Annons

Svartvita porträttbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

Johan-A

Aktiv medlem
Jag önskar jag kunde behärska svartvit fotografering lite bättre, ska ut och ta porträttbilder utomhus idag i det gråa trista vädert, det känns som att dessa bilder kommer att göra sig bäst i svartvitt och undrar om ni har några bra tips man bör tänka på när man tar bilderna?

Har tänkt göra om dem till svartvitt i PS så jag har ingen möjlighet att se hur de blir på plats, är lite orolig för att färger kommer att ha samma nyans i svartvitt bland annat.

Gå nära...

Ha en bra personlig kontakt med personen, motivet..
Gå nära, ögonkontakt, skärpa på ögonen, ta många bilder...

Tycker jag i alla fall! :)

Ha en fin fotodag, vädret är inte viktigt
när man har kul!! :)

Mvh Bengt

Kliver ni bara fram till en person som ni tycker har dom egenskaper som ni letar efter och frågar -hej skulle jag kunan få ta några bilder på dig för att...?

Johan-A skrev:
är lite orolig för att färger kommer att ha samma nyans i svartvitt bland annat.

Det finns många olika sätt att göra till svartvitt, men om du behärskar channel mixer och inte använder desaturate så kan du styra detta till stor grad.

/Henri

Det var kul att fota i grådassigt väder idag, nu sitter jag här och försöker få bilderna bra svartvita men det är svårt, riktigt svårt tycker jag, någon som har något bra steg-för-steg tips att dela med sig av?

Här är en av dagens bilder att leka med om ni har tid och lust...

har testat lite med att gå via labcolor och det gamla tricket med dublicerade lager men tycker inte jag får till det.

Tack för alla tips i övrigt.

Bilagor

• crw_6655.jpg
    crw_6655.jpg
    42.3 KB · Visningar: 814
Jadu .. ett fint porträtt måste jag säga. Har fixat och donat lite .. det är inte helt verklighetstrogna gråvärden, men jag tyckte det blev bättre såhär.. annars tyckte jag personligen att värdena 95% - 5% - 0% i channel mixer blev bäst, men jag är inne i en high key period just nu.. Lite mer grönt skulle nog också passa.. skulle hålla mig ifrån den blåa kanalen helt vad du än gör, möjligtvis bara ett stänk för att fylla i skuggorna om man vill...

edit: Just det.. ändrade tonen till en lite mer rödgul ton för att få fram den varma känslan som porträttet utstrålar trots det gråa vädret..

Bilagor

• crw_6655.jpg
    crw_6655.jpg
    40.6 KB · Visningar: 777
ännu en version.. mörkare och lite högre kontrast. Har även beskurit lite för att tighta till det lite mer...

Bilagor

• crw_6655.jpg
    crw_6655.jpg
    44 KB · Visningar: 771
Sv/v utan rödtoner ;-)
Gjorde om till sv/v och drog lite i nivåkurvan.

Bilagor

• crw_6655.jpgsvv.jpg
    crw_6655.jpgsvv.jpg
    44.6 KB · Visningar: 755
Tittade först i kanaler (i Photoshop) och såg att det fanns mest teckning i grön och blå-kanalen. Tog sen "blanda kanaler" med värdena röd 0, grön 68, blå 32 och "monokrom" inkryssad.

Sen kan man ju alltid dra lite i nivåer för att ljusa eller mörka beroende på vad man gillar och är ute efter...

Bilagor

• blkan0_68_32.jpg
    blkan0_68_32.jpg
    15.1 KB · Visningar: 731
Senast ändrad:
Jag kan bara ge dig det tråkiga rådet att träna. Vi är vana vid att uttrycka oss med färger och vi måste lära oss att uttrycka oss på andra sätt när vi inte längre har tillgång till dem. Ta svartvita bilder, lägg upp dem här, lyssna på kritiken och börja om från början. Det låter jobbigare än vad det är. Dessutom kommer du sannolikt att bli en bättre färgfotograf på kuppen.

Vad gäller efterarbetet så finns det massvis att skriva. Om jag ska jag ge dig något handfast tips så tycker jag att de ljusa hudtonerna ofta är viktiga vid svartvita porträttbilder.

Ok... jag pillade lite på kontrasten men jag använde olika kontraster för olika delar på bilden.

Bilagor

• svartvitt-porträtt.jpeg
    svartvitt-porträtt.jpeg
    18.1 KB · Visningar: 707
Tack för alla jättebra tips.

Så fort jag kommer hem till min stationära dator igen ska jag försöka få leka lite med bilderna i svartvitt, det är så svårt på min bärbara då upplevelsen totalt skiftar beroende på hur jag vinklar huvudet. Jag kan lägga upp lite bilder i tråden då om någon har lust att tipsa mig lite, annars under bildkritik.

Jag gillar verkligen dina versioner med lite rödaktigt i Martim, de ljusa hudtonerna sätter fokus på ögonen.

Kul att du gillade bilden Felix, eftersom det var så grått väder var jag orolig för att bilderna skulle bli gråa och trista, har aldrig fotat i sånt här väder förr av den anledningen, men efter att ha blivit uppmuntrad här gav jag mig ändå ut. Vi gick ut runt lunch för att få så mycket ljus som möjligt, körde ner till en sjö i närheten för där tänkte jag att det borde finnas mycket mjukt ljus från alla håll. Denna bilden var egentligen bara ett snapshot när tjejens syster som också skulle vara med pratade i telefon. Solen som dolde sig bakom värdens största softbox hade jag i ryggen och sen bländare 3,5 slutartid 1/180s, ISO 100 på ett 50mm objektiv.

Mitt bidrag, ville spegla det gråtrista vädret. Gjorde om till sv/v, därefter små justeringar på ljus och kontrast, replace color (fuzziness 200, lightness -15). Som avslutning skar jag något i nederkant och lade på ytterst lite USM.
Blev den FÖR gråtrist?

Bilagor

• crw_6655sv.jpg
    crw_6655sv.jpg
    38.2 KB · Visningar: 615
Jag håller med Arne lite, jag vill gärna ha något som är helt vitt i bilden.

Tack för alla fina förslag ni gör, det är oerhört intressant och motiverande att se hur ni kan sätta en varsin prägel på bilden, det var inte länge sedan jag trodde att alla svartvita bilder såg likadana ut :)

Jag tycker det är väldigt fint när hudtonerna är ljusa och är barnsligt förtjust i toning mot gult och rött, tack för all inspiration ni ger.

mitt försök:
jag gjorde den svartvit, efterbelyste ansiktet, drog lite i nivåer på bakgrunden, skärpte upp ansiktet

(hm, den blev inte så fin när jag laddade upp den här)

Bilagor

• crw_6655.jpg
    crw_6655.jpg
    22 KB · Visningar: 252
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar