Annons

svartvitt=deppigt?

Produkter
(logga in för att koppla)

ariadne

Aktiv medlem
ibland hör man att svartvitt ger ett deppigare/tyngre uttryck än vad bilder i färg gör.

tycker ni att det ligger någon sanning i det?

kan man säga att det finns skillnader i uttryck vad gäller svartvitt och färg( med viss generalisering förstås)

Jag tycker att svartvita fotografier i många fall är bekvämare att titta på, eftersom man inte behöver ta till sig en massa färgintryck.

Om det är mer "deppigt" vet jag inte, det beror ju på motivvalet, och även en del på kopieringen. Upplever man bilder som "grå" kan de tyckas vara tråkiga.

Kalltonspapper är nog mer "deppiga" än varmtonspapper.

Nej

Men man kan skapa en annan kommunikation med betraktaren.

Man måste komponera effektivare i svartvitt.
En duktig färgfotograf är inte automatiskt en duktig svartvitfotograf. Däremot så hävdar jag att en svartvitfotograf har lättare för att ta bra färgkort även om det inte alls är en självklar sanning.
Det handlar mer om att se mönster i sv.

Personligen så ser jag det inte som deppigt utan mer stämningsfullt och det är lättare att nå tidens flykt, att bli nostalgisk.

/Erik

Erik Schalin skrev:
Personligen så ser jag det inte som deppigt utan mer stämningsfullt och det är lättare att nå tidens flykt, att bli nostalgisk.

Det håller jag med om. Svartvitt låter betraktaren fylla i den information som annars färgerna skulle ge. Då är det lättare att lägga in nostalgi eller andra känslor som väcks.

Jag tycker svartvitt passar bra för stämningsbilder i naturen. Det ska vara motiv med rikligt med gråtoner. Bilder i dimma passar svartvitt extra bra till. Dom bilderna blir då automatiskt lite tyngre och dovare med mycket djup i. Porträtt blir också bra. Svartvitt mår braav bra ljus och då menar jag inte att det bara behöver vara ljust och klart. Titta på Ansel Adams Yosemit-bilder t.ex. tunga moln i kontrast till solbelysta klippor, dramatik till 100%.

i många bilder är färgen ganska onödig, den blir störande. En svartvit bild är mer "sann" mot konturer, kontraster och skuggor.
När man arbetar i s/v så använder man formspråket och bara det. Färg är något helt annat.

- se världen genom en Tri-x och du föds på nytt.

Att svartvitt ska vara deppigt? Jo, visst har jag hört det men framför allt om ''minnesbilder''. Jag skulle tro att det är en vanesak. Många är mer vana vid färgbilder än vid svartvita bilder och då är det kanske enklare för dem att levandegöra minnet om bilden är i färg.

En svartvit och en färgversion av samma bild kan ge extremt olika känsla. Se till exempel på min frus (Susanne Wahlgren) clownbilder!

Personligen tycker jag att det är lättare att få till en bra bild i svartvitt än i färg. Fast det kan förstås bero på att jag har mer vana vid svartvitt. Färgen blir på något sätt en komplicerande faktor.

Och bilder som enbart bygger på en vacker färgskala tenderar att inte hålla i längden tycker jag.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar