkter
(logga in för att koppla)

RTFS

Ny medlem
Jag har funderat ett tag på det här med svartvit fotografering. I min kamera kan man välja om bilden ska vara monokrom. Den kan även ta bilder med större färgmättnad. Men vad blir egentligen bäst? Ska man låta bilderna vara så oretuscherade som möjligt innan de kommer in i datorn, eller ska man låta kameran göra så mycket av jobbet som den kan?

Det beror på om kameran sparar bilderna i JPG eller i RAW. Vid JPG kan det vara fördelaktigt att kameran sköter konverteringen, förutsatt att du gillar den. Vid RAW däremot spelar det ingen roll vad kameran är inställd till.

En bra lösning är att använda JPG + RAW, så att du kan utvärdera skillnaden på en och samma bild. Det är nämligen bara du och din smak som avgör vad som är bäst:)

Det beror på om du vill lägga jobb på att efterbehandla eller inte. Om du kan tänka dig det, ska du naturligtvis inte kasta bort färgen redan i kameran, utan göra bilden svartvit i datorn. Då får du större möjligheter att styra ur det görs, också.

Om du inte har så höga krav, är det ju bekvämt att ställa in så bra som möjligt och bara ta bilder direkt ur kameran! En snabb provserie lär väl visa om det duger?

Per.

Efterbehandling i datorn regerar

Det finns en massa olika sätt att konvertera till S/V. Kameran har en metod, som dessutom är nästan lika oåterkallelig som kärnkraftsavvecklingen.

Är man inne i svartvitt (som jag råkar vara nu) så finns det en massa guider på nätet. Resultaten skiljer sig avsevärt. Två huvudprinciper råder, de som arbetar utifrån färg - och de som arbetar utifrån ljus. Den sistnämnda ger som regel mycket kontrastrikare resultat som är mer lika det som s/v film från förr fångade.

Min preferens är klar. Ljusmetoden. Kameror arbetar mer efter färg när de konverterar (tror jag - jag har varit så missnöjd att jag vägrat utforska de "taskiga" resultat jag tyckte jag får direkt ur kameran).

VIll du jänmföra själv, ta en bild - vilken färgbild som helst. Konvertera sen med PS Gradient Map (enkel svartvit konvertering enligt ljusmetod) med tex PS Black & White (färgmetod).

På nätet finns som vanligt spaltmil, här är en site som möjligen är lite svårnavigerad men där finns det möjligheter jämföra:
http://www.blackandwhitedigital.com/Intro/index.html

Perfekt! Exakt den information jag ville ha, det finns alltså två olika sätt att få fram svartvita bilder. Tackar för det!

Det finns en massa olika sätt att konvertera till S/V. Kameran har en metod, som dessutom är nästan lika oåterkallelig som kärnkraftsavvecklingen.

Är man inne i svartvitt (som jag råkar vara nu) så finns det en massa guider på nätet. Resultaten skiljer sig avsevärt. Två huvudprinciper råder, de som arbetar utifrån färg - och de som arbetar utifrån ljus. Den sistnämnda ger som regel mycket kontrastrikare resultat som är mer lika det som s/v film från förr fångade.

Min preferens är klar. Ljusmetoden. Kameror arbetar mer efter färg när de konverterar (tror jag - jag har varit så missnöjd att jag vägrat utforska de "taskiga" resultat jag tyckte jag får direkt ur kameran).

VIll du jänmföra själv, ta en bild - vilken färgbild som helst. Konvertera sen med PS Gradient Map (enkel svartvit konvertering enligt ljusmetod) med tex PS Black & White (färgmetod).

På nätet finns som vanligt spaltmil, här är en site som möjligen är lite svårnavigerad men där finns det möjligheter jämföra:
http://www.blackandwhitedigital.com/Intro/index.html

Perfekt! Exakt den information jag ville ha, det finns alltså två olika sätt att få fram svartvita bilder. Tackar för det!

Kul! Men för att vara petig så finns det alltså två huvudPRINCIPER för S/V-konvertering, inte två METODER .

Men googla runt lite bland guider efter att ha kollat in siten jag länkade till så ser du att det finns varianter och tweaks även på Gradient Map. Ibland blir det t.o.m "bättre" av att köra 2 gradient map på varandra - en smaksak. Eller flera. Och glöm inte bort de andra justeringarna, framför allt inte kontrast (Brightness/Contrast). Före Gradient Map bör du nästan alltid göra en Levels eller Curves - jag tycker det ger bättre resultat att "mappa" bilden optimalt i datorns omfång före konvertering. Men som vanligt kan man pilla en evighet :)

Jag har funderat ett tag på det här med svartvit fotografering. I min kamera kan man välja om bilden ska vara monokrom. Den kan även ta bilder med större färgmättnad. Men vad blir egentligen bäst? Ska man låta bilderna vara så oretuscherade som möjligt innan de kommer in i datorn, eller ska man låta kameran göra så mycket av jobbet som den kan?

Jag startade en tråd i ämnet 2008:

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?t=100524

Funkar de enklare gratisprogrammen för (snygg) konvertering till svartvitt i datorn?

Rent generellt hade jag nämligen tänkt använda mig av något enkelt program, som Picasa eller Photofiltre (alternativt en riktigt gammal version av Elements som jag har hemma men aldrig använt), för eventuella behov av bildredigering.

Funkar de enklare gratisprogrammen för (snygg) konvertering till svartvitt i datorn?

Rent generellt hade jag nämligen tänkt använda mig av något enkelt program, som Picasa eller Photofiltre (alternativt en riktigt gammal version av Elements som jag har hemma men aldrig använt), för eventuella behov av bildredigering.

Alla program som har möjlighet att justera färgkanalerna (channel mixer). Annars finns även gratis plugins.

Varför inte köra med UFRAW och GIMP, gratis och klarar jobbet galant.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar